Juwel belysning

#1 - 5 juni 2007 17:34
Jag har ett nyinköpt Juwel450vision och jag såg i nån tråd att dom inte har så stark belysning? Jag ser själv att det inte finns nån reflekor bakom rören utan bara svart plast. Går det t.ex. att limma på aluminiumfolie för att få ner mer ljus?:confused::)
#2 - 5 juni 2007 18:43
rolnor skrev:
Jag har ett nyinköpt Juwel450vision och jag såg i nån tråd att dom inte har så stark belysning? Jag ser själv att det inte finns nån reflekor bakom rören utan bara svart plast. Går det t.ex. att limma på aluminiumfolie för att få ner mer ljus?:confused::)

Ja det går själv har jag ett juwel 240 och jag testat runt lite blandannat sat folie viljet är att rek sät bara den glansigaste sidan mot vattnet nackdelen är dock att foliet ärgar med kontakt med vatten och att de inte går att rengöra men lösning fins limma bokplast på folien så den blir vattentät.. annars säljer juvel lösa reflex plåtar som snäpps fast direkt på rören de är hemskt bra.
#3 - 5 juni 2007 19:11
belysning

Ja det går själv har jag ett juwel 240 och jag testat runt lite blandannat sat folie viljet är att rek sät bara den glansigaste sidan mot vattnet nackdelen är dock att foliet ärgar med kontakt med vatten och att de inte går att rengöra men lösning fins limma bokplast på folien så den blir vattentät.. annars säljer juvel lösa reflex plåtar som snäpps fast direkt på rören de är hemskt bra.

Tack för tipsen!! Underligt att dom inte skickar med sådana reflektorer som standard??? Får beställa........:)
#4 - 5 juni 2007 20:10
Köpte Juwel reflektorer till mitt MP Eheim. En annan fördel med dom är att man inte blir bländat när man öppnar luckan.
#5 - 6 juni 2007 10:28
t85207 skrev:
Köpte Juwel reflektorer till mitt MP Eheim. En annan fördel med dom är att man inte blir bländat när man öppnar luckan.

Håller med dig. jag o frugan råkade ut för det med bländning matade fiskarna och så slog ju timern till så röret tändes resulterade i ett tappade av fiskmatsburken i karet :(
#6 - 6 juni 2007 12:37
Juwel kör väl numera med T5 i alla sina nya ramper. Tror det iaf :confused:
#7 - 6 juni 2007 16:47
Leonard skrev:
Juwel kör väl numera med T5 i alla sina nya ramper. Tror det iaf :confused:

jepp :)
#8 - 6 juni 2007 18:20
om du har T5 rör (smalare än de vanliga, vilket du ju borde ha), så kan du inte beställa vanliga reflektorer, utan bara sånna till T5 lysrör. T5:or ska du vara starkare än T8, så jag undrar om du verkligen behöver reflektorer... Ska du ha mer ljus för att det blir finare för ögat eller för växterna?
#9 - 6 juni 2007 19:18
Leonard: Det har du rätt i tänkte inte på det.. jag har då T8 i mina men jag köpte mitt juwel kar 2004 frågan är när gick juwel över till T5 nån som vet?.

Rolnor: vad har du för rör i dit kar T5 eller T8 som Leonard skrev så om du har T5 rör så behöver du värkligen reflektor?. sen tror jag annars att juwel har reflektor till både T5 och T8 med men som sakt behövs det värkligen?
#10 - 6 juni 2007 19:49
Jag tror det var ganska nyligen, undrar om det inte var detta året Juwel gick över? eller 2006 isf kanske, men jag är INTE säker.

En annan variant kan ju vara att måla rampen med vit färg innuti, vilket ger bra reflektion. Vit färg reflekterar mycket bättre än aluminiumfolie och är nog nästan jömförbart med reflektorer man köper. Men problemet med detta är iaf att hitta en vit färg, som fäster på plasten i rampen och som inte löses upp av vatten och är giftigt när det härdat klart.
#11 - 7 juni 2007 08:04
Juel började leverera alla akvarium med T5 i mars månad i år. Det finns fortfarande butiker med lager av akvarium med T8. Kolla alltid vilken belysning innan ni köper. Alla nya reflektorer levereras med klipps till både T5 och T8. Självklart skall man ha reflektorer på karet oavsett belysningsmodell.

Om man vill går det enkelt att uppgradera T8 till T5.
MVH
Magnus
#12 - 7 juni 2007 09:35
Tropfrog skrev:
Juel började leverera alla akvarium med T5 i mars månad i år. Det finns fortfarande butiker med lager av akvarium med T8. Kolla alltid vilken belysning innan ni köper. Alla nya reflektorer levereras med klipps till både T5 och T8. Självklart skall man ha reflektorer på karet oavsett belysningsmodell.

Om man vill går det enkelt att uppgradera T8 till T5.

MVH

Magnus

jo det lät bra det. har du några beskrivningar på att göra om T8 till T5?
#13 - 7 juni 2007 18:03
Det enklaste är att köpa reflektorer. jag gjorde det idag och det ger ett helt annat ljus än den folie jag körde med tidigare. Nu framträder fiskarnas färger på ett helt annat sätt!
#14 - 7 juni 2007 19:43
jo det lät bra det. har du några beskrivningar på att göra om T8 till T5?

Köp en T5 insats till juwelakvarium. Lyft av den gamla T8 belysningen och sätt dit den nya T5 belysningen. Simple as that.
MVH
Magnus
#15 - 7 juni 2007 20:22
Tropfrog skrev:
Köp en T5 insats till juwelakvarium. Lyft av den gamla T8 belysningen och sätt dit den nya T5 belysningen. Simple as that.

MVH

Magnus

aha det innefattar att byta hela rampen nja då duger T8
#16 - 7 juni 2007 21:05
Magnus: Skulle man isf kunna lämna tillbaka den gamla T8 belysningen till butik och be att få byta till T5? Hur funkar det på Hornbach?
#17 - 8 juni 2007 08:51
Leonard skrev:
Magnus: Skulle man isf kunna lämna tillbaka den gamla T8 belysningen till butik och be att få byta till T5? Hur funkar det på Hornbach?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Skulle tro att det funkar om det är så att din T8 ramp har garanti kvar och har gått sönder på ett sådant sätt som täcks av garantin.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]I annat fall får du nog köpa en ny.[/COLOR][/FONT]
#18 - 8 juni 2007 09:17
Nej, dom byter väl inte ut rampen bara sådär ju...
#19 - 8 juni 2007 16:48
Jag tror inte det jag heller blir att köpa ny ramp om man vill ha T5. Jag kommer då att köra T8 så länge den håller

Annons