Juwel-filter

#1 - 11 februari 2008 19:44
Vet att det har funnits en massa diskussioner om Juwels filtersystem. Jag har lyckats lura ut att en massa tycker att man borde ta ur nitratfiltret och ersätta med ett grovt filter och flera tycker inte att man ska använda kolfiltret överhuvudtaget.

Jag tänkte använda mig av Juwels system rakt av men har nu kommit på andra tankar. De olika filtermaterialen kostar ju faktiskt en hel del.

Att man inte behöver använda nitratfiltret kan jag väl förstå. Jag har ju själv lagt i bakteriekultur (TetraAqua Bactozym) och planerade göra det vid varje filterrengöring. Så då låter det som att det där nitratfiltret är slöseri med pengar.

Men varför ska man inte använda sig av kolfiltret?
#2 - 11 februari 2008 19:49
Kolfiltret använder man sig bara av när man vill filtrera bort oönskade ämnen från t.ex mediciner.
#3 - 11 februari 2008 20:41
Ok, filtrerar det bort ämnen man vill ha kvar eller är det egentligen bara onödigt att använda ett sådant?
Bilagor:
#4 - 11 februari 2008 21:52
Stod i kö i zooaffären och hörde då hur zoobiträdet rekommenderade kunden före mig att använda sig av kolfilter eftersom den nyss nämnda kunden skulle sätta i en ny rot i sitt kar. Dock vet jag inte om det var försäljningstaktik eller om det låg något i det. Ville bara nämna det ifall det kan vara bra till annat :)
#5 - 11 februari 2008 22:13
Hmm, läser man på Juwels hemsida (som inte kan kallas objektiv) så är meningen med kolfiltret att bakteriekulturen i filtersvamparna som finns längre ner i filtersystemet ska skyddas mot "kemiska föroreningar" (chemical impurities). Låter ju vettigt, men det borde ju inte komma in några skadliga kemikalier om man inte häller i något medel med flit tyckar man.

Annons