rolnor skrev:Jag har ett nyinköpt Juwel450vision och jag såg i nån tråd att dom inte har så stark belysning? Jag ser själv att det inte finns nån reflekor bakom rören utan bara svart plast. Går det t.ex. att limma på aluminiumfolie för att få ner mer ljus?:confused::)
Helena_o_Mattias skrev:Ja det går själv har jag ett juwel 240 och jag testat runt lite blandannat sat folie viljet är att rek sät bara den glansigaste sidan mot vattnet nackdelen är dock att foliet ärgar med kontakt med vatten och att de inte går att rengöra men lösning fins limma bokplast på folien så den blir vattentät.. annars säljer juvel lösa reflex plåtar som snäpps fast direkt på rören de är hemskt bra.
t85207 skrev:Köpte Juwel reflektorer till mitt MP Eheim. En annan fördel med dom är att man inte blir bländat när man öppnar luckan.
Tropfrog skrev:Juel började leverera alla akvarium med T5 i mars månad i år. Det finns fortfarande butiker med lager av akvarium med T8. Kolla alltid vilken belysning innan ni köper. Alla nya reflektorer levereras med klipps till både T5 och T8. Självklart skall man ha reflektorer på karet oavsett belysningsmodell.
Om man vill går det enkelt att uppgradera T8 till T5.
MVH
Magnus
Helena_o_Mattias skrev:jo det lät bra det. har du några beskrivningar på att göra om T8 till T5?
Tropfrog skrev:Köp en T5 insats till juwelakvarium. Lyft av den gamla T8 belysningen och sätt dit den nya T5 belysningen. Simple as that.
MVH
Magnus
Leonard skrev:Magnus: Skulle man isf kunna lämna tillbaka den gamla T8 belysningen till butik och be att få byta till T5? Hur funkar det på Hornbach?