Juwel eller inte juwel är frågan

#1 - 21 mars 2006 19:42
Jag ska köpa nytt akvarium och funderar på ett Juwel rio 180 eller 220 l. Eller ett vanligt ramakvarium, 95 cm. Jag har nämligen en Eheim 2010 pump, en doppvärmare 100 watt och lysrör som passar 95 cm kar.
Blir lite fundersam när jag ser att så många sliter ut sina innerfilter från Juwel karen och klagar på lysrören. Jag är inte så förtjust i möbelbänken heller, har en annan byrå att ha det på. Tycker dock att Juwel rio är snyggare...och ska jag köpa större kar än 95 cm måste jag ju köpa nytt lysrör ändå. Och pumpen jag har är kanske i minsta laget för de malawiciklider jag vill ha?
Frågan är alltså: Bör jag köpa ett "rent akvarium" Zooline eller annat som då blir max 95 cm för att passa utrsutningen jag har? Eller ett större Juwel. Är Juwel värt de extraslantar det kostar?

Och så- vet någon var man köper billigaste Juwelpaket om man bor i Umeå?

Patrik
#2 - 21 mars 2006 19:46
tycker absolut du ska köpa ett juwel kar.. har själv ett 400l rio och har bara gott o säga om dom.

sliter ut pumpen har ja aldrig hört nån säga...
har nästan bara hört gott om pumpen och filtret.. det är ju väldigt stor filtervolym i juwelfiltret och det är ju knappast någon nackdel.

vill du ha tag på billiga juwelkar får du åka till göteborg.
ja bor i värmland och här är dom dubbelt så dyra som i göteborg
#3 - 21 mars 2006 20:04
Jag gillar Juwel trots:

1. Stort fult innerfilter som sitter fast som sjutton (det funkar dock bra)
2. Relativt taskigt ljus (dom borde moderniserat med T5 vid det här laget)
3. Folie istället för lack el fanér på möbeln
4. Inga justerbara ben
#4 - 21 mars 2006 20:34
[quote=oveb]Jag gillar Juwel trots:

4. Inga justerbara ben[/quote]

1. tycker filterbehållarn är bra mycke snyggare än en ful pump som syns
2. lysrören som följer med dom flesta ramper brukar va dåliga (går att byta ut )
3. finns reflektorer och köpa till dom (har inget med lacken och göra)
4. håller med helt.. skulle va väldigt lätt för dom o fixa
#5 - 21 mars 2006 20:44
[quote=andreassofus]1. tycker filterbehållarn är bra mycke snyggare än en ful pump som syns
2. lysrören som följer med dom flesta ramper brukar va dåliga (går att byta ut )
3. finns reflektorer och köpa till dom (har inget med lacken och göra)
4. håller med helt.. skulle va väldigt lätt för dom o fixa[/quote]

1. Håller med, men jag menade nog att ersätta med ytterfilter
2. Inte ens med riktigt bra rör så räcker effekt för kuliga växter. Därför vore det bättre med T5:or. Då ryms det dessutom fler.
3. Inte ens med reflektorer blir ljuset anständigt. Jag monterade ett ytterligare rör under bakre luckan för att lösa problemet.

** ta inte illa upp, jag gillar Juwel trots buggarna **
#6 - 21 mars 2006 20:58
[quote=oveb]1. Håller med, men jag menade nog att ersätta med ytterfilter
2. Inte ens med riktigt bra rör så räcker effekt för kuliga växter. Därför vore det bättre med T5:or. Då ryms det dessutom fler.
3. Inte ens med reflektorer blir ljuset anständigt. Jag monterade ett ytterligare rör under bakre luckan för att lösa problemet.

** ta inte illa upp, jag gillar Juwel trots buggarna **[/quote]

hur monterar du ett extra rör?? man monterar inte röret PÅ luckan väl?
#7 - 21 mars 2006 21:09
[quote=Pasta]Jag ska köpa nytt akvarium och funderar på ett Juwel rio 180 eller 220 l. Eller ett vanligt ramakvarium, 95 cm. Jag har nämligen en Eheim 2010 pump, en doppvärmare 100 watt och lysrör som passar 95 cm kar.
Blir lite fundersam när jag ser att så många sliter ut sina innerfilter från Juwel karen och klagar på lysrören. Jag är inte så förtjust i möbelbänken heller, har en annan byrå att ha det på. Tycker dock att Juwel rio är snyggare...och ska jag köpa större kar än 95 cm måste jag ju köpa nytt lysrör ändå. Och pumpen jag har är kanske i minsta laget för de malawiciklider jag vill ha?
Frågan är alltså: Bör jag köpa ett "rent akvarium" Zooline eller annat som då blir max 95 cm för att passa utrsutningen jag har? Eller ett större Juwel. Är Juwel värt de extraslantar det kostar?

