Jula-sand dåligt för växter? Korallsand bättre?

#1 - 25 mars 2016 03:43
Jag har sedan nästan ett år haft ett 180l juwel. Fiskarna mår bra och jag har bortsett från ett något högt klor-värde bra vattenvärden när jag mäter (regelbundet med sticka och då och då med vätska). Dock har jag sedan sådär 4 månader fått problem med både alger som verkar växa till sådär 3ggr fortare än tidigare och jag växter som mår dåligt. Vissa av växterna blir också fulla av alger, ett problem jag inte haft tidigare. Jag har testat med algbehandling jag köpt i den lokala butiken och det blev tydligt bättre efter en månad men sen tog det ett par veckor och så var det det samma igen. Jag tänker att algerna och taskigt mående växter hör ihop?

Jag har Jula-sand i botten för jag tycker det är snyggt men av vad jag förstått så är det mindre bra med sådan här finkornig sand när det kommer till växter eftersom den är för tät för att lagra näring. Det påstår killen i min lokala zoo-butik och det låter rimligt. Han ville sälja på mig en 3kg påse med finkornig korallsand för att blanda ut i jula-sanden eftersom det skulle göra botten luftigare och trevligare för gödning. Det låter också rimligt men jag har ju ingen aning. Är det värt att testa?
#2 - 25 mars 2016 08:59
Korallsand låter i mina öron som kalk. Ingen botten man vill ha för växter, snarare kalkfri sand med fraktionen 2-4mm. Men problemet med alger beror säkert på andra omständigheter än just Jula-sanden är min gissning. Testa med att korta ner belysningstiden till 6 timmar/dag, gör veckovisa delvattenbyten och använd bra växtnäring.
#3 - 25 mars 2016 10:56
Korallsand är ingen hit att blanda ut Julasanden med. Ska du köpa i akvarieaffären, köp då ciklidsand, eller annan grovkornig kalkfri sand (beroende på vilka fiskar man har).
#4 - 26 mars 2016 02:00
Jag ska testa tätare vattenbyten. Jag har vanligtvis belysningen på i 7-8 timmar och ibland mindre men ska testa att dra ner den till max 6 timmar.
Som sagt så gillar jag inte grovkornig sand rent utsendemässigt men å andra sidan om julasanden är dålig för det biologiska/näring så får jag göra avkall på mina estetiska krav.
Killen i butiken påstod att ett par kilo finkornig korallsand skulle hjälpa eftersom den skulle skapa luft/håligheter i julasanden men när jag tänker på det så tyckte han nog att jag skulle köpa den grövsta korallsanden

Jag har nästan en hel säck (25kg) julasand i karet. Låt säga att jag blandar i 2-4mm kalkfritt grus ungefär hur mycket ska det vara.
Ciklidsand finns ju i 1.5 - 2mm nu när jag kollar och det är ju lite finkornigare. Vad menar du med beroende på vilka fiskar man har?

Jag har två gamla men sega platyhonor, tio tetror, tre polkabotior, två pansarmalar, tre siamesiska algätare och tre hantlar. Hantlarna är ett problem eftersom jag inte fattade hur stora de skulle bli när jag köpte dem.
#5 - 26 mars 2016 02:13
Jag har gjort 1/3 vattenbyten varannan vecka. Ska jag byta vatten varje vecka så ska jag byta lika mycket vatten eller mindre? Är rädd att jag förstör bakteriebalansen om jag byter ut för mycket vatten för ofta. Eller?
#6 - 26 mars 2016 07:38
[QUOTE=montahue;n2353339]Jag har gjort 1/3 vattenbyten varannan vecka. Ska jag byta vatten varje vecka så ska jag byta lika mycket vatten eller mindre? Är rädd att jag förstör bakteriebalansen om jag byter ut för mycket vatten för ofta. Eller?[/QUOTE]

