Juvel Rio 240l

#1 - 30 juli 2009 15:32
Idag har mitt (ok vårt då, men mest mitt) nya akvarium kommit! Superkul!

På något vis hade jag fått för mig att "platta paket" var något som enbart IKEA sysslade med och jag skulle få en färdig bänk. Så var icke fallet! Vid en första anblick på monteringsanvisningen såg det ut som en sprängskiss på en motor. Men efter en stund fick jag häng på det och det gick rätt snabbt.

Här är bänken monterad och akvariet upplyft.

Sedan var det dax att klura ut hur filtret skulle monteras ihop och hur alla de olika filterdelarna (som ser ut som olikfärgat skumgummi ungefär i mina ögon) skulle plockas i, och droppvärmare monteras. Inte heller så svårt som jag försökte att få det till.

Montera bakgrunden var däremot inte så svårt! Tills jag upptäckte att det saknades 8-10cm... :-( Fick ringa affären, de tar hem men det kommer inte förrän på tisdag eftermiddag. Damn!!!

Längst till vänster syns det att en bit saknas.

Men då jag fått på rampen igen och tänt så konstaterade jag att det får vara värt väntan - det kommer att bli jättefint till slut!

Fick dessutom tag på en STOR och jättefin rot som nu ligger i blöt. Den låg i skylten i zooaffären! :smile: Men snart ska den ner i vårt akvarium. Den som väntar på nåt gott...
#2 - 30 juli 2009 17:14
Snyggt kar kräver snyggt innehåll... vad blir det??
#3 - 30 juli 2009 17:35
Ja jag vet inte riktigt vad det ska bli där i faktiskt! *S* Först och främst en slöjstjärt som jag adopterat från en kompis där han bodde i 60liter och hade en taskig kampiskille som sällskap. Det gick inget bra. Så har jag ett litet stim kardinaltetror i ett annat akvarium som ska ner med. Sen vet jag inte riktigt! Det får växa fram lite tror jag, helt enkelt. Småfisk blir det i alla fall. Dvärggurami är fina tycker jag med! Och så ska det bli några blå äppelsnäckor och några malar.

Det lär nog bli lite fisksoppa i början innan jag kommit fram till hur det ska bli men det får vi leva med. Vet inte ens hur jag ska inreda det förutom den stora roten! Och ett litet skeppsvrak jag fått. Det är så svårt det finns så mycket att välja på!
#4 - 30 juli 2009 18:27
Sophia_ skrev:
Det är så svårt det finns så mycket att välja på!

jäpp, och planeringen är halva nöjet, sedan får det ta sin tid....
#5 - 30 juli 2009 19:05
Fint akvarium!
#6 - 30 juli 2009 19:38
Ja planeringen är jättespännande! Tack!
#7 - 5 augusti 2009 15:57
Nu håller jag på och sköljer grus för glatta livet och det var ju en sak för sig. Vad händer om man inte är tillräckligt noggrann? Tycker att vattnet ser klart ut och häller i gruset men ändå ser jag att det rinner lite missfärgat vatten vid sidan om sanden då jag häller det i karet. Har sköljt LÄNGE först i durkslag och sedan i en hink som jag står och rör om i.
#8 - 5 augusti 2009 18:54
Jättefint!
Har precis kommit igång med mitt 240 l också, men nu är det så gott som färdigt. Behöver lite mer fiskar bara för det är gott om plats. Men planeringen och igångsättningen är ju så rolig! Så nu funderar jag på att göra om i mitt 65 liters ...
Eller kanske tigga och be på mina bara knän att jag kan få ha ett till ...
#9 - 5 augusti 2009 21:32
Nu är grus på plats och vatten påfyllt. Petade i roten och en liten båt med och satte igång filtret. Hävde i avhärdningsmedel och bakteriekultur med. Sen såg det ut så här:

Då det gått några timmar och vattnet blivit lite varmare hällde jag i växtnäring och planterade lite växter, la i lite stenar och lät snäckorna flytta in. Nu ska det få stå till i morrn kväll och då ska första fisken - Bobby slöjstjärt - få flytta in om allt ser bra ut. Spännande är det! Så här ser det ut nu:

#10 - 5 augusti 2009 21:54
Har du fått igång filtert? tänkte mest om du fått med/i filterbakterier
Tavlan sitter inte snyggt där, ta bort eller höja upp den??
Jag hade planterat svärdplantorna lite glesare så kommer de trivas/växa bättre.
Roten är riktig snygg, något sådant ska jag ha mitt nästa kar.
Det tar sig :)
#11 - 6 augusti 2009 05:25
Japp filtret är igång. Och ja tavlan ser för bedrövlig ut! *S* Den ska flyttas högre upp eller tas bort "sen". Jag har åkt på ryggskott så jag gör så lite som möjligt just nu.

Svärdplantorna är de till höger runt pumpen antar jag? Då ska jag ta att glesa ut dem lite, jag trodde jag satt dem tillräckligt glest. Tack för tipset!

Visst är roten cool! Jag föll som en sten då jag hittade den! Och den sitter på plats ordentligt för den var visst lite för stor, så den är liksom fastkilad. Ska snöra fast en bit javaormbunke tror jag det hette med sen.

