Juwel 240 modifikation

#1 - 18 maj 2011 14:19
Hej!

Jag har ett juwelakvarium, juwel 240, och tänkte byta ut pumphuvudet mot ett till 2217.
Jag har redan sedan tidigare ett 2217 i akvariet och jag har tänkt ha diskus i så jag vill inte
ha för mycket cirkulation. Jag vill ha kvar pumphuset för jag har sedan tidigare satt i en BTN slimline.

Med insuget och utblåset i pumphuset så tänker jag såhär.

Jag tänkte att jag på utblåset först sätter en vinkelböj, sedan slang, sedan ett T-rör där jag vill dela upp utblåset så jag sätter en slang på det utblåset på T-röret som nu pekar mot det ordinare utblåshålet så ett av utblåsen går till det ordinarie utblåset där den gamla juwelpumpen hade sitt utblås. Den andra delen av T-röret som är ledigt sätter jag en till slang på som går in i den delen av pumphuset som filtret sitter i, sedan en ny vinkelböj som leder ner vattnet så att det kommer gå igenom det befintliga filtret i pumphuset.

Insuget tänkte jag att jag sätter ett T-rör på där jag sedan sätter en slang som går ner till botten av pumphuset och suger in vatten, samt en slang som jag sätter en vinkelböj och sedan en slang som jag sätter i det redan befintliga hålet där insuget till den gamla juwelpumpen satt.

Är det någon som förstår hur jag tänker?

Jag vill alltså att hälften av vattnet ska cirkulera runt och renas en gång till och att den andra hälften av vattnet ska ut i akvariet och jag vill ha ett insug på botten av filtret och ett insug i det gamla insuget där juwelpumphuvudet satt förut.

Är dett en bra lösning?
Jag har letat efter andra som har gjort detta men jag hittar inget.
Jag tänkte låta de gamla filtermaterialt som sitter i pumphuset vara kvar. Bör jag byta det till något annat eller kan det vara kvar?

Mvh Lucas
#2 - 18 maj 2011 14:32
rita upp det i paint eller nått :)
#3 - 18 maj 2011 15:27
Varför vill du skicka renat vatten runt en gång till för? Som jag förstår det så vill du ha mindre utblås så det blir lite lugnare för diskusarna i karet. Då räcker det med att du sätter ett smalare rör som strilrör. Det kommer bromsa upp vatten trycket väldigt bra. Typ halva dimentionen av vad ett normal är på samt att du gör hålen allt eftersom du testar hur strömt det blir. Borra ett hål, testa, borra nästa, testa och så vidare tills du har det tryck du vill ha.
#4 - 18 maj 2011 16:08
Jag har nu ritat i paint och jag är ingen konstnär direkt men är ganska nöjd ändå. :D

Bild med insuget
http://imageshack.us/f/809/filterinsug.jpg/

Bild uppifrån utblåset
http://img814.imageshack.us/f/filterupp.jpg/

Bild sidan utblåset
http://imageshack.us/f/859/filtersidan.jpg/
#5 - 18 maj 2011 16:18
ecco skrev:
Varför vill du skicka renat vatten runt en gång till för? Som jag förstår det så vill du ha mindre utblås så det blir lite lugnare för diskusarna i karet. Då räcker det med att du sätter ett smalare rör som strilrör. Det kommer bromsa upp vatten trycket väldigt bra. Typ halva dimentionen av vad ett normal är på samt att du gör hålen allt eftersom du testar hur strömt det blir. Borra ett hål, testa, borra nästa, testa och så vidare tills du har det tryck du vill ha.

Jag har redan att 2217 med strilrör som är en dimension för stort samt att jag har borrat hålen ännu större och borrat dit några extra hål.
Jag läst att man bör inte ha med än 3 gg akvarievolymen i cirkulation när man har diskus, har ju nu nästan 7 gg akvarievolymen i cirkulation så jag behöver ju bli av med lite tryck så tänkte att hälften kan få gå bort i denna pumpen. Annars så gör det väl inget att det renas igen? Det är väl bra?
Men den största anledningen till att jag inte vill ha ett till strilrör är för att det går inte, jag har ingen aning om hur jag skulle få dit det eftersom jag har BTK slimline på ett snyggt sätt.

Jag har också funderat på att seriekoppla pumparna men har förstått att det inte funkar.

Annons