juwel, bra eller dåligt

#1 - 4 mars 2007 13:45
Jag köpte mitt 260 liters juwel, för att jag gillade designen på det + att jag tänkte att ett så stort och välkänt märke måste vara bra.

Jag har läst här på zoopet om hur mittstag har släppt och kar som har börjat bukta ut.

Jag köpte mitt kar i Augusti. Doppvärmaren slutade funka i Januari ( fick åka och byta ut den)
I dag så gick ena ljusröret sönder (trodde att jag åtminstånde kunde ha det i ett år) så om någon frågade mig vilket märke på akvarium som är bäst så kan jag i dagsläget inte säga JUWEL

Vad tycker ni om juwels produkter? (i mitt fall så har det inte handlat om själva karet utan om tillbehören)
#2 - 4 mars 2007 13:53
Jag har 5 st Juwelkar 2x54 L 2x110 L och 1x180 L.
Jag är helnöjd med dessa och har inte haft några problem.
#3 - 4 mars 2007 13:56
produktmässigt så kan jag tyvärr inte komentera det.

akvariemässigt, listerna brukar släppa på bordet. samt de lister man har runt karet brukar släppa/sära sig på kanterna.

annars så tycker jag det inte är någe fel på det. har för mig att tillverkarna satt en minimum gräns på 10år gällande hållbarheten på karet. alltså så ska det minst hålla i 10 år.

gällande pumpar o doppvärmare man får med, jag litar inte på "standart" prylarna, själv så går jag och köper pumpar och värmare samt annat jag vet/hört ska vara riktigt bra och felfria, bland annat märken som Eheim, Fluval mm.

tyvärr så är vissa exemplar defekta, så som din doppvärmare. men det har du ju garanti på, det är ju som allt annat. en del saker pajjar men garantin täcker det ;)

gällande mittstag som släppt och att karet buktat ut har jag inge koll på.
skulle gärna vilja veta mer om detta jag med om det kommer att stämma med Jewelkar.

(har själv ett på 200L)
#4 - 4 mars 2007 14:03
jag har ett 400ll och ett 160l och jag är helnöjd.. har inte haft problem med nånting.
det äv väl samma sak när det gäller allting tror jag, ibland har man otur att nåt går sönder och jag tror inte att just juwel är samre än något annat märke.
juwel är ju ett av dom största märkena som finns och håller hög kvalitet.
#5 - 4 mars 2007 14:04
Har ett Vision 450 liter och är helnöjd med det aldrig varit något problem...
#6 - 4 mars 2007 14:05
min en kompis har ett juwel 54 liters kar tror jag det är och glaset är inte ens silikonat rakt :S
#7 - 4 mars 2007 14:11
fabriksfel förekommer !!
#8 - 4 mars 2007 14:25
Skitnöjd med mitt iallafall!
Allt funkar som det skall.

Har ett Juwel Rio 240
#9 - 4 mars 2007 14:27
okej Amaro så det varför därför det var så billigt då :D
#10 - 4 mars 2007 14:42
Jag har sål juwelakvarium i snart 4 år. Tycker att de överlag håller en hög kvalite om man ser till vad man betalar. Vågar påstå att andra märken (ex MP) som påstår sig hålla hög kvalite och tar ut priser för detta tom är sämre.
Ang tekniken så har den faktiskt blivit sämre det senaste året. Tillverkningen har bytt fabrik och land, tyvärr till det sämre. Tror att det är detta som spelar in. Jag har alltså märkt en ganska markant ökning av reklamationer på pumpar, doppisar och armaturer det senaste.
Vad det gäller lister som lossnar osv. har jag tatt emot 1 möbel av alla vi sålt, från Juwel. Jag har däremot attt emot ett antal från ex MP som verkar svälla vid minsta kontakt med vatten...
Bottenlisten ser jag inte hur den kan släppa. Den är såvitt jag vet en helgjuten ram i plast. = borde inte släppa i hörnena. Kan hända att det kanske sett ut på nått annat sätt för några år sen...

I det stora hela så tycker jag att juwel är bra, jag kan sälja dom med gott samvete. Det är heller inga problem att få ersättning vid reklamationer som det kan vara från andra tillverkare.
#11 - 4 mars 2007 15:30
Jag har tre Juwelkar, Rekord 54 och 110 samt ett Lido 120. Tycker att kvaliteten verkar helt ok på dessa. Hade problem med Rekord 110 där ett rör slocknade efter ganska kort tid och det var dessutom lite glappkontakt till rampen. Som tur var sålde Hornbach ut Rio huvar i passande storlek så jag bytte till en sådan och det var ett klipp. Nu kan man göra rent utan att behöva lyfta av huven. I övrigt har jag inte hittat något negativt med karen, helnöjd.

