Juvel RIO 240

#1 - 1 september 2008 21:39
Funderar på att införskaffa detta akvarie.
är ett startpaket med pump, doppvärmare och bord för endast 2999.
Ska jag slå till eller är det inte lämpligt?
#2 - 1 september 2008 21:42
Jag tyckte det lät bra. Jag köpte mitt juwel rio 125L med: Innerfilter, lysramp med 2x t5rör, doppvärmare och tillhörande möbel för just 3000.

Antar att själva möbeln ingår?

F.ö. om du inte vill ha den stora klunsen till innerfilter som brukar följa med kan du skära bort den med fiskelina. Det ska jag göra, och köra med ytterfilter istället. :)
#3 - 1 september 2008 21:51
Johanski skrev:
Jag tyckte det lät bra. Jag köpte mitt juwel rio 125L med: Innerfilter, lysramp med 2x t5rör, doppvärmare och tillhörande möbel för just 3000.

Antar att själva möbeln ingår?

F.ö. om du inte vill ha den stora klunsen till innerfilter som brukar följa med kan du skära bort den med fiskelina. Det ska jag göra, och köra med ytterfilter istället. :)

aaah det är med möbel, akvarie, pump och doppvärmare :)
Har liten förmån med att Ansjo kan frakta upp det till mig, när han besöker sthlm nu i oktober. Karet finns nemligen i gbg, och dit åker man ju inte på en pissekvart. Blir nog samma pris att köpa ett akvarie här, än att åka fram och tillbaka till gbg, för enbart ett kars skull. Bensin och så med andra ord :)

Tycker du jag ska slå till?
hur menar du nu med att skära bort med fiskelina? :D
Bilagor:
#4 - 1 september 2008 21:53
Ansjo är en schysst typ, väntar bara på att han ska hälsa på här uppe i Luleå ;)

Filterkassetten brukar oftast sitta fastsilikonad i ena hörnet, inget problem om man ska köra med innerfiltret som följer med, men tjorvigt om man vill ha ytterfilter eller dyl. Bästa sättet då är att ta med fiskelina och skära där du kommer åt. :)
#5 - 1 september 2008 21:56
Johanski skrev:
Ansjo är en schysst typ, väntar bara på att han ska hälsa på här uppe i Luleå ;)

Filterkassetten brukar oftast sitta fastsilikonad i ena hörnet, inget problem om man ska köra med innerfiltret som följer med, men tjorvigt om man vill ha ytterfilter eller dyl. Bästa sättet då är att ta med fiskelina och skära där du kommer åt. :)

Han är ju det, en ruskigt trevlig liten filur det där :D
jasså, hmm, sist jag köpte mitt kar, så låg det ju i en kartong, med sugproppar.. :)

är det bättre att använda ett ytterfilter? jag har lixom nollkoll.. jag är bara glad jag får vattnet att snurra runt.. sen när vi snackar om olika filter och så, då snurrar det i huvudet ^^ hur använder man ett ytterfilter då? :O
#6 - 1 september 2008 21:59
Ah, i mitt Juwel Rio så är kassetten fastsilikonad i ena hörnet, blir ett projekt i sig att få bort den :)

Ett ytterfilter står utanför akvariet, och fördelen med det är:

Det är oftast mycket större, dvs. större filtervolym som det ryms mer goda bakterier i, och man kan ha fler fiskar. Det behövs oftast inte rengöras mer än ett par gånger per år heller, om ens det. Och vid rengöring är det så mycket lättare än att börja gräva runt inuti karet. Sen blir det snyggare med filtret utanför än en stor klump i karet, eller hur? ;)

Enda nackdelen är att: OM det börjar läcka, så är karet tomt och allt vatten på golvet väldigt snabbt. Men det finns ingen anledning till att det ska börja läcka om man gjort allt rätt.

