julas blästersand

#1 - 4 oktober 2010 23:52
Någon som vet var jag kan få tag på det runt karlstad? På hemsidan måste man ju handla för 500 kr. :(
Eller finns det nån snarlik sand i nån annan affär?
#2 - 5 oktober 2010 00:25
om ni har biltema så finns de bläster sand där som ja hört att många använder.
#3 - 5 oktober 2010 06:50
hornbach eller bauhuas har nån sandlåde sand som är likvärdig
#4 - 7 oktober 2010 09:16
Säljer biltema blästersand då? Läste någonstans att dom slutat med det. Hur är den jämfört med julas? mörkare?
#5 - 7 oktober 2010 09:18
de säljer. o den är ljusare som jkag fattat det
#6 - 7 oktober 2010 09:19
sök på "sand" på biltemas hemsida, så hittar du en förbannat trevlig sand, till ett vettigt pris.

.
#7 - 7 oktober 2010 09:21
ok tackar!
#8 - 7 oktober 2010 09:25
är det den där för cement fog och putsbruk? vilken storlek rekomenderas? Är väl inte så stor skillnad kanske? :P
#9 - 7 oktober 2010 09:27
Oj såg att det också fanns blästersand. Vilken av dom är det som är akvarieduglig?
#10 - 7 oktober 2010 09:43
Har för mig att det står på påsen
#11 - 7 oktober 2010 10:04
eller sök på akvarie på biltemas hemsida......jag skulle tagit den som är lite grövre.

.
#12 - 7 oktober 2010 10:06
Vad är det för skillnad på blästersanden och "sand"? Någon som vet?
Någon färgskillnad?
#13 - 7 oktober 2010 10:28
vet inte, men jag gicl på att biltema säger på påsen att "sand" funkar i kar, står inte så på blästersand, samt att deras kundtjänst inte kunde svara på om blästersanden innehöll något som skulle kunna vara skadligt för levande organismer.

min lilla försiktiga approach på det hela.

det som styrde mig i detta val var att jag ville ha tag i en liten påse med vettig sand utan att betala skjortan.

om jag skulle få för mig att ha tag i nått liknande idag till ett större kar (över 150 liter), så skulle jag svängt inom
hornbach, och köpt deras ljusa akvariesand, packas i 20-25kg/påse, och kostar per kilo nästan samma som
biltemas sand till akvarie.

.
#14 - 7 oktober 2010 12:20
Jag ska för tillfället ha sand till en räkvas så behöver ju inte så mycket, men det är ju alltid bra att ha.
Finns det några bilder på akvarium med biltemasand i? Tycker du färgen är lite för mörk egentligen eftersom du idag hellre köpt den ljusa akvariesanden från hornbach?
#15 - 7 oktober 2010 12:39
Falconer skrev:
Jag ska för tillfället ha sand till en räkvas så behöver ju inte så mycket, men det är ju alltid bra att ha.

Finns det några bilder på akvarium med biltemasand i? Tycker du färgen är lite för mörk egentligen eftersom du idag hellre köpt den ljusa akvariesanden från hornbach?

någr urusla bilder hittar du inlägg 46-47-49-55 i denna tråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142623

nope, jag tycker att den ljusa sanden från hornbach är lika ljus / mörk som sanden från biltema.

skillnaden är att jag har 3 min med bilen till hornbach (eller kör förbi det varje dag), och jag har 25 min
till biltema.....

skillnaden i kilopris är minimal.....

skulle faktiskt inte bli förvånad om det är så att det i slutändan är samma sand.

(men jag längtar tillbaka till den månaden när hornbach hade märkt sina sandpåsar med fel pris.
köpte en gång 4x20 kg rådasand till det intressanta priset av 12,90 / säck.....brudarna i kassan
fattade inget ju....hade blitt en decimal fel i datorn.....jag påpekade inte felet....)

.
#16 - 7 oktober 2010 12:40
Falconer skrev:

till räkor skulle jag tagit mörkare sand, helst den helt svarta.....räkor gör sig bäst med riktigt mörk botten / inredning.....