Och så- vet någon var man köper billigaste Juwelpaket om man bor i Umeå?

Patrik[/quote]

Har ett Juwel rio 240 o är supernöjd. Har köpt reflektorer till lysrören. Tycker att Juwelfilterbehållaren är snyggare än andra inner-filter, går även att byta pump till 1 500l/h.
Lycka till hur du än gör:)
#8 - 21 mars 2006 21:45
Juwel klubben verkar lockande...

Tack för synpunkterna! Det lutar nog åt ett 240 l rio utan bänk. Det är ju så roligt att köpa allt nytt också...
Då återstår bara att hitta ett bra pris. Känner någon till Umeå marknaden? Hittar akvarielagunen här, de tar 3675:-. Låter dyrt...

Patrik
#9 - 21 mars 2006 21:53
[quote=Pasta]Tack för synpunkterna! Det lutar nog åt ett 240 l rio utan bänk. Det är ju så roligt att köpa allt nytt också...
Då återstår bara att hitta ett bra pris. Känner någon till Umeå marknaden? Hittar akvarielagunen här, de tar 3675:-. Låter dyrt...

Patrik[/quote]

Vi åkte till Göteborg ca 30 mil o ändå lönade det sig. Vi betalade 2 995:- med bänken då. Fast det blir ju lite väl långt för dig å åka:)
#10 - 21 mars 2006 21:57
o se billit! 3675:- är utan bänk dessutom. ingen göteborgare som ska uppåt umeå trakten o vill tjäna nån hunka på att ta med ett akvarium...?
#11 - 21 mars 2006 22:04
[quote=andreassofus]hur monterar du ett extra rör?? man monterar inte röret PÅ luckan väl?[/quote]

Hehe, nä ! Jag limmade först en rostfri plåt på undersidan av bakre luckan för att styva till den lite. Sedan borrade jag hål och försänkte skruvarna som håller i lysrörshållarna. Man hade kunnat försänka dom i plåten innan man limmade dit den men skillnaden på utseende kändes för liten.

Då jag körde med en sån här:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Arcadialysror18.jpg

så hamnade ju elektroniken utanför baljan och det gick dessutom att tända rören separat vilket är trevligt.
#12 - 22 mars 2006 13:26
[quote=oveb]Hehe, nä ! Jag limmade först en rostfri plåt på undersidan av bakre luckan för att styva till den lite. Sedan borrade jag hål och försänkte skruvarna som håller i lysrörshållarna. Man hade kunnat försänka dom i plåten innan man limmade dit den men skillnaden på utseende kändes för liten.

Då jag körde med en sån här:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Arcadialysror18.jpg

så hamnade ju elektroniken utanför baljan och det gick dessutom att tända rören separat vilket är trevligt.[/quote]

aha på så vis.. ja kom på att de finns väl speciella armaturer som är till för ett extra lysrör till juwelkarena?
#13 - 22 mars 2006 14:04
Kolla in arcadia, de har en ny product som heter I bar som skall passa juwel (och andra kar) man kan välja mellan T8 eller T5 :)

http://www.arcadia-uk.info/product.php?psub=0&pid=38&mid=10&lan=en&id=4
#14 - 22 mars 2006 14:12
[QUOTE=oveb]Jag gillar Juwel trots:

4. Inga justerbara ben[/QUOTE]

Har de inga justerbara fötter??? Men hur ska man då göra i fall golvet är ojämt?

Jag funderar nämligen på att köpa en Juwel-möbel, men då kanske det inte funkar eftersom mitt golv är ganska ojämt (8 mm) både på längden och på bredden :(
#15 - 22 mars 2006 14:27
nej det är väl enda nackdelen med dom.
man kan ju lädda under nån skiva under foten om de lutar..
mitt lutar oxå lite åt ena sidan bara (hoppas ja) så att det inte lutar både från sidan och framåt till exempel, då är det kört :)

mitt har hållt i ca 4månade nu så ja antar att det inte står för snett för då hade de nog redan börjat läcka eller spricka eller nåt?
#16 - 22 mars 2006 14:30
någon som vet hur det är med MP's möbler? Dom är ju ganska snygga dom med.
#17 - 22 mars 2006 14:31
[QUOTE=andreassofus]nej det är väl enda nackdelen med dom.
man kan ju lädda under nån skiva under foten om de lutar..
mitt lutar oxå lite åt ena sidan bara (hoppas ja) så att det inte lutar både från sidan och framåt till exempel, då är det kört :)[/QUOTE]

