Juwel Akvarium

#1 - 23 juli 2005 17:45
Hej, idag köpte vi ett 240 liters Juwel akvarium och vi fick med 3 st filtervadd, jag undrar om man ska använda alla tre eller bara en av dem?
#2 - 24 juli 2005 09:07
Du ska använda alla. Detta för att få ökad volym på filtermassan..
#3 - 24 juli 2005 10:36
Jag tror han menar de vita tunna mekaniska som enligt Juwel skall ligga överst.

Mitt tips är att du skippar dem helt, de gör mycket liten nytta (mer till besvär). De är antagligen mest ett sätt för Juwel att skapa sig en liten eftermarknad.

Liksaså om du fått ett svart av aktivt kol, skrota den åxå och försök att få plats med ytterligare ett blått. Då får du maximal nyttig yta som goa bakterier kan frodas i och du får även ett filter som du nästan aldrig behöver underhålla.

Det enda som du behöver göra då är att lyfta ur själva pumpen och göra rent inuti den, annars har de en förmåga att vägra starta efter vattenbyten och sånt.

Annat tips: Se till att utloppet sätter ordentlig fart på vattenytan så får firrarna det syre de behöver.
#4 - 24 juli 2005 10:42
Använd den vita byt det efter 2 veckor, gör så att du inte behöver tvätta rent dom blå lika ofta...
#5 - 25 juli 2005 11:07
Jag har ett Juwel Trigon. Har knôkat i så många blå filter jag kan, tror det blev två extra. Tagit bort kolfilter och filtervadd(vita). När jag körde med fitervadden så var jag tvungen att byta den två gånger i veckan annars så slammar den igen. Den skiten som satte sig där ser jag inte på de blå filtrena så antagligen måste det vara så att mina kära bakterier äter upp det. Var troligen massa fiskbajs och små växtdelar. Har haft karet i fem månader och ännu inte rört de blåa filtrena. Däremot, se till att rengöra pumpen en gång i månaden ungefär för att minimera slitaget. Sätter sig gärna lite skit i impellern och utblåset. Bara att ta isär och rengöra under vatten med fingret.

Tips, du behöver inte köpa Juwels dyra filter! Framförallt om du vill använda filtervadd, köp då en stor påse och klipp själv.
#6 - 25 juli 2005 11:42
Jeg har også et Juwel Rio 240 l hvor mine unge diskus bor. Etter innkjøringsperioden med kullfilter etc. så satte også jeg inn så mange blå filtersvamper som jeg fikk plass til. Siden jeg forer mye og ofte, så bruker jeg også hvit filtervatt ( som jeg kjøper i store poser og klipper til passende størrelse ). Dette fungerer som et mekanisk filter - fanger opp forrester og annet avfall - og blir skiftet ut ved hvert delvannskift ( tre ganger i uken ). Det øvrige filtermaterialet blir forsiktig rengjort en gang i måneden - men ikke alt samtidig. De grove svampene den ene gangen - og så de fine fjorten dager derpå. Pumpen gjøres ren etter behov - ca. en gang i måneden.

Jeg kan også nevne at jeg har et Juwel 110 l. Der gjøres ting på omtrent samme måte - men ikke så ofte siden jeg har guramier der - og derfor verken forer eller skifter vann så ofte.
#7 - 27 juli 2005 13:11
okej, men behöver man byta filtervadden varje vecka som det står i instruktionsboken?
#8 - 27 juli 2005 14:49
Kanske i början innan filtret kommit igång ordentligt så att det kleggar igen snabbare. Men byt inte förrän det är igenkleggat) Därefter är det onödigt och till och med dumt att byta för ofta.

Annons