Nu ser jag inte att nån nämnt detta men malaysiska sandsnäckor som trivs kommer bara upp ur sanden om det ligger mat på botten som fiskarna inte ätit upp eller på nätterna, så normalt ska dom inte synas, börjar dom klättra upp på glaset så har du problem med ditt vatten och borde överväga ett vattenbyte (kan dock vara ett väldigt litet problem).
Själv har jag flyttat till ett ställe med riktigt hårt vatten och mina snäckor trivs inte alls lika bra som när jag bodde på ett ställe med mjukt vatten.
Om du väl skaffat en snäcka så kan vara bra att veta att dom är tvåkönade så dom blir flera, enda sättet att få bort dom är att ta ut all sand eller skapa så dåliga vattenvärden att du kan plocka alla på rutorna.
Om du väntar till sommaren kan säkert nån här på zoopet skicka dig några snäckor, annars får du höra med lokala djuraffärer om dom har några, det händer att dom får in dom med nya växter och inte alla bryr sig om att rensa bort dom direkt.
VIKTIGT är att skilja dom från kanelbullesnäckorna som har en annan form på skalet och aldrig gräver ner sig, sandsnäckorna har spetsigt skal och inte runt som en kanelbulle ;)