juwel akv, fiskar i pumphuset?...

#1 - 14 november 2003 08:32
Ni som har juwel-pumpar...
...brukar det ta sig in fisk i själva "pumphuset" för er?

jag har haft ett akvarie m juwelpump i snart 1 år och aldrig har det kommit in fisk i själva pumphuset.
Förra veckan såg jag en av mina guldguramis mellan springorna, på ngt vis måste den ha krånglat sig över kanten ner i pumpen.

Ca 2 dagar efter var det likadant i mitt andra juwel, då var det en platy i det pumphuset.

#2 - 14 november 2003 08:42
Jag har inte haft någon fisk i mitt Juwel-pumphus, däremot en krabba. Detta höll på att sluta med en kattastrof då krabban lyckades krypa in och sätta stopp i pumphuvudets insug. När jag kom hem hade pumpen stannat och flera av fiskarna låg på sidan på botten. Turligt nog hämtade sig alla fiskar när jag fått fart på pumpen igen.

//Annika
#3 - 14 november 2003 10:02
Räkor har jag haft där och dom trivs fint. Mycket mat! Svåra att fånga också.
Men jag förstår inte hur något större än så kan ta sig in genom gallret om man har locket på. Yngel möjligtvis.
#4 - 14 november 2003 11:02
Brukar plocka ut lite fiskar ur mitt fiter lite då och då.
Jag har iofs inget lock.
#5 - 14 november 2003 16:58
Själv har jag aldrig haft några problem med att fiskar kommit in i pumphuset... men jag är alltid noga med locket. Har däremot haft problem med att småsniglar kommit in mellan glaset och pumpväggen, och det är väldigt svårt att få bort dem.
#6 - 27 januari 2004 19:32
Jag har haft en del fiskar i pumphuset. Dom simmar
in mellan utblåset och kanten på pumphuset. Där finns
en springa så dom lyckas simma in. Speciellt malarna
gillar det. Dom städar utsidan av pumphusen och sen
ser dom hålet så simmar dom in där. :) Men det bästa
av allt är att malarna hittar ut igen när dom är klara
där inne. Värre är det med Platy och Zebrafiskar. Har
tagit kontakt med affären och dom ska höra efter med
tillverkaren ang detta "problem".
#7 - 28 januari 2004 11:58
Har en klippräka (filtrerare) som förr eller senare alltid tar sig in i pumphuset genom samma glipa mellan utblås och pumphuskant. Han verkar trivas finfint där inne...... slämpar honom i andra delar av karet då och då, men alla vägar leder till pumphuset..... en tätningsring hade inte varit fel...
#8 - 20 december 2008 10:37
Jag har haft pumpen avstängd en stund för att rengöra filtret & då lyckades 2 praktbootier simma in genom hålet för utblåset & ner i "rören" för doppvärmarn. é det nåra problem med att sätta igång pump igen. kommer dom små söta att hitta ut igen eller vad tror ni, ska jag sätta in en provisorisk pump & vänta ut dom små liven?
pumphuset é juvel 120 l

Annons