Julmat

#1 - 9 december 2006 19:31
I år kommer vi att fira jul hos mej. Vilket innebär att jag ska stå för maten.
Jag kommer nog att servera lite annorlunda julmat.

Till lunch har jag tänkt mej:

Grönkålssoppa
Korvspett (Falu, Bratwurst, Wiener, Choritzo, Kabanoss, Prinskorv, Isterband, och Köttbullar.) + ngn sås.
Grönsaksspett (Potatis, Palsternacka, Morot, Broccoli, Morot, Lök och kanske Squash) Eller så blir det stuvad potatis.. enkelt och gott.
Sillsallad
Julskinkan med tillbehör måste jag ha med liksom tunnbröd.
Äppelknäckpaj med kanel och vaniljsås eller Ris ála malta till efterrätt.

Middagen kommer nog att bestå av Laxgratäng och Potatis.

Vad ska ni ha på julbordet iår och vad har ni för favoriter?
#2 - 9 december 2006 19:44
För mig är janson m. köttbullar och prinskorv, rödbetsallad och sill "min" jul. Gröt på förmiddagen och maten efter Kalle. Så firar vi julen här då min svåger och sambo far hit och sedan till hennes föräldrar. Här hemma är svärfar och den andra svågern alltid med hela dagen.

Kul att någon vågar bryta trenden. :) Själv bjöd min mamma på köttgryta vid ett tillfälle. Syrran (äldre än mig) blev jättebesviken när hon inte fick äta prinskorv och köttbullar.. :D

//Camilla
#3 - 9 december 2006 19:58
Ja just! Gröt till frukost förstås!
#4 - 9 december 2006 20:18
I år jobbar jag natten innan och efter julafton :(. Vi har julen hemma hos mina svärföräldrar alltid vanlig julmat. Sill, Jansson, skinka, köttbullar, prinskorv mm. Jag har inte bestämt mig vilka timmar jag ska vara vaken, trodligtvis får jag hoppa över maten och vara med på julklappsutdelningen...
#5 - 9 december 2006 20:26
Min julafton lär nog börja med 8-13 på Glocalnets Bredbandssupport och sen blir det att åka hem till mormor och morfar och äta osv. ;D
#6 - 9 december 2006 20:56
har redan ätit julmat på jobbet, det blir nog inte mer i år (så gott är det ju faktiskt inte)
#7 - 9 december 2006 22:31
Då jag går på min diet så får vi se om man fuskar lite och äter all traditionell julmat eller ej. Funderar dock på hur magen skulle må av allt kött när man i då 8 veckor bara har ätit lamfärs och kyckling någon gång och i övrigt levt på vegetariansk kost. Sen så får vi väl se om man måste jobba eller ej så det spelar också in om jag orkar stå och laga mat till mig då eller inte:p
#8 - 9 december 2006 22:37
rödtoppen skrev:
(så gott är det ju faktiskt inte)
:eek: Det var då det värsta jag har hört! :D

Jag lever på smörgåsar, både hårda och mjuka, med julskinka i flera veckor runt jul! Och Jansson, förstås! :)
#9 - 9 december 2006 22:40
rödtoppen skrev:
så gott är det ju faktiskt inte

Tror faktist att jag måste hålla med. Räcker ju i princip med att se all mat för att man ska bli äcklad:p
#10 - 9 december 2006 22:52
gladys skrev:
I år kommer vi att fira jul hos mej. Vilket innebär att jag ska stå för maten.

Jag kommer nog att servera lite annorlunda julmat.

Till lunch har jag tänkt mej:

Korvspett (Falu, Bratwurst, Wiener, Choritzo, Kabanoss, Prinskorv, Isterband, och Köttbullar.) + ngn sås.

Grönsaksspett (Potatis, Palsternacka, Morot, Broccoli, Morot, Lök och kanske Squash)

Sillsallad

Julskinkan med tillbehör måste jag ha med liksom tunnbröd.

