Juridisk fråga angående bilköp

#1 - 11 juli 2009 22:04
Hej,

Dumt att ställa en sådan fråga på ett akvarieforum, men jag är inte medlem på några bilforum eller liknande.

Jo det jag undrar nu är om jag skulle köpa en bil som säljaren fortfarande betalar avbetalning på, skulle jag då bli betalningskyldig till hans/hennes resterande belopp?

Jag har tvärnekat ett liknande bilköp innan, men jag har fått ett erbjudande som jag verkligen inte vill missa nu. Dessutom behöver jag verkligen en bil.

Någon som vet vad som gäller?
#2 - 11 juli 2009 22:13
#3 - 11 juli 2009 22:33
Tobbe R skrev:

Okej, handlar inte om att jag ska bli av med en bil utan att jag ska köpa en bil, som säljaren inte har betalt klart.
#4 - 11 juli 2009 22:35
Feffe skrev:
Okej, handlar inte om att jag ska bli av med en bil utan att jag ska köpa en bil, som säljaren inte har betalt klart.

Vilket var precis vad jag sa, även om du tror att du köper den kan bilfirman ta den ifrån dig. Köp på en bilfirma.
Tobbe
Guest
#5 - 11 juli 2009 22:40
Feffe skrev:

"Vid köp på avbetalning gäller så kallat återtagandeförbehåll. Det innebär att den som köpt bilen inte kan sälja bilen innan den är helt betald. Sedan den 1 oktober 2001 antecknas återtagandeförbehåll normalt i Trafikregistret, så kolla alltid där."

Står klart vad som gäller, om ägaren inte betalar skulden så blir du betalningsskyldig och kan i värsta fall få betala bilen dubbelt upp, eller bli av med den.

Jag hade aldrig genomfört ett sådant köp, knappt ens med min bästa vän.
Skulden på bilen skall vara 0:- vid ett köp, det är alltid sundast.
#6 - 11 juli 2009 22:53
Okej, tack för svar. Hjärnan är väl lite seg så här sent på lördagskvällen. Om jag skulle köpa bilen så ska jag sitta samma rum när dem betalar fakturan från bilhandlaren. Annars inget köp. Zoopet ger svar på allt. ;)

Annons