​Inget problem med tätare eller större delvattenbyten ifall akvariet varit igång en tid. Du kan ju prova med att göra veckovisa delvattenbyten och i samband med det tillföra fullnäring till växterna. Egentligen behöver du nog inte oroa dig för sanden, vilken fraktion har den?
#7 - 26 mars 2016 10:13
Något som folk verkar överens om är att om man har ganska fin sand så är det bra med sandsnäckor som rör runt och håller sanden levande. Har du det?
#8 - 26 mars 2016 12:48
[QUOTE=Sleaper;n2353341]

​ vilken fraktion har den?
[/QUOTE]
0.2-0.8mm om jag minns rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 mars 2016 13:38
Förstår inte riktigt varför det skulle vara fel med kalksand. Visst höjer det pH något, dock inte över 7,5-7,6 och dessa värden fungerar utomordentligt bra för 98% av alla fiskarter och växter. Det gör dessutom att pH-värdet stabiliseras i akvariet och ett stabilt pH-värde är oerhört mycket viktigare för både fiskar och växter än ett pH-värdet som hoppar upp och ner, vilket det kan göra om KH är för lågt. Själv blandar jag in lite kalkhaltigt grus i mina akvarier (även i de där det går Sydamerikafisk).
Så kontentan - din affär gav dig ett bra råd.
#10 - 27 mars 2016 07:56
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353353]Förstår inte riktigt varför det skulle vara fel med kalksand. Visst höjer det pH något, dock inte över 7,5-7,6 och dessa värden fungerar utomordentligt bra för 98% av alla fiskarter och växter. Det gör dessutom att pH-värdet stabiliseras i akvariet och ett stabilt pH-värde är oerhört mycket viktigare för både fiskar och växter än ett pH-värdet som hoppar upp och ner, vilket det kan göra om KH är för lågt. Själv blandar jag in lite kalkhaltigt grus i mina akvarier (även i de där det går Sydamerikafisk).
Så kontentan - din affär gav dig ett bra råd. [/QUOTE]
​
Det strider nog mot allt vad gäller bottensubstrat idag (även förr) när soil blir mer vanligt med lågt pH. Förr var det mera vanligt med torv under gruset i växtakvarier. I all litteratur om växter som jag läst förordas kalkfritt grus/sand som bottenmaterial. Handlar väl om att högre pH binder näringsämnen osv..
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 27 mars 2016 08:36
Att det stod så i "alla" böcker förr beror mest på att förr skrevs alla böcker i Tyskland och de böcker som kom på svenska var översättningar av tyska böcker. Och i Tyskland var vattnet åtminstone förr (fortfarande på många ställen) ett KH på uppemot 50 !!!!!!!!!!
I Sverige idag så ligger pH på 1-2 och då beter sig vattnet helt annorlunda.

Jag har hört åtskilliga föredrag av internationella växtexperter där dom rekommenderar att man tillsätter kalk för att få stabila värden. Kanske inte att man skall lägga det i gruset men t.ex. Claus Christensen (F.d. VD på Tropica (ett av världens största växtodlingsföretag) rekommenderar att man har kalkmjöl i en nätpåse i akvariet.

Att man ofta har soil idag beror ju på dels på att materialet är lämpligt att växa i samt att det innehåller en del växtnäringsämnen.
#12 - 27 mars 2016 12:53
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353363]Att det stod så i "alla" böcker förr beror mest på att förr skrevs alla böcker i Tyskland och de böcker som kom på svenska var översättningar av tyska böcker. Och i Tyskland var vattnet åtminstone förr (fortfarande på många ställen) ett KH på uppemot 50 !!!!!!!!!!
I Sverige idag så ligger pH på 1-2 och då beter sig vattnet helt annorlunda.

Jag har hört åtskilliga föredrag av internationella växtexperter där dom rekommenderar att man tillsätter kalk för att få stabila värden. Kanske inte att man skall lägga det i gruset men t.ex. Claus Christensen (F.d. VD på Tropica (ett av världens största växtodlingsföretag) rekommenderar att man har kalkmjöl i en nätpåse i akvariet.