Det känns svettigt!
#18 - 22 mars 2006 14:51
[quote=jower]någon som vet hur det är med MP's möbler? Dom är ju ganska snygga dom med.[/quote]

Vi har ett MP-akvarie (dock 4-6 år gammalt) och det går inte att justera möbeln. Ägaren innan hade varit seriös och klistrat fast trälister som han sedan slipat till rätt passform för sitt golv, vi har löst det genom att lägga lösa trälister under istället tills det blev rätt.
#19 - 22 mars 2006 16:10
[quote=kentk]Kolla in arcadia, de har en ny product som heter I bar som skall passa juwel (och andra kar) man kan välja mellan T8 eller T5 :)

http://www.arcadia-uk.info/product.php?psub=0&pid=38&mid=10&lan=en&id=4[/quote]

Coolt, men kostar nog mer än min 200 kronors-lösning...
#20 - 22 mars 2006 17:11
Säkert 5-6 gånger mer ove...;)
#21 - 22 mars 2006 18:17
[quote=kentk]Säkert 5-6 gånger mer ove...;)[/quote]

Typ 63 st Ostronbankspengar (£) kostar en 2*24...

http://www.surreypetsupplies.co.uk/acatalog/_Arcadia_I_Bar_T5_Lighting.html

Tittar man i tabellen så inser man att T5:or nog inte är någon mening om man har en balja som är 90 eller 120 cm. Då blir det inge mer ljus med T5.
#22 - 22 mars 2006 23:57
Det är ingen som provat att köpa en extra lysrörshållare med två rör som original till Juwel? Jag har beställt ett Rio 240 och skulle vilja ha 4 rör och då få 0,6 watt/liter och detta skulle vara ett smidigt sätt.
#23 - 23 mars 2006 05:51
[QUOTE=ansjo]Det är ingen som provat att köpa en extra lysrörshållare med två rör som original till Juwel? Jag har beställt ett Rio 240 och skulle vilja ha 4 rör och då få 0,6 watt/liter och detta skulle vara ett smidigt sätt.[/QUOTE]
Om jag minns rätt så var i alla fall tidigare endast extra lysrören tillgängliga från Juwel för de akvarium som är 50cm breda, d.v.s. Rio 300 och uppåt. Men det kan ha ändrats sedan dess. Standard lösningen från Juwel är att du kompletterar med ytterligare en vanlig standard lysrörsramp till Rio och sen köper du bara till en ny uppsättning "takplattor" som är lite smalare än orginalen och 3st till antalet istället för de 2 plattorna man har som standard.

Däremot så har jag sett hemma byggen för att montera 4 lysrör även i ett Rio 240, det var säkert här på zoopet jag såg att någon hade gjort det och bara fäst de extra lysrören i locken med lysrörsclips om jag minns rätt.

Jag har dock inte provat någon av varianterna själv.
#24 - 23 mars 2006 10:04
Det fanns extra lysrörshållare till Rio 240, så jag beställde en sådan med till karet. Hoppas att det passar och får plats bara.:)
#25 - 5 december 2007 19:00
Tja !
De nya Juwel har T5 rör och köper man till relektorer så är det GRYMT mycket ljus!

Till rio och andra större 200 l och större kan man beställa och byta ut rampen mot liten kostnad med mera rör. T5 är bättre i juwel nu för tiden och håller mycket längre än T8.

Möbler är mycket fina och VÄLDIGT praktiska .
Filter burk kan du lätt ta ut genom att ta rakblad från tapet kniv .Har gjort det själv (ville nämligen ha den på vänster sida ) :)

Annars tycker jag att det är snyggare med denna filter burk som fint går att gömma bakom höga växter än vanlig filter , dessutom är doppvärme inne med ett + så klart då syns den inte .

Möbel är MYCKET stabil ....

Det är vad jag tycker !
Har du HORNBACH så köp den där för billigare finns de inte annan stans ( det är tyskt företag )

Köpte mina i malmö och kollade p alla affärer och tyvärr ovanämda affär BILLIGAST .
ex kampanj på Vision 180 allt inkl. 3900 kr (ordinarie 4500 kr )
HORNBACH 3450 kr alltid
#26 - 5 december 2007 19:07
jag skulle ringa och prata med Aquariefiskeni Umeå! de har kanske kvar mitt gamla rio 180 som de var läckage på förut! det har dock 2 repor på glaset!

Jag fick bra pris på ett juwelpaket när de var på den årliga akvarium mässan i stockholm... vet dock inte när den är...

Annons