Äppelpaj med kanel och vaniljsås eller Ris a´la malta till efterrätt.

Middagen kommer nog att bestå av Laxgratäng och Potatis.

Vad ska ni ha på julbordet iår och vad har ni för favoriter?

Jag saknar två saker i ditt julbord.
Hårt bröd (spisbröd) och grisfötter förstås.
#11 - 9 december 2006 23:00
för mig är julmat allt annat än ungsbakad grisröv (eller andra delar av döda djur för den delen heller).
#12 - 9 december 2006 23:23
Men det godaste av all julmat är ändå revbensspjäll med äppelmos på.
Och så julmust.
Och allt godis.:)
#13 - 10 december 2006 00:06
Åhh revbensspjäll hade jag glömt. Får ta det till påsk istället. ;)
"Hårdbröd" eller "knallar" som vi kallar dem, äter vi varje dag. Glömde skriva det.. får gå under tillbehör.:p
#14 - 10 december 2006 00:11
bena skrev:
för mig är julmat allt annat än ungsbakad grisröv (eller andra delar av döda djur för den delen heller).

Inte då, det finns massor av alternativ.
Guest
#15 - 10 december 2006 00:21
nu blir man allt sugen på julmat prinskorvar och kötbullar mm eller en julskinka macka när skinkan är precis klar mumma
#16 - 10 december 2006 07:23
gladys skrev:
Inte då, det finns massor av alternativ.

i know. inte ätit 'traditionell' julmat de senaste 8 åren, så jag lär ju inte göra det detta året heller.
#17 - 10 december 2006 11:59
Tja du Bena... jag äter hellre döda djur än levande. När nu julen närmar sig så skall iallafall jag frossa i köttbullar, prinskorvar, grisrövar, sillar och andra döda djur. Till detta skall en och annan nubbe slinka ner och troligtvis kommer jag vara stinn som en gris några veckor innan jul.

God Jul!
/J
#18 - 10 december 2006 12:36
Jag var faktiskt på julbordsknytkalas i går. Du hade nog gillat det bena :) Själv hade jag med mig veg-janssons efter receptet (johanssons ;)) i följande häfte: http://www.vegfab.org/go/3373/sv/DesktopDefault.aspx Det var verkligen en massa gott och inga döda djur där inte. Och de enda levande djuren var vi som åt ;) :D

Till maten blev det även en del julöl, rödvin, tequila och veg-baileys :p
#19 - 10 december 2006 12:52
Nitra98 skrev:

Jag lever på smörgåsar, både hårda och mjuka, med julskinka i flera veckor runt jul! Och Jansson, förstås! :)

Hihi - det gör jag också!:D Rostis med julskinka på till frukost..:) :) :)
#20 - 10 december 2006 14:38
själv har vi precis allt som det ska finns på ett julbord + en del saker från det danska julbordet.
vi brukar duka upp all mat på bänkarna hemma så får man bara gå och ta sig.

först sill och ägg och en massa kallskuret, och sen en ohyggligt massa varm mat som räcker i en hel månad efteråt.
#21 - 10 december 2006 15:23
Tips!

Får ni massa julmat över och har ont om plats i kylskåpet så gör pytt i panna på julskinka, prinskorv, köttbullar, potatis, revbensspjäll osv och frys in. Kan vara lite roligare att få något annat under januari än rester från julmaten:p
#22 - 10 december 2006 15:51
F.n vad man blev hungrig för tillfälligt när man läser alla inlägg bara längtar till jul maten
#23 - 10 december 2006 16:10
samma här.. julmat är det godaste som finns.
fast ja får julmat på fredag för då ska vi på julbord med jobbet :)
#24 - 10 december 2006 21:23
JUlmat, julskinka mmmmm. Förra året gick det åt 4 st julskinkor här hemma,
(vi är 2 personer),jag åt nog det mesta själv, på skogaholmslimpa med sötstark senap. Åt nog inte mycket annat på 3 veckor, blev less på det men nu saknar jag det igen. Är det inte konstigt att köttbullar te.x smakar mycket godare på julafton än annars?
MVH/kkk
#25 - 10 december 2006 21:31
själv har vi precis allt som det ska finns på ett julbord + en del saker från det danska julbordet.

