Julbordstråden...

#1 - 5 december 2008 22:02
Var ute på en herrgård här i närheten för att äta julbord för första gången på 5 år.
Dom gånger jag ätit julbord på andra ställen än hemma så har jag blivit grymt besviken.
Eftersom julbordet kostade 395kr och serverades på ett fint ställe så var förväntningarna höga.
Förra fredagen var inget undantag,sönderkokt potatis med vatten kvar i kastrullen,smak och färglösa köttbullar,smaklösa revbensspjäll,sillen var varm,janson var en simmig gröt av potatis med för lite av ansjovis och grädde,prinskorven såg ut som russin.
Kommer aldrig mer att gå ut för att äta julbord,kanske är jag bara gnällig,eller så har jag haft otur.
Hur var ditt julbord???
Guest
#2 - 5 december 2008 22:08
[quote=Galne-Gurra;1224262]Hur var ditt julbord???[/quote]
Väntar snällt till julafton. (Mammas mat :))
Tycker det är alldeles för många matförgiftningar på restaurangers julbord. [B)]
#3 - 5 december 2008 22:14
Du har nog haft en otrolig otur :(
Vårt julbord förra året åt vi på en gästgivargård i närheten och det var det godaste jag ätit på länge. Sambons jobb betalade vilket gjorde allt lite extra gott ;)
Där fanns allt man kunde tänka sig på ett julbord och lite till. En hel sal med två serveringsbord (sådana som finns i skolor) med mat både nere och uppe. Det fanns mat längs väggarna och ett stort sillabord.. Inte nog med det så serverades allehanda julgodis när maten plockats bort. Riktigt gott och mycket trevligt :D

I år blir det ett aningen mindre julbord men förhoppningsvis lika trevligt eftersom vi kommer diskutera akvaristik hela kvällen :p. Ska nämligen ha julbord med akvarieföreningen på onsdag ;)
Får väl uppdatera senare om hur trevligt det var :D

Nästa år får du ta en resa ner hit och äta julbord på gästiset ;) Du kommer inte ångra dig ang. maten iaf :D
#4 - 5 december 2008 22:18
Ska på julbord med nya firman den 12:e, ska bli grymt intressant..!
Inte minst för att man då ser vad alla går för... hehe.. ;):)
Stäket i Lund brukar funka, får se hur det blir när man bjuds på både mat och dryck..
Kan lugnt säga att kötträtterna är mest intressant och som dryck blir det... : (*säg det Nettan*...)
#5 - 5 december 2008 22:19
[quote=Nina82;1224270]Du har nog haft en otrolig otur :(
Vårt julbord förra året åt vi på en gästgivargård i närheten och det var det godaste jag ätit på länge. Sambons jobb betalade vilket gjorde allt lite extra gott ;)
Där fanns allt man kunde tänka sig på ett julbord och lite till. En hel sal med två serveringsbord (sådana som finns i skolor) med mat både nere och uppe. Det fanns mat längs väggarna och ett stort sillabord.. Inte nog med det så serverades allehanda julgodis när maten plockats bort. Riktigt gott och mycket trevligt :D

I år blir det ett aningen mindre julbord men förhoppningsvis lika trevligt eftersom vi kommer diskutera akvaristik hela kvällen :p. Ska nämligen ha julbord med akvarieföreningen på onsdag ;)
Får väl uppdatera senare om hur trevligt det var :D

Nästa år får du ta en resa ner hit och äta julbord på gästiset ;) Du kommer inte ångra dig ang. maten iaf :D[/quote]
Hoppas hamstern smakar! ;)
#6 - 5 december 2008 22:24
[quote=NIC;1224273]Hoppas hamstern smakar! ;)[/quote]