Som Brams säger har jag också hört av en handlare att Juwel haft mycket reklamationer på senare tid, i det här fallet var det pumparna vi talade om. En hel serie med 280L/h pumpar var tydligen kass.

Hörde också att MP tydligen haft problem med bland annat armaturer (otäta) och en del andra tillverkare som tar bra betalt verkar heller inte bättre. Någon sa att en stor dansk tillverkare (i ett annat prisläge än Juwel) haft problem med otäta kar i en serie och detta problem "åtgärdade" man genom att skicka silikontuber till generalagenten.

Juwel är ju stora på marknaden så att man hör om problem med juwelkar är väl inte så konstigt, det betyder ju inte att felfrekvensen är högre.
#12 - 4 mars 2007 15:46
Har ett Juwel Rio 240L. Inga problem än så länge. Finns inga akvarium med så bra innerfilter.
#13 - 4 mars 2007 20:32
har 2 st kar från juwel.. helnöjd sen länge..

dock saknar jag "Rio 600" eller "Vision 600" < mina drömmar...
#14 - 4 mars 2007 20:46
varför inte juwel 980 liters skulle va hur bra som helst <3
#15 - 4 mars 2007 21:12
urka
tappade mitt svar

har ett juwel rekord 110 möbelakvarie
inköpt i december så det är inte fullt 3 månader ännu:D

vi är dock helnöjda med det och kan tänka oss fler juwelkar

enda negativa är att rampen måste av vid rengöring, planering osv
ingen glasskicka som täcker lysramp gör att det skvätter vatten mot lysrören emellanåt
stora springor till pumphuset(omöjligt att räksäkra snyggt)
#16 - 4 mars 2007 21:17
Jag har ett Rio 240 och ett Rio 300 och båda har varit helt problemfria, så jag är helnöjd med dem.

För er som vill ha större juwel akvarium av Rio modell så är ett tips att titta på Rubin som utseendemässigt är ut väldigt lika men finns i större storlekar, de har åtminstone ett 720 liters.
#17 - 5 mars 2007 15:55
har "rubin" någon hemsida ?
#18 - 5 mars 2007 17:14
Jag har haft ett rubin kar och det var snett limmat + att lysrampen gick sönder men det kanske var ett måndagsexemplar. Har nu ett juwel 400l som mittstagen lossnade på. Annars helnöjd!
#19 - 5 mars 2007 19:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi har fyra juwelakvarier; ett Vision 450, ett Rio 240, ett Panorama 170 samt ett Rekord 110 liter. Vi är supernöjda med dem allihop. Om man ser vad man får för pengarna är det väl investerade pengar på riktigt snygga, designade akvarier! Måndagsexemplar kommer alltid förekomma och oftast är det dessa man läser om. Alla nöjda akvarieägare kommer inte alltid till tals i forumet för att prisa sina avarier om man jämför med dem som de som haft otur.[:o][/COLOR][/FONT]
#20 - 5 mars 2007 19:30
Har ett Rubin 54 Liter. Aldrig varit några större problem, förutom att lysröret slocknade väldigt fort, efter typ tre månader...
#21 - 5 mars 2007 20:19
får mitt Juwel Vision 180 liters nu i veckan... *håller tummarna*
må det inte vara ett måndags-ex... då jävlar!!
#22 - 6 mars 2007 18:30
Vi har haft ett Juwel Rio 180 L sedan december och är helnöjda! Det som varit är doppvärmaren som la av, men vi fick en ny utan snack. Skitsnyggt kar!
#23 - 8 mars 2007 01:33
rödtoppen skrev:
Jag köpte mitt 260 liters juwel, för att jag gillade designen på det + att jag tänkte att ett så stort och välkänt märke måste vara bra.

Jag har läst här på zoopet om hur mittstag har släppt och kar som har börjat bukta ut.

Jag köpte mitt kar i Augusti. Doppvärmaren slutade funka i Januari ( fick åka och byta ut den)

I dag så gick ena ljusröret sönder (trodde att jag åtminstånde kunde ha det i ett år) så om någon frågade mig vilket märke på akvarium som är bäst så kan jag i dagsläget inte säga JUWEL

Vad tycker ni om juwels produkter? (i mitt fall så har det inte handlat om själva karet utan om tillbehören)

jag måste säga att mitt juwel 240 är det bästa o snyggaste karet jag har som många andra lossnade mittstaget på det men tog lite snabblim och tryckte tebax det sitter som berget själv nu. Min värmare pajade för mig med var in och fick en ny men använder inte den värmaren alls kör utan värmare och jag är inte missnöjd för det juwel karen är bra o stabila sen de inbyggda juwel filtren är hemskt lätta att rengöra :) sen att ditt ljus pajade va det röret eller aramaturen rören är bara halvfabrikat som följer med inte det bästa.
#24 - 8 mars 2007 10:26
erland skrev:
Jag har ett Rio 240 och ett Rio 300 och båda har varit helt problemfria, så jag är helnöjd med dem.