Vad från det danska julbordet? Spännande "nyheter" efterlyses! :)
#26 - 11 december 2006 00:37
Själv brukar jag alltid bli "all excited" första gången jag ser vörtbröd i livsmedelsaffären och julöl på systemet. Det är likadant varje år :p
#27 - 11 december 2006 05:12
Nitra98 skrev:
Vad från det danska julbordet? Spännande "nyheter" efterlyses! :)

grön långkål MUMS. man kokar grönkål i massa grädde.. supergott.. sen är det varm leverpastej med bacon runt om.

varmrökt lax (svenskt?) brunkål. äggstanning, kommer inte på mer från det danska julbordet, men ja tror att det är ett par saker till.
det finns nog inte mycket som vi inte har på vårat julbord. äter o äter tills jag mår illa :p

vi åter maten vid 12-13.00 o sen är det kalle anka vid 15.00 sen efter det är det julklappar, sen på kvällen äter vi gröt och skinksmörgås.
#28 - 11 december 2006 11:17
andreassofus: Det där låter jättegott, du får GÄRNA maila mig några recept! :)
#29 - 11 december 2006 11:28
fluander skrev:
Jag saknar två saker i ditt julbord.

Hårt bröd (spisbröd) och grisfötter förstås.

Och VAR kan man köpa grisetassar? Förr kunde man det, men nu finns det inga längre. inte ens i Skåne. Jag har provat att koka själv, men det tar flera timmar och luktar lite äckligt....

På julbordet hos oss står flæskesteg med rødkål eftersom vi bor i Danmark. Man äter antingen det eller and här till jul. På nyårsafton ska man av nån märklig anledning ha torsk.
#30 - 11 december 2006 11:31
mohlin skrev:
Och VAR kan man köpa grisetassar? Förr kunde man det, men nu finns det inga längre. inte ens i Skåne. Jag har provat att koka själv, men det tar flera timmar och luktar lite äckligt....

På julbordet hos oss står flæskesteg med rødkål eftersom vi bor i Danmark. Man äter antingen det eller and här till jul. På nyårsafton ska man av nån märklig anledning ha torsk.

Här omkring har jag sett att de har gristassar i enstaka hempackade förpackningar på ica affärerna runt jul. Men det är ju ett antal mil hit upp... ;)

//Camilla
#31 - 11 december 2006 12:07
grön långkål MUMS. man kokar grönkål i massa grädde.. supergott..

Ja, grön långkål är verkligen jättegott! Jag brukar köra med sojagrädde. Nu blev jag verkligen sugen på långkål :p Får se till att laga den i år!
#32 - 11 december 2006 13:14
batski skrev:
Ja, grön långkål är verkligen jättegott! Jag brukar köra med sojagrädde. Nu blev jag verkligen sugen på långkål :p Får se till att laga den i år!

Recept, receeept! Ni kan ju inte bara säga att det är gott och inte kasta ut ett recept! :D
#33 - 11 december 2006 13:51
Vanlig grönkålssoppa är suveränt gott!
Det måste jag nog ha...
#34 - 11 december 2006 14:56
Nitra98 skrev:
Recept, receeept! Ni kan ju inte bara säga att det är gott och inte kasta ut ett recept! :D

Så här gör jag:

Långkål
1 medelstort färskt grönkålsstånd (eller ca 500 g)
5 dl veg-buljong
1 msk mjölkfritt margarin
ca 1 dl sojagrädde
1 nypa strösocker