Att man ofta har soil idag beror ju på dels på att materialet är lämpligt att växa i samt att det innehåller en del växtnäringsämnen. [/QUOTE]

​Har aldrig hört eller sett på något forum (svenska eller engelska) för växt/natur-akvarium att man tillför kalk, snarare tvärtom. I tex. Takashi Amano's bok "Nature Aquarium World" förordas bottensubstrat som inte påverkar vattnet eller är neutralt eller svagt surt. Men han kanske har missat något?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 27 mars 2016 16:17
[QUOTE=Sleaper;n2353378]

​Har aldrig hört eller sett på något forum (svenska eller engelska) för växt/natur-akvarium att man tillför kalk, snarare tvärtom. I tex. Takashi Amano's bok "Nature Aquarium World" förordas bottensubstrat som inte påverkar vattnet eller är neutralt eller svagt surt. Men han kanske har missat något?
[/QUOTE]
Du har missat något - Amano t.ex. utgår från normalt vatten (dvs sådant med karbonathårdhet över 5) och det gör också många andra, men vad som är normalt internationellt är inte normalt i Sverige för här är det normalt med ett KH på 1-2.
#14 - 27 mars 2016 19:35
Visserligen inte en fråga om sand detta men ändå om kalk.

Kan man använda död levande sten från saltkar som inredning i tex en amazonas biotop?
Eller höjer det pH för mycket?
Finns ju en del växter som gärna växer på sten med.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 27 mars 2016 19:44
Rent generellt så avges det mer kalk i vattnet ju mindre kalken är. Det beror ju på storleken på ytan. En kalksten som är stor som en knytnäve har ju en ganska liten yttre yta jämfört med en "knytnäve" med kalkmjöl.
Dessutom bildas med tiden en hinna på kalken som gör att inte längre kalken kan lösa ut. Det tar kanske ett par månader men sedan löser sig nästan ingen kalk alls.

Så kontentan är - kalkstenar löser även de ut kalk men bara i början.
#16 - 27 mars 2016 20:12
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353429]Rent generellt så avges det mer kalk i vattnet ju mindre kalken är. Det beror ju på storleken på ytan. En kalksten som är stor som en knytnäve har ju en ganska liten yttre yta jämfört med en "knytnäve" med kalkmjöl.
Dessutom bildas med tiden en hinna på kalken som gör att inte längre kalken kan lösa ut. Det tar kanske ett par månader men sedan löser sig nästan ingen kalk alls.

Så kontentan är - kalkstenar löser även de ut kalk men bara i början. [/QUOTE]

Där ser man.
Så då bör det inte vara något problem i längden.
Toppen.
#17 - 28 mars 2016 06:54
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353407]
Du har missat något - Amano t.ex. utgår från normalt vatten (dvs sådant med karbonathårdhet över 5) och det gör också många andra, men vad som är normalt internationellt är inte normalt i Sverige för här är det normalt med ett KH på 1-2.
[/QUOTE

I gamla akvarieböcker från "förr i tiden" förordade man ofta en bit kalk i ett hörn av akvariet, men då gjorde man sällan vattenbyten etc, Men idag kan jag inte se att någon använder kalkhaltigt material i växtakvarier någonstans i världen (undantaget Seiryustone) . Många engelskspråkiga forum har ju medlemmar från i princip alla kontinenter med alla typer av vatten.
I Amanos bok som nämndes tidigare ligger KH på 1-2KH. Kontentan är - du verkar ha missat något.

Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 mars 2016 07:58
[QUOTE=Sleaper;n2353435][QUOTE=Kjell Fohrman;n2353407]
[/QUOTE
I Amanos bok som nämndes tidigare ligger KH på 1-2KH. Kontentan är - du verkar ha missat något.
[/QUOTE]
Nu har jag bläddrat igenom alla exempel i Amanos band 1-3 och där anges KH vid alla växtakvarier (totalt ca. 100st). Vid inget av dessa anges KH 1, vid 1 av dessa anges KH 2, sedan är det KH 3 vid en hel del, men i de flesta akvarier ligger KH på 4, i något enstaka på 5.
I Christel Kasselmanns växtbibel så står det om mycket mjukt vatten "Aquarium water with a low carbonate hardness has a very low pH stability and is primarly required for breeding of some soft water fishes, but not for cultivation of most aquarium plants." Däremot nämner hon att om ett vatten har en högre karbonathårdhet än 15 så är ett sådant vatten olämpligt för växter.

