[QUOTE=åheim;n2380125]av min erfarenhet så ger det ännu mera ström med ett strilrör eftersom det blir hårda strålar... Det jag tycker funkar bäst är att sätta ett grovt utblås på det befintliga. En grov slangstump tex som man värmer och fläker ut extra i ena änden.[/QUOTE]
Samma erfarenhet har jag.
Men även jag har ett Lido 120, då min pump gick sönder köpte jag en ny som reservdel, men den hade större kapacitet, men jag har original utloppsrör riktat mot frontrutan, och mot denna delar sig vattenströmmen för att då sprida sig och bli svagare.
Nu kanske du har den minsta modellen av pump? Annars finns det ju ett par att välja på... Kande det räcker att byta impellern?
Hos mig avtar ju snabbt utloppstrålen i styrka då filtret fylls med skräp rätt snabbt.
Man kan ju lösa problemet elektroniskt också, jag hade en gång en elektronisk varvtalsregulator, som härstamammade från en gammal borrmaskin, den gången reglerade jag spänningen till ett stort Eheim ytterfilter.
Men lägg in fler av Juwels vita filtermattor, så stryper du genomströmmningen i filtret och kanske samtidigt filtrerar bort en massa små partiklar som annars inte fastnar i fitret.