För er som vill ha större juwel akvarium av Rio modell så är ett tips att titta på Rubin som utseendemässigt är ut väldigt lika men finns i större storlekar, de har åtminstone ett 720 liters.

Jag har ett Rubin 420 som jag är nöjd med, som du säger är det ganska likt Juwel karen. Dock är plastlocken lite sämre än på Juwel (mina vill inte riktigt funka att öppna som jag vill) och ljusrampen är inte någon höjdare (den är förskjuten åt ett håll och dessutom ganska otillräcklig om man har växter). Något inbyggt filter får man heller inte men å andra sidan så är priset lägre. Jag är helnöjd för pengarna det kostade, har dessutom utökat belysningen med Arcadias lysrörshållare så nu är jag nöjd med belysningen också.
#25 - 21 mars 2008 09:18
Kan tyvärr inte som många andra här säga att jag är nöjd med mitt Juwel rio kar.
Doppvärmaren ballade ur och höll på att koka mina fiskar.
Efter ett år lägger lysrörshållaren av.
Får givetvis byta detta mot garantin, nu har det gått ett år till och nu har den nya lysrörshållaren oxo lagt av.
Får säkert en ny på garantin men börjar bli lite tröttsamt eftersom jag får ligga och köra 20mil varje gång
Så om nån har något tips på vad felet kan vara på lysrörshållaren och vad man kan göra åt det.
Det verkar om det är glappkontakt eller nått ibland hoppar det igång och lyser fint men kan lägga av för en stund för att sedan hoppa igång igen
#26 - 21 mars 2008 09:28
Richard.R skrev:
min en kompis har ett juwel 54 liters kar tror jag det är och glaset är inte ens silikonat rakt :S

Så är min 110L med. jag hoppas innerligt att den inte kommer att spricka.
#27 - 21 mars 2008 10:34
Har haft juwel i snart 5 år och har aldrig haft problem. Är jättenöjd med mitt 110liters.
#28 - 21 mars 2008 10:57
Jag har ett Vision 450 från juwel och frugan har ett 450, ett 180, ett Lido (120) och ett 54 liters record, Alla i mörkbrunt trä och alla med olika inriktning på världen, nöjda ännu och vi har faktiskt oxå träffat på lite problem med tekniken i dessa med doppvärmare och pumphuvuden som låter, min doppvärmare har lagt av nu oxå, ställt värmaren på 30 grader för att kolla om nåt händer sedan jag märkte felet och tempen har sjunkit 2 grader från 26 till 24, så jag får nog ut till hornbach och få den bytad. Men Jag skulle inte säga att jag är missnöjd, köpte eheims ytterfilter 2080 till de båda stora karen och tittar efter en jäger värmare som kan ersätta juwels, möblerna och karen är jätte fina. Tummen upp för JUWEL!
#29 - 21 mars 2008 11:10
Diwa skrev:

stora springor till pumphuset(omöjligt att räksäkra snyggt)

juhu då ! grov filtermatta på insidan =)
#30 - 21 mars 2008 12:34
tejjojist skrev:
Kan tyvärr inte som många andra här säga att jag är nöjd med mitt Juwel rio kar.

Doppvärmaren ballade ur och höll på att koka mina fiskar.

Efter ett år lägger lysrörshållaren av.

Får givetvis byta detta mot garantin, nu har det gått ett år till och nu har den nya lysrörshållaren oxo lagt av.

Får säkert en ny på garantin men börjar bli lite tröttsamt eftersom jag får ligga och köra 20mil varje gång

Så om nån har något tips på vad felet kan vara på lysrörshållaren och vad man kan göra åt det.

Det verkar om det är glappkontakt eller nått ibland hoppar det igång och lyser fint men kan lägga av för en stund för att sedan hoppa igång igen

Precis samma sak har hänt med mitt juwel vision, doppvärmaren la av helt och ljusrampen började strula mer och mer :(.
Har fått ny doppvärmare och ny ljusramp på garantin.
Juvels akvarium är ju helt klart snygga men tillbehören är skit.
#31 - 21 mars 2008 12:42
har aldrig haft juwel. kör aquael istället. snygga, billiga och bra!

Annons