Tack för tips och kommentarer! :)
#12 - 6 augusti 2009 08:55
Jag skulle skippa skeppet, men det är jag som tycker det :p det ser riktigt bra ut:)
#13 - 6 augusti 2009 19:53
Jag älskar inte heller skeppet men jag har två barn. Need I say more? ;)

Idag har det kommit i lite fler växter och en ensam stackars fisk

http://www.devons.se/forumbilder/akv07.jpg

Siktar på att köpa några till fiskar typ på onsdag nästa vecka. Två-tre-fyra dvärgguramisar kanske.
#14 - 6 augusti 2009 22:17
Sophia_ skrev:
Jag älskar inte heller skeppet men jag har två barn. Need I say more? ;)

Idag har det kommit i lite fler växter och en ensam stackars fisk

Siktar på att köpa några till fiskar typ på onsdag nästa vecka. Två-tre-fyra dvärgguramisar kanske.

Ooo... det var nog fel bild ??
#15 - 7 augusti 2009 06:17
flygrc skrev:
Ooo... det var nog fel bild ??

Mäh! Va konstigt! Den SKRIVER rätt bild men länkar till fel bild! Kolla när man för muspekaren över bildlänken, det är fel länk som kommer upp! :S

Jaja jag testar igen

*NU funkar det!! *funderar på varför det blev fel förut*
#16 - 8 augusti 2009 12:38
Nu har dimman i akvariet i princip lagt sig och slöjstjärten simmar glatt omkring i hela karet. Är dock orolig för om han mår dåligt av att gå ensam? Jag jag köpa några dvärggurami i veckan för att han ska slippa gå ensam? Eller ska jag flytta över nio kardinaltetror från ett annat kar? Eller kan han gå så här ensam i två veckor? Hoppas nån kan svara på detta.
#17 - 9 augusti 2009 15:19
Fantastiskt gensar! *S* Nu har slöjjisen i alla fall fått sällskap av nio kardinaltetror. Varav den ena simmade in i filtret och då jag skulle försöka få fram den simmade den ner i nån springa mellan filtret och doppvärmaren. Och har inte setts till på två-tre timmar. Måste alltså ha lite lägre vattenstånd i akvariet misstänker jag...
#18 - 9 augusti 2009 16:43
Sällskap till slöjstjärten, hur kom du fram til det? "såg" han ensam ut? Isf ser han gladare ut nu då? :p retas bara lite.

Uppstarten är helt klart bäst. Har själv ett 960l som väntas på att fyllas.
#19 - 9 augusti 2009 18:01
Han såg jätteensam ut! ;) Så han fick sällis av kardinaltetrorna i går kväll. Nitriten ligger fint kollade idag så nu får de boa in sig och jag ska förkovra mig ytterligare bland alla bilder. Är kanske lite miljöskadad av katterna jag föder upp, de trivs inte alls särskilt bra ensamma. Men fiskar är det kanske inte riktigt samma sak med, i alla fall de som inte brukar leva i stim! :P

960liter låter ju som rena drömmen, ska med spänning följa hur det går!
#20 - 10 augusti 2009 20:50
Så nu har även en kampistjeja fått flytta in i stora akvariet. Hon stod och gömde sig under filtret efter att ha lekt tafatt med sin väninna. Konstaterade att det nog inte rörde sig om tafatt eftersom de höll på att ändra färgdräkter fram och tillbaka dessutom bägge två. Så nu får kampis Oscar nöja sig med en dam att uppvakta. I guppyakvariet verkar det vara yngel på väg! :) Spännande!
#21 - 12 augusti 2009 10:14
Tur jag har den här tråden för nu kom jag inte ihåg om jag har haft akvariet i en eller två veckor! :d Ska åka ner till zooaffären idag och kolla om de har några kul småfiskar, de fick leverans i går så nåt borde ju finnas. Har fått lite mer Blyxa Japonica med posten idag och det blev jättefint! Ska linda lite mossa runt roten sen men kan ju inte göra allt på en gång då finns det inget roligt kvar sen. Då mitt goldmedlemskap reggats ska ni få se på bilder! :)
#22 - 17 augusti 2009 14:47
Nu har fiskarna fått flytta om lite.

I stora akvariet (240l) går nu 5 zebraplaty, 8kardinaltetror, två kampfisktjejer och en hane. Slöjstjärten fick flytta till zooaffären. Han var inte min från början och inte alls inplanerad, och då han började rycka upp växterna så blev han vräkt.

I 40l går 8 guppysar och två kuhliålar. Ålarna får flytta till 240l när de blir för stora. Och det blir fler guppy får de flytta till stora akvariet eller till zooaffären.

I 20l går räkor och posthornssnäckor.

I stora akvariet är inplanerat två malar, några regnbågstetra (heter de va?) och några galaxy rasbora. Men det får vänta tills akvariet stabiliserat sig lite.
#23 - 24 augusti 2009 19:41
Nu har det flyttat in några fler kardinaltetror, några rödmunstetror, en glasmal, en gul mal och en ancistrusliknande mal med borst på huvudet. Ser jättefint ut, tycker det verkar börja kännas fullt nu faktiskt.