Som jag nämnde tidigare så har dock få länder just detta problem (extremt lågt KH) med vattnet och många andra tänker därför inte på detta problem. Men tar man upp detta problem med dom (vilket jag har gjort) så håller de helt med om att vårt vatten absolut inte är optimalt. Och som jag nämnde ovan - tipset om kalkmjöl fick jag av en expert på växtodling.

#19 - 28 mars 2016 15:16
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353437][QUOTE=Sleaper;n2353435]
Nu har jag bläddrat igenom alla exempel i Amanos band 1-3 och där anges KH vid alla växtakvarier (totalt ca. 100st). Vid inget av dessa anges KH 1, vid 1 av dessa anges KH 2, sedan är det KH 3 vid en hel del, men i de flesta akvarier ligger KH på 4, i något enstaka på 5.
I Christel Kasselmanns växtbibel så står det om mycket mjukt vatten "Aquarium water with a low carbonate hardness has a very low pH stability and is primarly required for breeding of some soft water fishes, but not for cultivation of most aquarium plants." Däremot nämner hon att om ett vatten har en högre karbonathårdhet än 15 så är ett sådant vatten olämpligt för växter.

Som jag nämnde tidigare så har dock få länder just detta problem (extremt lågt KH) med vattnet och många andra tänker därför inte på detta problem. Men tar man upp detta problem med dom (vilket jag har gjort) så håller de helt med om att vårt vatten absolut inte är optimalt. Och som jag nämnde ovan - tipset om kalkmjöl fick jag av en expert på växtodling.

[/QUOTE]

Märkligt, i mitt ex. av Natur Aquarium World finns layouter med KH1 på sidorna 59, 68, 72, 89, 94, 110, 142. Inte vid någon av interiörerna där man anger data nämns KH högre än KH3. Att man föredrar lågt KH är att dom flesta växterna föredrar kol i löst form som CO2 och inte som karbonater. Att t.ex. göda med CO2 och samtidigt tillsätta kalk blir kontraproduktivt enligt mina erfarenheter. Dom inredningar där jag använt seiryustone har varit betydligt knepigare än helt kalkfri sten i alla fall initialt.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 mars 2016 16:57
Grävde lite djupare nu och det visade sig att jag tog fel bok. Jag har inte Amanos Nature Aquarium på engelska utan bara den tyska originalversionen (som kom 19949. Dock så har jag 2 tyska amanoböcker och jag tog fel. Den jag tog var en omarbetad version.

Så du har rätt vad gäller Amanos Nature Aquarium version 1 (grävde lite djupare och hittade den tyska originalversionen så jag kunde kolla) för i den boken ligger KH oftast på 1, 2 eller 3, men det gör det däremot inte i hans senare böcker (som jag skrev ovan så ligger KH där något högre) så uppenbarligen så gick Amano ifrån att det skulle vara ett så lågt KH i alla hans senare böcker.
#21 - 30 mars 2016 03:56
Nu är jag ännu mer osäker på vad jag håller på med. Min frågeställning var dels om alger. Jag har gjort ett större vattenbyte och ska göra normalstora vattenbyten en gång i veckan i stället för varannan vecka och se om det hjälper. Men mest undrade jag om det skulle vara till gagn för växterna om jag blandar ut jula-sanden med korall-sand eller annat som gör gödningen bättre.
#22 - 30 mars 2016 11:24
[QUOTE=montahue;n2353537]Nu är jag ännu mer osäker på vad jag håller på med. Min frågeställning var dels om alger. Jag har gjort ett större vattenbyte och ska göra normalstora vattenbyten en gång i veckan i stället för varannan vecka och se om det hjälper. Men mest undrade jag om det skulle vara till gagn för växterna om jag blandar ut jula-sanden med korall-sand eller annat som gör gödningen bättre.[/QUOTE]