PS. om du kollar i min projekttråd så la jag upp bilder idag, tror du kan skymta ytterfiltret längst ner till vänster där slangarna går in i karet. :)
#7 - 1 september 2008 22:27
Johanski skrev:
Ah, i mitt Juwel Rio så är kassetten fastsilikonad i ena hörnet, blir ett projekt i sig att få bort den :)

Ett ytterfilter står utanför akvariet, och fördelen med det är:

Det är oftast mycket större, dvs. större filtervolym som det ryms mer goda bakterier i, och man kan ha fler fiskar. Det behövs oftast inte rengöras mer än ett par gånger per år heller, om ens det. Och vid rengöring är det så mycket lättare än att börja gräva runt inuti karet. Sen blir det snyggare med filtret utanför än en stor klump i karet, eller hur? ;)

Enda nackdelen är att: OM det börjar läcka, så är karet tomt och allt vatten på golvet väldigt snabbt. Men det finns ingen anledning till att det ska börja läcka om man gjort allt rätt.

PS. om du kollar i min projekttråd så la jag upp bilder idag, tror du kan skymta ytterfiltret längst ner till vänster där slangarna går in i karet. :)

får se om jag besätller det, jag menar lixom det var jätte bra pris för ett sprillans nytt kar dvs :)

Hur menar du nu med att läcka? att filtret skulle läcka eller att karet ska läcka?

Ska självklart kolla din tråd.. Är ju lika spänd att se hur du ska ha det! :)
#8 - 1 september 2008 22:28
Ifall ytterfiltret börjar läcka pga. felmontering eller dyl.

Min 350L-projekttråd dvs :)
#9 - 1 september 2008 22:30
Jag menade de projektet ^^ har ju sett att du skrivit att du inte ska dra igång de andra på nån vecka eller så :)
aaha, okay :) men det är alltså något bättre, än dessa dom finns inne i karet? :)

Johanski skrev:
Ifall ytterfiltret börjar läcka pga. felmontering eller dyl.

Min 350L-projekttråd dvs :)
#10 - 1 september 2008 22:39
Jag tycker att ytterfilter är bättre, ja. Estetiskt och praktiskt :)
#11 - 1 september 2008 22:41
får väl se hur det ser ut om jag skaffar det :)

Johanski skrev:
Jag tycker att ytterfilter är bättre, ja. Estetiskt och praktiskt :)
#12 - 2 september 2008 05:37
ett litet tips.

Släng in i budgeten ett par nya lysrör. de som juwel brukar skicka med paketet
är rent ut sagt urusla. allt annat är bra, men inte rören.
#13 - 2 september 2008 09:53
Kensa skrev:
ett litet tips.

Släng in i budgeten ett par nya lysrör. de som juwel brukar skicka med paketet

är rent ut sagt urusla. allt annat är bra, men inte rören.

Självklart införskaffar jag mig nya lysrör om dom är dåliga :)
tack för tipset!
#14 - 2 september 2008 10:08
Hej har själv ett rio 240 har inget att klaga på.om man vill ha lite mjukare vatten kan man blanda ner lite torv i botten lagret går jätte bra..
#15 - 2 september 2008 10:13
hgs skrev:
Hej har själv ett rio 240 har inget att klaga på.om man vill ha lite mjukare vatten kan man blanda ner lite torv i botten lagret går jätte bra..

Okay :) jag vet inteom jag ska köpa, det .. Men jag är grymt sugen, då jag inte kan få det billigare här i sthlm, så känns det värt att köpa från gbg :)
#16 - 2 september 2008 10:15
streezz88 skrev:
Okay :) jag vet inteom jag ska köpa, det .. Men jag är grymt sugen, då jag inte kan få det billigare här i sthlm, så känns det värt att köpa från gbg :)

slå till !!

grymt snygga kar.

snyggaste "möbeln" i mitt vardagsrum.
#17 - 2 september 2008 10:21
Kensa skrev:
slå till !!

grymt snygga kar.

snyggaste "möbeln" i mitt vardagsrum.

Ska nog göra det..! 3000 för ett 240 liter... inkl möbel filter och köret. Kommer inte billigare undan här i sthlm.. har ju en trevlig prick som erbjudit sig att frakta hit det också.. så tror inte jag ska tacka nej! riktigt fint är det också! :)

Annons