.
#17 - 7 oktober 2010 12:45
haha det var ju billigt! :P
Ja tanken har slagit mig ang svart sand/grus. Var får jag tag på bäst sådan då? Vill inte ha så storkornigt egentligen. Vill att växterna ska trivas med. Vilken storlek rekomenderar du?
#18 - 7 oktober 2010 14:59
Falconer skrev:
haha det var ju billigt! :P

Ja tanken har slagit mig ang svart sand/grus. Var får jag tag på bäst sådan då? Vill inte ha så storkornigt egentligen. Vill att växterna ska trivas med. Vilken storlek rekomenderar du?

tja inte fasen vet jag, kan bara konstatera att alla blommor jag har haft har gillat storlekar mellan 0,2-8mm i storlek.

enda gången det sket sig var när jag hade den finaste blästersanden som ligger på 0,1mm.

då blev det för kompakt för mina blommor i just det karet.

skulle jag lyckas övertyga frugan att det vore en extremt snygg inredningsdetalt att ha 2 ikea vaser på
65 liter på var sin sida av tv'n, befolkat med räkor och galaxys, så skulle jag köpt 5-10 kilo svart diabaskross.
eller en 5-kilos säck av den färgade svarta akvariegrusen, storlek cirka 2-4mm.

.
#19 - 7 oktober 2010 16:20
Ahh okej jo 0,1 låter jävligt kompakt.

Tänkte kanske ha nån liten anubias och lite javamossa, möjligt nåt mer men inte så mycket och krävande växter. Vet inte riktigt vad annars som skulle passa i en vas med massa ormhassel.

två snygga vaser som inramning till tv'n lät inte dumt. Lycka till med övertalningen! :)
Men finns det 65 litersvaser på ikea? I så fall missade jag dom :P
Hade också tänkt mig galaxer + några räkor. Men vet inte om det går att ha fiskar i en vas på ca 20 liter (tror jag det är).
funderar i så fall på galaxer,någon av microrasbororna eller dario dario. Vore skitsnyggt med nån liten färgstark fisk tillsammans med lite rödvita räkor mot mörk botten och växter. :)
Kanske man kan slänga i några fina höstlöv också?
#20 - 7 oktober 2010 16:28
Falconer skrev:
Ahh okej jo 0,1 låter jävligt kompakt.

Tänkte kanske ha nån liten anubias och lite javamossa, möjligt nåt mer men inte så mycket och krävande växter. Vet inte riktigt vad annars som skulle passa i en vas med massa ormhassel.

två snygga vaser som inramning till tv'n lät inte dumt. Lycka till med övertalningen! :)

Men finns det 65 litersvaser på ikea? I så fall missade jag dom :P

Hade också tänkt mig galaxer + några räkor. Men vet inte om det går att ha fiskar i en vas på ca 20 liter (tror jag det är).

funderar i så fall på galaxer,någon av microrasbororna eller dario dario. Vore skitsnyggt med nån liten färgstark fisk tillsammans med lite rödvita räkor mot mörk botten och växter. :)

Kanske man kan slänga i några fina höstlöv också?

sorry....menade 65 hög------cirka 37 liter

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50122198
#21 - 7 oktober 2010 16:41
jaha okej :)
Jo tänkte lite på den men tyckte den blev så jäkla hög och smal. Får man ju ta dykarlektioner innan man ska pilla där i. :p
Vore fränt om man kunde hitta en vas som inte är jättehög utan mer bottenyta.
#22 - 7 oktober 2010 17:05
min morbror hade blästersand 0,2-8mm växterna klarade sig hyfsat om man hade växtnäring.
men det värsta är ju att den är så extremt vass, så en ancistrus hade fått sina skäggtömmar så gott som bortslipade och när det var som värst vägrade den äta från botten så han fick lova att fästa tabletten den skulle äta på rutan....
#23 - 7 oktober 2010 17:12
Är blästersand verkligen vass? Det är väl den typen av sand som ska vara bra för fiskar med skäggtömmar. :p
#24 - 7 oktober 2010 17:50
Jag vet faktiskt inte men det verkar som att han måste ha använt nåt annat märke då ;)
#25 - 7 oktober 2010 18:49
blästersanden frånm Jula är inte vass alls. mina pansarmalar o snäckor har inga problem.

Annons