Jag hade inte valt att blanda ut med korallsand, dels för att den innehåller kalk som sagt men det betyder ju också att du "vänder upp och ner" på en befintlig botten. Det blir ju lite som att göra om karet från början, vilket kanske ställer till med än mer problem. Tror inte heller att det nödvändigtvis är sanden som ställer till med algproblemet. Vilken typ av alger handlar det om?
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 30 mars 2016 12:43
[QUOTE=montahue;n2353537]Nu är jag ännu mer osäker på vad jag håller på med. Min frågeställning var dels om alger. Jag har gjort ett större vattenbyte och ska göra normalstora vattenbyten en gång i veckan i stället för varannan vecka och se om det hjälper. Men mest undrade jag om det skulle vara till gagn för växterna om jag blandar ut jula-sanden med korall-sand eller annat som gör gödningen bättre.[/QUOTE]
Ja det finns ju olika åsikter inom hobbyn och i detta fall håller jag inte med Sleaper.

Ett instabilt vatten (som har ett lågt KH) kan ge algproblem (men det finns så klart fler saker som kan vara orsaken) så om du har ett KH på 1 eller 2 så kan det vara bra att blanda i lite korallsand i gruset. OM KH ligger på 3 eller däröver så behövs det inte. Sedan är du också inne på rätt väg när du ökar på vattenbytena
#24 - 30 mars 2016 12:56
Jag har också julas blästersand, men inga problem med alger. dock har jag 2st hästnosmalar (Acantopsis dialuzona) som gräver runt i sanden och ser till att hålla den iordning och undvika konstiga gasbubblor eller annat.
Har Juwel Vision 450L
#25 - 30 mars 2016 14:12
Om man då återgår till frågan som ställdes i inledningen, dvs om Julas sand är dålig för växter.

Nu är jag ingen växtnörd. Jag ser nog inte skillnad på en Cacomba och en gälört.... dill som dill....

Men jag har alltid en bunke med gröna växter i mina kar, enkla sådana, cryptos, vallar, svärdisar, crinum, etc. Fina saker.

Sedan 9 år tillbaka har jag haft Julas sand i alla kar, utom ett som hade Biltemasand.

Kan bara notera att det växer som om de vore på anabola hela högen. Göder enbart med halv dos PMDD (orkar inte skoga mer).

Inte en blomma har dött pga sanden.

Sedan om det är ren tur....eller för att jag alltid har sandsnäckor....eller vad...det vet jag inte.

Kan bara konstatera att här funkar den klockrent.

En övrig liten detalj. Härnere har vi ett, för svenska förhållanden, ett ganska hårt vatten. Ligger ofta lite över medelvärde.
Det blir väl så när vattnet kommer från källor omgivna av gammalt fint kalkberg.

#26 - 30 mars 2016 17:21
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353546]
Ja det finns ju olika åsikter inom hobbyn och i detta fall håller jag inte med Sleaper.

Ett instabilt vatten (som har ett lågt KH) kan ge algproblem (men det finns så klart fler saker som kan vara orsaken) så om du har ett KH på 1 eller 2 så kan det vara bra att blanda i lite korallsand i gruset. OM KH ligger på 3 eller däröver så behövs det inte. Sedan är du också inne på rätt väg när du ökar på vattenbytena
[/QUOTE]

