Juwel Bioflow 3.0

#1 - 2 april 2012 13:14
Så nu sitter jag här och tittar på mitt impulsköp, Juwel Lido 120, och väntar på att silikonet till slimlinen ska torka...

Sitter ett "Juwel Bioflow 3.0" som består av polish pad, "kolfiltermatta", någon filtermatta som ska ta bort nitrat.. snicksnack?, 10ppi filtermatta, "cirax" och sist 2x 30ppi filtermatta.

Känner mig lite skeptisk till allt det där...

Frågan är nu om man bara skulle fylla upp utrymmet med filterkuber från ett annat akvarium, kanske lägga ett "lock" av 10ppi filtermatta och polish-vadden ovanpå...
Ska ändå köra en powerhead till så kan dra på en behållare med vadd för mek. filtrering.

Eller är orginalsetupen så fantastiskt bra att man inte ska mixtra med den?

Besättningen som skall gå i akvariet är ett lekpar L. multifasciatus och eventuellt ett par J. transcriptus om jag kan hitta några fina i mellansverige någon gång... *mummel*

MVH / Erik
#2 - 2 april 2012 13:32
bäst är att fylla hela kammaren med ny grov blå matta

fyll sedan karet

plantera och inred med sten / rötter och annat krafs du vill ha.

sedan tar du filtermattor från ett väl ingånget kar, minst 6 månaderm helst 12 månader gamla mattor

krama ur dessa noga i det nya karet

låt pumpen suga in vattnet som ser ut som geggjamoja under några timmar.

stoppa ner armen med jämna mellanrum, säg var 45.e minut och vispa loss det bös
som har samlats på blommor och annan inredning, så det kommer upp i vattnet
och in i pumpen.

efter några timmar är det klart och då kan du stoppa ner hur många nya firrar du vill....nästan iaf....

.
#3 - 3 april 2012 09:32
Ja trodde nästan det... lät ganska "fancy" i beskrivningen till filtret iaf...

Blir att bara flytta över filterkuber och allt vatten från det gamla som skall avvecklas så löser det nog sig galant.

Nu över till andra funderingar, siliconade slimlinen igår, blev väl 10ish enkronestora duttar, verkar ha härdat igenom nu 24h senare... men man vill vara säker innan man släpper i fiskarna.

Så jag har försökt läsa på lite och som jag förstår det är det följande:

Siliconet härdar mha. fuktigheten i luften, då borde det härda även under vatten...

Under härdning så avger det en gas, som löser sig i vatten till ättiksyra...

Ättiksyran sänker Ph drastiskt och det är det fiskarna tar stryk av...

Om jag då skulle provfylla akvariet, mäta Ph, Kh och sen låta det gå över natten sen mäta igen, lika värden = safe

Eller är det här bara mina små grå som fått fnatt?
#4 - 3 april 2012 10:43
TÅLAMOD !!!!

Inte ner med fisk i kar som innehåller ohärdat silikon.

Vänta tills det har härdat !!!!

Hur vet man när det har härdat ?

Jo, man tager världens bästa mätinstrument, dvs din egen näsa.

Stoppa ner huvvet i karet, dra in med näsan, luktar det ättika, så är det inte klart.

Då väntar man en dag till.

.
#5 - 3 april 2012 11:11
Mja... nu sa jag väl aldrig nåt om att stoppa i fisk... det var väl mest tanken om att testfylla med mjukt kranvatten och se om vattenvärdena ändrades över tiden.

Om den nu är så att härdningsprocessen bara påverkar Ph i vattnet så borde det gå att motverka genom lite buffring.

Får kanske sätta upp några hinkar med vatten, klämma i silikon och se vad som händer :P

Har inte bråttom alls, har bara idéer... Ska till den lokala insjön och fixa lite grus sten och inredningsdetaljer innan det blir tal om vatten i det ändå.

Tack för svaren / Erik

Annons