Jungfruslända

#1 - 11 april 2007 11:03
http://www.flugfiskarn.com/bilder/zygopt.JPG

En sån grön sak har jag nu i akvariet med mina 3 coridoras, 2 praktbotior, 10 glödbandstetror och 24? neontetror i mitt 180 L akvarie.

Jag matar varje dag med tetramin en gång +

Ung vart tredje dag med klorofylltabletter "pleco tabs eller vad de nu heter" och en blandtablet vart tredje dag. (varje vecka kommer lite salt 2-3 ml alternativt en halv växtnäringstablet ur denna foderatomat (tuff luck fiskar ingen tablett idag)).

Någon gång imellanåt får de svarta mygglarver eller artemia.

Jag byter 13 L i veckan normalt och tillsätter då 6 mL Ferropol och 6 ml HCL konc med detta vatten.

pH 6,4-7,0 temp 24-26 gr C

Jag har kollat och nympfstadiet skall vara 1-2 år..

Vad skall en sån rakare ha att äta och kommer den att överleva bland fiskarna

Neontetrorna verkar den ev ha gett sig på lite på fenorna så där är jag inte orolig.
#2 - 11 april 2007 11:29
hehe, kul att du intresserat dig för bottenfauna! :)

ja, vad äter de.. de är ju rovdjur så de knaprar väl helt enkelt i sig det som får plats i deras fångstmask...

det är viktigt sen när den ska bli vuxen att du har någon pinne eller nåt som den kan klättra upp på..

lycka till med den nu!
#3 - 11 april 2007 11:49
De äter levande foder.
#4 - 11 april 2007 11:54
Om jag fångar levande larver i en damm är ju snart akvariet tomt igen

Kan de ta frysta mygglarver tro eller ratas det?
#5 - 11 april 2007 12:19
Prova att mata med pincett och rör den lite framför
#6 - 11 april 2007 14:22
Så trevligt att någon länkar in bilder från min hemsida www.flugfiskarn.com :)
#7 - 12 april 2007 10:57
Jag hade 4 st i mitt gamla växtkar, dom klarade sig utan problem med den befintliga microfaunan så jag tror inte att du behöver mata dom...
Mina kläcktes dock följande sommar så jag hade dom lite över ett halvår.
#8 - 12 april 2007 11:58
Jungfrusländlarver är inte lika rovgiriga som äkta trollsländelarver och tar normalt sett mindre byten än trollsländelarver. Möjligen att guppyna kan åka dit, men jag skulle tro de också är för stora.
#9 - 12 april 2007 13:22
Jag brukar ha trollsländelarver men de har en egen burk som de får vara i så att de inte ska äta upp fiskarna. De andra små sländelarverna låter jag vara för jag gillar bara de stora.

Annons