Säger mannen med hamsterfobi [:-14]
Akta så inte hamstern tar och biter dig i lilltån [:-117][:-84][:-82]
Guest
#7 - 5 december 2008 22:27
[quote=NIC;1224272] och som dryck blir det... : (*säg det Nettan*...)
[/quote]
Med din laster så blir det väl SA vatten? :D;)
För inte kan du väl mena öl?:p
#8 - 5 december 2008 22:41
[quote=anettejt;1224279]med din laster så blir det väl sa vatten? :d;)
för inte kan du väl mena öl?:p[/quote]
[:-159];)
#9 - 5 december 2008 22:45
[quote=Nina82;1224277]Säger mannen med hamsterfobi [:-14]
Akta så inte hamstern tar och biter dig i lilltån [:-117][:-84][:-82][/quote]
:D
Hur kan den göra det när det lilla skadedjuret ligger grillat framför mig:confused::):D;)
*Off the record*- Har faktiskt hanterat en del hamstrar när det var matdags för kungspytonormen Åke..
Guest
#10 - 5 december 2008 22:49
[quote=NIC;1224299]:D
Hur kan den göra det när det lilla skadedjuret ligger grillat framför mig:confused::):D;)
*Off the record*- Har faktiskt hanterat en del hamstrar när det var matdags för kungspytonormen Åke.. [/quote]
Hallååå!! Hur katten kom ni in på detta i en tråd som handlar om julbord och mat...? :D
(nej svara inte, vill inte veta...;))
#11 - 5 december 2008 22:52
[quote=Anettejt;1224302]Hallååå!! Hur katten kom ni in på detta i en tråd som handlar om julbord och mat...? :D
(nej svara inte, vill inte veta...;))[/quote]

Skyll inte på mig [:o]

Skyll på han som druckit för mycket SA-vatten... jag menar öl ;)
#12 - 5 december 2008 23:22
Jaja, my bad... [B)];)
Ang. julbord;kött som kött...
VET att jag har Ahlquist på min sida! :D
#13 - 5 december 2008 23:43
[quote=Nina82;1224270]Nästa år får du ta en resa ner hit och äta julbord på gästiset ;) Du kommer inte ångra dig ang. maten iaf :D[/quote]
Tackar Nina

Om jag skall åka ända till skåne för att äta(ca:55mil)så inte blir det för ett julbord.
Då blir det ålagille,gås,svartsoppa och spettekaka...mmm
#14 - 6 december 2008 00:00
Saknade för övrigt rökt ål och Boerworst på julbordet...
#15 - 6 december 2008 05:54
Jag tycker inte det är tid att göda utfiskningen av ål, hur gott det än är. Dock kan man ju inte stoppa kunderna, utan jag hoppas på att alla sveriges restauranger slutar servera ål ett tag, och skänker pengar till återplantering, så även våra barn och barnbarn och barnbarns barn kan få smaka på ålen.
#16 - 6 december 2008 09:15
För min del blir det julbord/julfest med övernattning i Idre den 17e, det ser jag fram emot! Hoppas de har nåt gott åt oss vegetarianer också...
#17 - 6 december 2008 09:46
I år har jag inte hunnit vara på julbord än.. Det ska bli på något ställe i Gamla Stan på torsdag så jag får återkomma med rapport i slutet av nästa vecka..

Men förra året var jag på 2 julbord. Det ena på ärorika Hasselbacken på Djurgården för 3 året i rad och blev grymt besviken. Långa köer och tomma fat. Inte värt pengarna alls.

Det andra julbordet var på Birka färjan.. Minns inte vilken men vi var borta 24 timmar så det var väl till Åland då.. Och jag tror att det var den nyaste båten med soldäcket, Paradise då, tror jag..
Hur som haver så var det en stor positiv överraskning.. Jag tyckte att de hade jättemycket, jättefräsch, välfyllt, snyggt och rent.. Superproffsigt julbord..

(Och till sommaren vill jag tipsa alla om att Birka har sommarkryssningar över en Weekend till Visby, Polen och något land till, som tydligen ska vara jättebra och framförallt omtalad jättebra mat..
Vi tänkte åka en sådan med lillknodden i sommar.. Båten åker på natten och så kommer man till en ny stad varje morgon.. Det ska kosta ca 2000 kr och vara helt underbar mat. Dryck tillkommer såklart.. :D Jag har aldrig lyckats ta mig till Gotland så nu har jag en plan... ;))
#18 - 6 december 2008 10:05
Vi var på julbord på Gondolen som drivs av Erik Lallerstedt (http://www.eriks.se)

Det är det klart bästa julbord jag har varit på under mina 38 år och den restaurangen är verkligen värd ett besök!

Ålen saknades ju såklart men så är det på restauranger som bryr sig om vad som händer i världen.
#19 - 6 december 2008 11:39
[quote=patdah;1224375]Vi var på julbord på Gondolen som drivs av Erik Lallerstedt (http://www.eriks.se)

Det är det klart bästa julbord jag har varit på under mina 38 år och den restaurangen är verkligen värd ett besök!