Skär bort den tjocka stammen på grönkålen. Hacka kålen grovt. Koka den mjuk i buljongen i en kastrull, ca 20 minuter. Sila av spadet och låt kålen rinna av i ett durkslag. Fräs grönkålen hastigt i margarinet i en stekpanna utan att den får färg. Tillsätt sojagrädde och låt koka in. Smaksätt med salt, peppar och en nypa socker.

gladys: vad har du för recept på grönkålssoppa?
#35 - 11 december 2006 15:10
då jag inte äter fisk så köper vi en massa olika salami,lufttorkad/rökt/koktskinka, och andra goa grejjer.
En halvmeter picksalami ryker fort vid julbordet!
Vitlöksmarinerade oliver och marinerad parmesanost är även det ett måste!
Och julmust och god öl är viktigt med!

nu blev jag hungrig...
#36 - 11 december 2006 15:19
Säg inte julmust era jäklar. Det finns inte i Danmark.
#37 - 11 december 2006 15:19
Batski, det där låter jättegott, det ska jag definitivt prova! :)
#38 - 11 december 2006 15:31
batski skrev:

gladys: vad har du för recept på grönkålssoppa?

Nja asså, jag har bara provat själv en gång.
Ingen succé!
Men min mormor gör en fantastisk variant. Jag ska konsultera henne.
Får jag tag i receptet så lägger jag in det här.

Nu lääängtar jag till julen!
#39 - 11 december 2006 15:32
mohlin skrev:
Säg inte julmust era jäklar. Det finns inte i Danmark.

Påskmust då.. :p

Hehehehehehehehe
#40 - 11 december 2006 15:37
gladys skrev:
Men min mormor gör en fantastisk variant. Jag ska konsultera henne.

Får jag tag i receptet så lägger jag in det här.

Please do! Grönkål är inte bara gott, utan även riktigt nyttigt. Synd bara att den inte går att få tag på året om.
#41 - 11 december 2006 16:11
Nitra98 skrev:
andreassofus: Det där låter jättegott, du får GÄRNA maila mig några recept! :)

Danskt recept på grön långkål.

skölj av grön kålen i vatten. dra av bladen från stjälkarna.
koka bladen i saltat vatten i ca 20min
sila bort ALLT vatten (väldigt noga)
ta upp kålen med handen och krama ur de sista så det blir helt tort från vatten, så du har små "snöbollar" kvar.
hacka "snöbollarna" ganska fint.
lägg dom i en stekpanna med ite smör.
häll på grädde och lite mjölk.
småkoka i ca 30-35min. det går åt ganska mycket salt, (provsmaka)
en liten nypa med socker.

sen får man hälla på mer grädde då och då eftersom det kokar bort.

sen när det har kokat färdigt ska det inte vara en soppa, men lite simmigt.
trycker man på kålen med en stekspade ska det sippra ut grädde.

Det här borde alla prova. supergott.

, det här receptet fick jag av pappa. han lagar detta varje år.
#42 - 11 december 2006 16:58

Min farmor gjorde ungefär likadant, men eftersom det var för bra länge sedan fanns ju ingen tanke på fett, kolesterol mm, så hon öste på med både smör o grädde. Dessutom lät hon en rejäl bit av skinksvålen koka med både länge och väl... Det äter mina föräldrar fortfarande - men en betydligt magrare variant, till min pappas stora besvikelse.
#43 - 11 december 2006 17:04

Smaskens, det blir absolut din (din pappas) variant här, kolesterol bryr jag mig inte om på julafton! :)

Undrar just om det är ungefär samma som min syster får, hennes svärfar (från Halland) lagar någon grönkål som syrran älskar! Ska se om hon får receptet och mailar det, så jag kan jämföra!
#44 - 11 december 2006 17:04
man ska inte snåla på det goda när det gäller julmat.
man äter det en gång om året och då ska det vara riktigt gott tycker jag..

en "light" jul är inte aktuellt med andra ord.
#45 - 11 december 2006 17:15
man ska inte snåla på det goda när det gäller julmat.

man äter det en gång om året och då ska det vara riktigt gott tycker jag..

