Juwel akv 260 liter, förslag på fiskar?

#1 - 2 november 2012 20:13
Hej!

Jag haft akvarium innan men många år sedan så jag känner mig som en nybörjare igen :)
Nåväl, jag bestämde att slå till på ett fint möbelakvarium, en Juwel vision 260 l med välvd ruta.
Jag är hittills grymt sugen på ett par skalarer, praktbotior, ancistrus och en öroål.
Har ni mer tips på mellan- resp högre levande fiskar som skulle passa in i akvariet?
Tacksam för svar.
#2 - 3 november 2012 01:29
Hej och välkommen till zoopet!! :)

En sak du bör tänka på med praktbotian är att den blir för stor för ditt akvarium..
Därför skulle jag starkt avråda dig från att införskaffa sådana..

Skalaren går redan högt i akvariet, men du kan alltid ha bilbuk fiskar som går precis vid ytan..
Tetror håller sig ungefär i mitten, men öronålen kommer (om den blir tillräkligt stor) se tetrorna som mat..

MVH// Patrik
#3 - 3 november 2012 14:01
Finns andra botior du kan ha, tex zebrabotia, pakistan eller dvärg;)
#4 - 4 november 2012 10:01
laasesku skrev:
Finns andra botior du kan ha, tex zebrabotia, pakistan eller dvärg;)

Jag har läst lite om pakistan botier. De verkar helt ok faktiskt :). En annan sak som jag har läst om här på zoopets artbeskrivningar är att skalarar behöver minst 280 l akvarium och jag har 260. Jag har för mig att det är många som haft skalarer i mindre akvarium. En annan fråga. Trivs skalarer bäst i par?
#5 - 4 november 2012 16:58
Ja, skalarer ska gå i par, men det är alltid bäst att införskaffa minst 4 ändå så att de har lite att välja på och för att öka chasen att få ett par..

Jag har haft i 240 liter..
#6 - 5 november 2012 15:53
c0ra11 skrev:
Jag har läst lite om pakistan botier. De verkar helt ok faktiskt :). En annan sak som jag har läst om här på zoopets artbeskrivningar är att skalarar behöver minst 280 l akvarium och jag har 260. Jag har för mig att det är många som haft skalarer i mindre akvarium. En annan fråga. Trivs skalarer bäst i par?

Kolla även upp botia striata tycker jag (zebrabotia), är väldigt snygga enligt mitt tycke. Nog inte lika vanlig i handeln med de bör kunna beställa in den. Ska inte vara några problem med skalarer i 260, 20 liter hit eller dit:)

Annons