Ålen saknades ju såklart men så är det på restauranger som bryr sig om vad som händer i världen.[/quote]

Hmm.. Du glömde nämna prislappen!!?? [:o] Erik är ju inte billigt precis.. Ska man jämföra så ska man ju egentligen nämna priset också... Men det är ju svårt om det är julbord med jobbet..
#20 - 6 december 2008 13:29
[quote=Katharina;1224410]Hmm.. Du glömde nämna prislappen!!?? [:o] Erik är ju inte billigt precis.. Ska man jämföra så ska man ju egentligen nämna priset också... Men det är ju svårt om det är julbord med jobbet..[/quote]

545:- och nej... det var inte med företaget... Helt klart värt det eftersom man bara äter julbord ett par gånger om året.
#21 - 6 december 2008 15:05
..brukar det finnas andra drycker än alkohol på julbord? är lite orolig eftersom jag inte gillar drycker som innehåller alkohol, tycker det smakar fy helvete [:o]

Jag vet inte om jag ser fram emot julbordet som våran avdelning ska ha.. har visserligen redan betalat 395:- men funderar på att skippa ändå.. kommer bara vantrivas bland fulla människor..
Bilagor:
#22 - 6 december 2008 15:14
Julmust? :P
#23 - 6 december 2008 15:32
Även om jag dricker alkohol så är det ett måste med julmust till julbordet...:D
#24 - 6 december 2008 18:56
[quote=patdah;1224442]545:- och nej... det var inte med företaget... Helt klart värt det eftersom man bara äter julbord ett par gånger om året.[/quote]

Det var ju överkomligt, helt klart.. Bra tips... :D
#25 - 13 december 2008 19:06
Tv4 hade ett program om julmaten i söndags där det pratades om snuskiga/giftiga tillsatser i julmaten.
Fy fan va äckligt,tur att man gör det mesta själv till julbordet,ingen mer som ätit julbord senaste dagarna???
Maffia666
#26 - 13 december 2008 19:28
Ja på mitt jobb så skulle vi stämpla ut den tiden det tog att äta julbordet, gissa om det var många som anmälde sig!!!. Men det blev ändrat så att vi kunde äta med betald tid.
#27 - 13 december 2008 19:51
Var på julbord med företaget igår, eller ja, vi valde fondue nere i källaren på stäket i Lund framför att stångas där uppe bland alla företagsstridspittar... :)
Fondue och liters glas med öl på företagets konto... Svårt att klaga!!! :D[:-106][:-36]
Maffia666
#28 - 13 december 2008 20:49
[quote=NIC;1226962]Var på julbord med företaget igår, eller ja, vi valde fondue nere i källaren på stäket i Lund framför att stångas där uppe bland alla företagsstridspittar... :)
Fondue och liters glas med öl på företagets konto... Svårt att klaga!!! :D[:-106][:-36][/quote]Hmmm det finns inget ledigt hos firman va:D:D. Det räcker med jobb runt jul!!;).
#29 - 19 december 2008 20:47
Så är det någon mer som ätit julbord som behöver ris eller ros???
#30 - 19 december 2008 22:56
Jag trodde att vi skulle äta julbord i Idre, men jag hade visst fel... Istället blev det julfest i Trängslet (norr om Älvdalen) på natten den 17-18e, med julbords-lunch den 18e. Kan återigen konstatera att julbord är helt värdelösa om man är vegetarian, jag åt smörgåsar, potatis och lax, men de andra var helt saliga över den goda maten! De som inte var alltför bakis vill säga... Vet inte hur mycket det kan ha kostat, vi fick det gratis då vi var speciellt inbjudna av arrangörerna.
#31 - 19 december 2008 23:01
#32 - 19 december 2008 23:04
Haha, en av mina galenskaps-favoriter!
#33 - 21 december 2008 15:39
[quote=JojjeN;1224351]Jag tycker inte det är tid att göda utfiskningen av ål, hur gott det än är. Dock kan man ju inte stoppa kunderna, utan jag hoppas på att alla sveriges restauranger slutar servera ål ett tag, och skänker pengar till återplantering, så även våra barn och barnbarn och barnbarns barn kan få smaka på ålen.[/quote]
Varför ska yrkesfiskare alltid svartmålas för? Eon och de andra elbolagens vattenkraftär ett av de största hoten mot den rödlistade ålen. Varje år dör 300 000 ålar i turbinerna.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/Nyheter/Alen-far-hjalp-att-passera-Atran-levande/

Annons