Juwel akvarie & ljudnivå

#1 - 8 november 2008 19:07
Är det någon som kan tipsa om ljudnivån på pumpen i ett Juwel akvarie, låter det mycket?

Det akvariet jag kikar på är ett Trigon 190L. Jag har idag ett Mollyhotel på 80 liter, tycker ljudnivån på den pumpen är acceptabel.
Akvariet skall stå i vardagsrummet så jag vill att det skall vara så tyst som möjligt.

Är pumpen i ovanstående akvarie OK eller skall man byta ut det, är det möjligt att göra det?
#2 - 8 november 2008 19:47
Du kan byta ut pumpen om du vill, men för ljudvolymens skull behöver du absolut inte göra det:).
Guest
#3 - 8 november 2008 23:28
Varför ska de vara tyst om de ska stå i vardagsrummet?
#4 - 8 november 2008 23:37
Jag har ett Trigon 350 och filtret i det låter inget. Efter några månader så kan de däremot vara lite svårstartade efter att de har varit avstängda en stund, vid t ex vattenbyte. Man får då skaka till lite på pumphuset. Kan hjälpa att byta rotorn, men efter ett tag så uppstår samma problem.
#5 - 8 november 2008 23:56
drapulv skrev:
Jag har ett Trigon 350 och filtret i det låter inget. Efter några månader så kan de däremot vara lite svårstartade efter att de har varit avstängda en stund, vid t ex vattenbyte. Man får då skaka till lite på pumphuset. Kan hjälpa att byta rotorn, men efter ett tag så uppstår samma problem.

nÄHÄ...Inte behöver man byta rotorn! Däremot tvätta den å de andra pumpdelarna...då funkar pumpen igen :D
#6 - 9 november 2008 08:07
saltbiff skrev:
nÄHÄ...Inte behöver man byta rotorn! Däremot tvätta den å de andra pumpdelarna...då funkar pumpen igen :D

När jag tvättar rotorn så börjar filtret rassla riktigt mycket. Ett fel som en långvarig akvarist som jag känner igen från gamla Sacem 1200 t ex.
#7 - 9 november 2008 08:29
Narii skrev:
Varför ska de vara tyst om de ska stå i vardagsrummet?

För att vi vill titta på akvariet, inte lyssna på det ;)

Annons