Håller med till viss del. Men målet är ju att det ska bli riktigt gott! Inte så fett och onyttigt som möjligt ;)
#46 - 11 december 2006 17:30
batski skrev:
Håller med till viss del. Men målet är ju att det ska bli riktigt gott! Inte så fett och onyttigt som möjligt ;)

nej de ligger nåt idet. jag menar inte att jag älskar att äta margarin :)

men om receptet innehåller tex. margarin eller grädde så ska man inte byta ut det.
#47 - 11 december 2006 17:31
Nitra98 skrev:
Smaskens, det blir absolut din (din pappas) variant här, kolesterol bryr jag mig inte om på julafton! :)

Undrar just om det är ungefär samma som min syster får, hennes svärfar (från Halland) lagar någon grönkål som syrran älskar! Ska se om hon får receptet och mailar det, så jag kan jämföra!

ja de kan ju va kul o se om det är samma.
#48 - 11 december 2006 18:38
ja de kan ju va kul o se om det är samma.

Nu har hon svarat, hon har inte receptet men det är i alla fall "typ gräddstuvad grönkål".... Det verkar ju alltså vara samma sak, hon är hur som helst alldeles salig över den där grönkålen så nu MÅSTE jag prova! :D
#49 - 11 december 2006 18:51
nej de ligger nåt idet. jag menar inte att jag älskar att äta margarin :)

En gång när jag var liten försökte jag dricka olivolja för att jag tyckte den hade en så fin färg... Det var ingen hit kan jag meddela. Men olivolja i mat är ju gott.

men om receptet innehåller tex. margarin eller grädde så ska man inte byta ut det.

Nej, jag håller med :) Det är ju som du säger festmat som man äter en gång om året.
#50 - 11 december 2006 19:01
Grönkål, kan man använde det i akvarium för att tillsätta kol? :O

j/k
#51 - 11 december 2006 19:02
Nitra98 skrev:
Nu har hon svarat, hon har inte receptet men det är i alla fall "typ gräddstuvad grönkål".... Det verkar ju alltså vara samma sak, hon är hur som helst alldeles salig över den där grönkålen så nu MÅSTE jag prova! :D

ja det låter ju som samma sak i alla fall.. kul att du ska prova :)
#52 - 11 december 2006 19:03
batski skrev:
En gång när jag var liten försökte jag dricka olivolja för att jag tyckte den hade en så fin färg... Det var ingen hit kan jag meddela. Men olivolja i mat är ju gott.

Nej, jag håller med :) Det är ju som du säger festmat som man äter en gång om året.

haha det låter ju inte så gott att dricka nej :p
ja olivolja är jättegott på och i mat, och det är inte onyttigt heller i rimliga mängder.
#53 - 11 december 2006 20:32
ja olivolja är jättegott på och i mat, och det är inte onyttigt heller i rimliga mängder.

Det innehåller omega-6 bland annat.
Guest
#54 - 11 december 2006 21:17
julmust och julöl 50/50 i ett glas har jag hört ska vara gott till julmaten, låter konstigt i mina öron iaf någon som har provat?
#55 - 11 december 2006 21:27
lapin kulta och julmust ska det vara. det heter nåt speciellt (kommer inte ihåg namnet) och brukar finnas på många pubbar nu runt jul.
själv tycker jag inte att det är speciellt gott.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 11 december 2006 21:35
Jag gillar inte potatis, jag gillar inte ansjovis och min favoriträtt på julbordet är Janssons frestelse - lite märkligt men så är det
Är nog annars överhuvudtaget inte så där jätteförtjust i julmat - det är lite som att äta smörgåsbord. Dvs man äter för mycket och felaktiga saker.
#57 - 11 december 2006 21:51
Jag gillar inte potatis, jag gillar inte ansjovis och min favoriträtt på julbordet är Janssons frestelse - lite märkligt men så är det

Haha, jag gillar pasta, köttfärs, vitsås och ost, men jag gillar INTE lasagne! :D Lite offtopic, sorry.

