Juwel Armatur sönder efter 1 år.

#1 - 20 mars 2014 18:14
Nu har min Juwel armatur gett upp, jag köpte ett nytt lysrör som har varit med lika länge som armaturen, för att jag trodde att det var felet.

Men icke, det blinkar bara till två gånger utan att tända. När jag först satt i det nya röret så lyste det ung 10 minuter, men sedan var det kört.

Tråkigt efter bara ett år, ännu tråkigare är att jag inte har kvitto längre.. Är detta ett vanligt fel?

Är nog bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny :(
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 20 mars 2014 18:36
Tror nog inte att det är ett vanligt problem - men förstås lika fullt tråkigt att du inte sparat kvittot. Du köpte inte armaturen med kort för i så fall borde ett kontoutdrag duga som kvitto.
#3 - 20 mars 2014 18:37
Har du provat att byta glimtändare om det finns nån på rampen.
Dom kan gå sönder ibland när man byter rör :)
#4 - 20 mars 2014 18:38
Inga glimmtändare dessvärre..

Jag ska höra med butiken jag handlade akvariumet av imorgon..
#5 - 20 mars 2014 18:40
Har ett gammalt Juwel Rio 240 där rampen pajade efter ett tag, den blev varm, och började smälta på ett ställe. Hann se det precis innan en del av den var på väg ner i karet. Hade även ett Juwel Rio 180, som jag nu inte har kvar, där rampen började glappa efter nå't halvår/år. Så jag har inte särskilt stort förtroende för deras ramper. Det är möjligt att de nya T5-ramperna är bättre.
#6 - 20 mars 2014 18:48
Hittade faktiskt kvittot. Och 24 månaders garanti.. Nu är det bara att hoppas att Juwel inte är struliga med garantier..
#7 - 20 mars 2014 19:02
När rampen till mitt Rio 240 pajade så hade de hunnit designa om den, så de nya som fanns passade inte på mitt kar :p Men med tanke på vad som hände med den första, så är nog det lika bra. Nu kör jag med en Glo-ramp till det istället.
#8 - 20 mars 2014 20:02
Animaniac skrev:
Nu kör jag med en Glo-ramp till det istället.
Jag kör också med en glo-ramp i öppet kar och dem är driftsäkra så det förslår. En grej jag älskar med dem är att man kan vinkla dem och jag har den i framkant på karet och vinklar in den och det ger ett skitsnyggt ljus. Jag älskar verkligen att köra öppna kar men man måste sänka vattennivån om man har fisk som kan få för sig att hoppa.
#9 - 20 mars 2014 20:11
Det som är bra med den är också att den sitter fast på kanten på karet, och går att skjuta framåt och bakåt, och risken att man ska råka klanta ner den i karet är minimal. Smidig är den.
#10 - 20 mars 2014 20:48
Kör på Juwels egna, det kostar dig noll, nada, ingenting. Det är en bra ljuskälla..
#11 - 22 mars 2014 10:35
" target="_blank">

Nu har jag lämnat in armaturen på garanti, får se när en ny dyker upp. Här är min tillfälliga belysning, fiskarna är lite ovana med det nya ljuset..

Ny till en lysrörsfråga, jag har ett sylvania Aquastar. Men vilket utav Juwel lysrören kompletterar bäst ? Nature eller Day?
#12 - 20 april 2014 16:18
Mitt Juwel 450 Vision pajade båda ramperna med ett års mellanrum. Hade tyvärr inte garanti kvar andra gången. Jag tror att det är fukt som tränger sig in vid fästena för lysrören. De nya ramperna har tunnare lysrör. Vi får se om de håller bättre. Jag tycker det är rätt dåligt på ett så dyrt akvarium.
#13 - 20 april 2014 21:03
Dopply skrev:
Nu har min Juwel armatur gett upp, jag köpte ett nytt lysrör som har varit med lika länge som armaturen, för att jag trodde att det var felet.

Men icke, det blinkar bara till två gånger utan att tända. När jag först satt i det nya röret så lyste det ung 10 minuter, men sedan var det kört.

Tråkigt efter bara ett år, ännu tråkigare är att jag inte har kvitto längre.. Är detta ett vanligt fel?

Är nog bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny :(
på de äldre modellerna så var det vanligt får man väl ändå säga, om man jämför med andra ramper... Sen är jag irriterad på juwel att de gått in och skapat oordning omkring lysrör genom att producera egna mått på rören, vissa butiker har ju dessutom bara juwel i sortimentet, idiotiskt och därmed bojkottar jag dem rakt av;)
#14 - 20 april 2014 21:09
åheim skrev:
på de äldre modellerna så var det vanligt får man väl ändå säga, om man jämför med andra ramper... Sen är jag irriterad på juwel att de gått in och skapat oordning omkring lysrör genom att producera egna mått på rören, vissa butiker har ju dessutom bara juwel i sortimentet, idiotiskt och därmed bojkottar jag dem rakt av;)

Det finns ju lika många märken till Juwel typ..
#15 - 20 april 2014 21:16
Det finns ju lika många märken till Juwel typ..
Ja precis och det är andra märken som känt sig manade att producera juwels mått OCKSÅ utöver sina standardrör för att få sälja rör, så nu är det en djungel... tack juwel:) Prova att få i ett rör med juwelmått i ditt hagen-glo...
#16 - 20 april 2014 22:31
åheim skrev:
Ja precis och det är andra märken som känt sig manade att producera juwels mått OCKSÅ utöver sina standardrör för att få sälja rör, så nu är det en djungel... tack juwel:) Prova att få i ett rör med juwelmått i ditt hagen-glo...

Som du naturligtvis vet använder jag både Hagen och Juwels produkter, då är ju jag om någon medveten att det inte fungerar. Det är ändå görbart att handla rätt saker när man handlar. Så är det väl med allt på marknaden i övrigt? Ser inte varför akvarier skulle fungera på något annat sätt. Pengarna bestämmer och lönsamhet finns det ju uppenbarligen. Jag kan ju inte gärna säga att Eheims akvarier suger för att jag ogillar deras filter? :)

En juwelramp med S. aquastar i, det är grejen det..
#17 - 21 april 2014 14:00
Är aquastar bättre i en juwelramp än en ramp med standardmått?;)
#18 - 21 april 2014 15:36
åheim skrev:
Är aquastar bättre i en juwelramp än en ramp med standardmått?;)

Ja, till juwelakvarier, som tråden handlar om :)
#19 - 22 april 2014 15:12
Nature ger ett väldigt gult ljust så du vet. Är du inte ute efter en specefik färg på ljuset hade jag kört juwels day rör endast (testat de flesta). Spectrumet är bra och färgtemperaturen behaglig.
#20 - 22 april 2014 16:00
Många gånger är det även bara lysrören som inte sitter fast ordentligt. Man får lixom trycka in dom rejält så de verkligen sitter längst in i fårorna. Men du får nog nya om de är paj. :)

Annons