Har även gjort första vattenbytet, tog en bra stund att bli vän med häverten men sen gick det bra.
#24 - 28 augusti 2009 09:02
SÅ nu har jag tillbringat en bra stund för att försöka fota akvarium och fiskar. Kameran är bra, men inte jag [:o] Och fiskarna INTE samarbetsvilliga heller! särskilt inte guppysarna! [:(!] Nåväl.

1. Här är lillaste akvariet där räkorna och posthornssnäckorna bor. Här bor även två yngel som jag tror är kampfiskyngel. Får se om de överlever.

2. Nästa lillaste. Här bor guppysar och posthornssnäckor. Har sett ett litet yngel med, ska bli spännande, hoppas det överlever!

3. Stora akvariet! Här bor 13 kardinaltetror, 7 rödmunstetror, fem zebraplaty, en gul mal av nån sort, en svartvitprickig mal av nån sort, en indisk glasmal, en kamfiskhane och två kamfiskhonor samt rosa och blå äppelsnäckor.

4. Kardinaltetrorna (neontetror ser nästan likadana ut men är mindre)

5. Rödmunstetror

6. Gula malen. Nån som kan lista ut vad det är för sort?

7. Svarta malen med ljusa prickar. Samma där, nån som kan lista ut sort från denna dåliga bild?

8. Oskar, kampfiskhanen

9. Och äppensnäckorna som är väldigt duktiga rengörare, precis som posthornen.
#25 - 30 augusti 2009 14:45
Inte en enda som tycker min bilder är värda en kommentar? [:-118]
#26 - 30 augusti 2009 14:52
Ser bra ut överlag men jag hade nog dumpat krukan på bild nr 2 mosa i en rot istället.

Fiskar är svårt att fota ja specielllt de små.
#27 - 30 augusti 2009 14:53
bilderna är jättefina och den malen heter kinesisk algätare, guldvarianten. den andra malen tycker jag ser ut som en vanlig ancistrus.
#28 - 30 augusti 2009 14:58
lillfrasse skrev:
Ser bra ut överlag men jag hade nog dumpat krukan på bild nr 2 mosa i en rot istället.

Håller med!
#29 - 30 augusti 2009 15:00
Jag med :S
Fint kar har bestämt att jag också ska köpa ett sånt:p
#30 - 30 augusti 2009 15:02
H-vete vad fint kar!! [:O]
kan du inte komma och inreda mina kar också? :rolleyes:
#31 - 30 augusti 2009 19:39
Vad gulliga ni är tack!!! Karet med krukan har en rot som kanske syns lite dåligt. Till höger om krukan och tja jag kanske byter ut krukan mot nåt annat nån gång. Är så förtjust i kontrasten mellan svart och vitt och sedan de färglada guppysarna till det! Det är bra med ny input! Vad kan annars vara snyggt att ha i om jag inte hittar en annan rot? En vit kalksten? Så får jag mina kontraster ändå kanske!

Kinesisk algätare. Tack! Stämmer det att den kan vara aggressiv? Inte sett sådana tendenser men nån sa det. Vill inte ha elaka fiskar, bara snälla! Den svarta, troligtvis ancistrusmalen, tror jag också är en ancistrus. Dens syns sällan men då jag ser den brukar vi sitta och prata lite. Eller ja jag pratar då. Den är cool! Jag tyckte malar va läskiga i början nu är jag jättekär i dem!
#32 - 12 september 2009 16:58
Nu har 10 stycken små kolglödstetror flyttat in till de andra firrarna. Väntar på att de ska färga ut men det kunde vara rätt svårt läste jag. Ska införskaffa lite mer flytväxter kanske.
#33 - 13 september 2009 13:24
Sophia_ skrev:
Vad gulliga ni är tack!!! Karet med krukan har en rot som kanske syns lite dåligt. Till höger om krukan och tja jag kanske byter ut krukan mot nåt annat nån gång. Är så förtjust i kontrasten mellan svart och vitt och sedan de färglada guppysarna till det! Det är bra med ny input! Vad kan annars vara snyggt att ha i om jag inte hittar en annan rot? En vit kalksten? Så får jag mina kontraster ändå kanske!

Kinesisk algätare. Tack! Stämmer det att den kan vara aggressiv? Inte sett sådana tendenser men nån sa det. Vill inte ha elaka fiskar, bara snälla! Den svarta, troligtvis ancistrusmalen, tror jag också är en ancistrus. Dens syns sällan men då jag ser den brukar vi sitta och prata lite. Eller ja jag pratar då. Den är cool! Jag tyckte malar va läskiga i början nu är jag jättekär i dem!

den kinesiska algätaren kan med åren bli aggressiv och jaga fiskar, har själv råkat ut för det när du börjat närma sig 10 cm.
#34 - 13 september 2009 13:46
macke_fisk skrev:
den kinesiska algätaren kan med åren bli aggressiv och jaga fiskar, har själv råkat ut för det när du börjat närma sig 10 cm.

Ajaj det var inte bra. Men bra att veta tack! Ska hålla ögonen på honom är han elak får han flytta!

Annons