Jag tror de flesta tycker att julbord är gott bara ett par gånger, sen är man liksom redan less... Men julskinka och Jansson tröttnar i alla fall jag ALDRIG på...! [:-50]
#58 - 11 december 2006 21:53

Det beror väl helt på. Om man går på diet som mig tex och tänker fuska och äta julmat så vill man ju kanske inte ha fet grädde och liknande utan man kan ju köra på lite mildare varianter och det blir ju inte direkt någon stor skillnad i smak ändå tycker jag:)
#59 - 11 december 2006 22:17
[SIZE=3]Annars har vi ju den färdiglagade frysta Jultallriken 375g[/SIZE]

Innehåll:
Skummjölk, vitkål, potatis, prinskorv 11% (gris- och nötkött 61%, vatten, fett från gris, potatisstärkelse, salt, E325, E300, lök, kryddor, E262, E250, rökarom), vispgrädde, ansjoviskryddad sillfilé (sillfilé, socker, salt, ättika, kryddor), griskött 5%, lök, ris, jordgubbar, nötkött 2%, salt, socker, vegetabilisk olja, sirap, äpplen, modifierad stärkelse, stärkelse, delvis härdad vegetabilisk olja, äggula, äggpulver, äggvitepulver, betfiber, aromämnen, jästextrakt, sojasås (med vete), ättiksyra, färgämne (sockekulör, betakaroten), kryddor, smakförstärkare (E621, E635), citronjuicekoncentrat, lökextrakt, druvsocker, stabiliseringsmedel (E414) och pepparextrakt. Salthalt: 1.4%.

[SIZE=3]En portion (375 g) ger dig 39 g köttbullar, 40g prinskorv, 120 g Janssons frestelse, 55 g brunkål och 121 g risgrynsgröt med sylt.[/SIZE]
Läs alltid på förpackningen, innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

Näringsvärde per 100g:
Energi 640kJ/150kcal, Protein 4.5 g, Kolhydrat 12 g varav sockerarter 5.5 g, Fett 9.5 g varav mättat fett 4.6 g, Kostfibrer 0.7 g, Natrium 0.6 g, Vitamin A 40 µg, Vitamin C 7 mg

[SIZE=3] hyss o in i micron

God Jul ?????

Tragiskt men allting går att sälja även okonserverad fryst gröt tydligen........
[/SIZE]
Guest
#60 - 11 december 2006 22:22
haha ja den hörde ja om på jobbet för ett tag sen, tycker det låter konstigt att gröten finns med på ett hörn haha
#61 - 11 december 2006 23:02
Glenn skrev:
Det beror väl helt på. Om man går på diet som mig tex och tänker fuska och äta julmat så vill man ju kanske inte ha fet grädde och liknande utan man kan ju köra på lite mildare varianter och det blir ju inte direkt någon stor skillnad i smak ändå tycker jag:)

Ja det är klart. Sojagrädden jag kör med innehåller förresten "bara" 17,2g fett (fett är ju lätt så 17,2 g är ganska mycket ändå) och inget kolesterol, så den är jämförelsevis ganska nyttig, men det är inget fel på smaken :p
Guest
#62 - 12 december 2006 04:39
jag tycker själv att sojaprodukter är vidriga, föredrar hellre grädde mjölk smör och olja.

nä nu längtar man till julmaten:)
#63 - 12 december 2006 05:22
Lutt skrev:
jag tycker själv att sojaprodukter är vidriga, föredrar hellre grädde mjölk smör och olja.

nä nu längtar man till julmaten:)

håller med dig till fullo.
grädde och margarin och andra feta produkter framhäver smakerna, det kommer man inte ifrån.
så att laga tex. gräddsås på mjölk går inte att jämföra.

samma sak som att steka i matolja istället för smör, går inte heller att jämföra. smöret framhäver smakerna.
testa tillexempel att steka fisk i riktigt smör istället för margarin så märker ni skillnaden.
#64 - 12 december 2006 08:19
Nitra98 skrev:

Haha - min pappa är också från Halland (Halmstad)! :D Glömde att farmor också brukade slå i en skvätt skinkspad...
#65 - 12 december 2006 08:31
Lutt skrev:
julmust och julöl 50/50 i ett glas har jag hört ska vara gott till julmaten, låter konstigt i mina öron iaf någon som har provat?

