Juwel

#1 - 7 februari 2007 18:17
HEJ!
jag gunderar på att köpa ett juwel 240l med tillhörande filter och ramp. jag undrar om det är något att sattsa på?

Tacksam för alla svar!
#2 - 7 februari 2007 18:19
hört många klagomål på filtret. själv tycker jag det verkar vara ett smart och bra filter men som sagt har aldrig haft ett själv...
#3 - 7 februari 2007 18:25
Jag har 5 st Juwel, 2 st 54 L, 2 st 110 L och ett Rio 180 L
Jag är då helt nöjd med dom.
#4 - 7 februari 2007 18:27
har ett vision 180 , funkar fint..
#5 - 7 februari 2007 18:35
är inne på mitt andra, köpte ett större för mitt gamla blev för litet, kanon kar, tycker dock pumpen har en tendens att inte va den bästa, men de är kanske helt från vad man får för någon och när dne är tillverkad.
#6 - 7 februari 2007 18:48
Vi har ett på 260l och ett på 400 och vi tyckte att vattnet inte blev riktigt klart så vi tryckte i ett inner filter Fluval4 också och nu är det kanon.Vi är nöjda med våra kar att vattnet inte blev riktigt rent kan ha varit några rötter som färgade.Du kan alltid kolla på blocket där kan man hitta en hel del bra kar till bra pris.

Thomas
#7 - 7 februari 2007 18:50
Jag har ett juwel 240l. Har bara tillhörande filter. Vattnet är kristallklart. Är jättenöjd.
#8 - 7 februari 2007 18:51
jag har ett rio 400 som jag är supernöjd med.. är nöjd med pumpen/filtret oxå.. betydligt större filtervolym i dom än andra innerfilter. dock har jag kompleterat med ett fluval 404 ytterfilter för att få det ännu bättre.. men det beror ju på vad du har för fiskar.
#9 - 7 februari 2007 18:58
Juwel 240 rio

Jag är nöjd med mitt. Angående filtret så slängde jag ut alla gröna(nitrat) o svarta(kol):) filter som följde med och proppade den full med grova blå och nu funkar allt finfint!
#10 - 7 februari 2007 19:30
Jag gillar Juwel, har ett 110 l och ett 400l. Har dock kompletterat upp med ett fluval 404 i det stora.
Bra kvalitet och snygga kar tycker jag :)
#11 - 7 februari 2007 21:03
Har också ett rio 240 som funkar kanon. Filtret tycker jag är super. Varför byta den gröna mot blå, det är ju samma sak bara det att juwel har dränkt sin i bakteriekultur av något slag. Kolfiltret sköljde jag ur och använder det med.
#12 - 7 februari 2007 21:57
Har också ett rio 240 som funkar kanon. Filtret tycker jag är super. Varför byta den gröna mot blå, det är ju samma sak bara det att juwel har dränkt sin i bakteriekultur av något slag. Kolfiltret sköljde jag ur och använder det med.

Jo jag hade lite problem med nitrit, och snackade med en kille som kallar sig brams på zooaffären vid göfab i gbg och han sa att nitratsvampen kanske störde processen.
Och det blev ju bättre!
Tydligen kan nitrit ombildas till nitrat och sen tillbaks igen.Inte så bra..
#13 - 8 februari 2007 10:41
Jag har nu bara Juwelkar igång och är nöjd med allihopa. Enda problemet är i största där vi har en träknaprande mal som skitar ner otroligt mycket, kanske hade behövt fixa lite mer fräs i det men om han/hon inte bott där hade det nog inte varit något att klaga på. Sen har jag bytt pumpen i det jag har malawi i till en kraftigare än den medföljande.
#14 - 8 februari 2007 11:01
Hade RIO 180 tidigare, men bytte till RIO 300. Ångrar dock att jag inte tog RIO 400.

Har varit jättenöjd med dem. Snygga, bra utrustade och prisvärda.
#15 - 9 februari 2007 10:56
Inka skrev:
Jag har nu bara Juwelkar igång och är nöjd med allihopa. Enda problemet är i största där vi har en träknaprande mal som skitar ner otroligt mycket, kanske hade behövt fixa lite mer fräs i det men om han/hon inte bott där hade det nog inte varit något att klaga på. Sen har jag bytt pumpen i det jag har malawi i till en kraftigare än den medföljande.

Jag har ett Rio 400 och har börjat fylla det med Malawi nu.jag va oxå inne på att byta pump men jag har ingen aning om hur kraftig jag behöver.
Eller ska man gömma en ren cirkulationspump till istället?

Annons