Nån sorts snabbvariant av mumma förmodar jag.
Riktig mumma är väl ...porter, sockerdricka (eller liknande) och...??
Nån som kan?
#66 - 12 december 2006 08:57
Lutt skrev:

Då kan jag meddela er att ni måste ha smakat på fel sojaprodukter (det finns vissa sorters sojaprodukter som smakar konstigt). Har vid många tillfällen bjudit kompisar på mat gjord med sojaprodukter och de brukar bli förvånade. Man märker typ ingen skillnad.
#67 - 12 december 2006 16:08
batski skrev:
Ja det är klart. Sojagrädden jag kör med innehåller förresten "bara" 17,2g fett (fett är ju lätt så 17,2 g är ganska mycket ändå) och inget kolesterol, så den är jämförelsevis ganska nyttig, men det är inget fel på smaken :p

Nej jag kör också med en del sojagrädde och jag tycker inte att det är någon direkt skillnad på den eller vanlig grädde. Och sen jo visst är det väl fett i den med men det är ju inte lika mycket som i vanlig grädde där det är 40%.

Rismjölk kan jag säga att den skiljer sig oerhört mycket i smak då den är sötare och "äckligare" än vanligt mjölk och det är inte direkt något som jag väljer att ha i mitt kaffe:p

Sen när det gäller olika sojaprodukter så tycker jag att det finns en hel del att välja på som tex sojakorv. Den är ju myyyyycket godare än vanlig korv tex:)
#68 - 16 december 2006 21:23
batski skrev:
Please do! Grönkål är inte bara gott, utan även riktigt nyttigt. Synd bara att den inte går att få tag på året om.

Va? Grönkål finns iaf i vår frysdisk året om. och vad jag hört så är det en fördel om grönkål varit fryst.

Men iaf.. mormors soppa innehöll förmodligen en sån "basilika och timjan buljongtärning" och en skvätt grädde. Hon lagar aldrig mat enligt recept, så mer precist blir det nog inte..
#69 - 16 december 2006 23:53
ja va på julbord igår med jobbet, men jag hittade ingen grön kål så jag fick äta köttbullar o rödbetsallad,och skölja ner med massa öl så ja slapp känna den tråkiga vardaagsmaten :)
#70 - 17 december 2006 17:58
gladys skrev:
Va? Grönkål finns iaf i vår frysdisk året om. och vad jag hört så är det en fördel om grönkål varit fryst.

Ah ok, jag tänke på färsk grönkål [:o] Ska kolla i frysdisken. Tack för tipset!

gladys skrev:
Men iaf.. mormors soppa innehöll förmodligen en sån "basilika och timjan buljongtärning" och en skvätt grädde. Hon lagar aldrig mat enligt recept, så mer precist blir det nog inte..

Tack! Har hon ingen potatis eller nåt mer i soppan? Och passerar hon grönkålen?
#71 - 17 december 2006 18:00
Nitra98 skrev:

Håller helt med dig ;)
#72 - 19 december 2006 19:08
En svensk lagom jultallrik, hemmagjorda köttbullar såklart
#73 - 19 december 2006 21:44
batski skrev:
Tack! Har hon ingen potatis eller nåt mer i soppan? Och passerar hon grönkålen?

Ingen potatis. Jag tror att hon mixade den med en mixerstav.
#74 - 19 december 2006 21:46
gladys skrev:
Ingen potatis. Jag tror att hon mixade den med en mixerstav.

Tack! Ska testa :p

Annons