KH1-2 verkar osannolikt mjukt som dricksvatten. Men det kanske förekommer ifall man har egen brunn? Det vatten jag har erfarenhet av är det kommunala vattnet i Gbg med KH3 eller strax under, men det har alltid fungerat utan problem. Tvärtom så passar det väldigt bra till dom flesta fiskar och växter som kommer från liknande mjukt vatten, vilket många gör. Tror man ändå att man behöver kalk i akvariet så är det väl bättre att lägga i en bit kalk än att röra ner korallsand i gruset. Ångrar man sig är det ju lättare att avlägsna kalken.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 30 mars 2016 17:32
Jag har 2 och under 3 har idag runt 2/3 av Sverige.
Hårt vatten finns idag i stort sett bara på Öland och Gotland, Uppsala, samt stora delar av Skåne
#28 - 31 mars 2016 06:01
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353567]Jag har 2 och under 3 har idag runt 2/3 av Sverige.
Hårt vatten finns idag i stort sett bara på Öland och Gotland, Uppsala, samt stora delar av Skåne [/QUOTE]

Dvs där det finns väldigt mycket kalksten i marken där vattnet tas ifrån.

Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 31 mars 2016 06:40
[QUOTE=Ken Olofsson;n2353584]

Dvs där det finns väldigt mycket kalksten i marken där vattnet tas ifrån.

[/QUOTE]
Ja som jag skrev ovan så är vattnet hårt i delar av Skåne, dock inte i Dalarna som frågeställaren kommer ifrån.
#30 - 31 mars 2016 19:54
Har med förtjusning läst inlägg om vattenvärden och försöker ta till mig av kunskapen. Bra att ni håller en trevlig ton i diskussionerna!
Samtidigt är jag för grön för att egentligen hänga med i dessa svängar.

Tänker ett par saker om frågan om alger och finkornig sand.

Ser inte logiken i att blanda en mindre mängd sand/grus (3kg) med 25 kilo finkornig sand. Det borde rimligen bara blanda sig och i stort ha samma täthet som tidigare.
Däremot kanske Malaysiska sandsnäckor (gräver om i sanden) kanske ge växterna mer näring från den växtnäring du tillsätter, när de gräver sig upp och ned i sanden på natten?

Vattenbyten med kortare intervall låter klokt eftersom det ska skapas någon sorts balans i akvariet vilken borde gynnas av mindre förändringar oftare. Själv använde jag medel mot alger när jag hade stora problem för att sedan med tiden trappa ner dosen långsamt (över någon månads tid) till att nu inte använda det alls.

Hoppas att du hittar en väg ut ur alger och att dina växter börjar trivas bättre!
Med vänliga hälsningar Fredrik
Editerade in en länk till snäckorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 31 mars 2016 20:59
[QUOTE=R-P;n2353622]
Ser inte logiken i att blanda en mindre mängd sand/grus (3kg) med 25 kilo finkornig sand. Det borde rimligen bara blanda sig och i stort ha samma täthet som tidigare.[/QUOTE]
Diskussionen i denna tråd har nog handlat om 2 saker.
1/ Att tillsätta några kilo korallsand är bra för stabiliteten i vattnet
2/ men som du skriver så lär det däremot inte göra någon större skillnad för tätheten. För detta är ju sandsnäckorna bättre. Jag har alltid sådana mina akvarier

#32 - 1 april 2016 05:26
Anser man att växterna behöver näring vid rötterna är det lämpligare att tillsätta någon form av näringskapslar/kulor direkt nedtryckta vid växterna (till dom som behöver det, crypto eller liknande). Men det viktigaste är ändå näringstillsatts till vattnet. En fördelel med finare sand är att detrius/"smuts" inte tränger ner i gruset på samma sätt, vilket kan göra bottenmateralet mera kompakt på sikt.
#33 - 2 april 2016 22:57
[USER="61209"]Axman[/USER]. Jepp jag har sandsnäckor, började med två och när jag gräver lite i sanden nästan kryllar det av dom så dom verkar må bra :)
#34 - 2 april 2016 23:08
[USER="48415"]Sleaper[/USER] Jag kör med happy life evolution plantnäring som killen på djurbutiken påstod ska slå ganska "brett". Jag har funderat på näringskulor.
När jag gör delvattenbyte varannan vecka så brukar jag röja runt rätt mycket och djupt med "sugen" i bottnen för att jag jag varit orolig för att det skulle samlas farliga gaser där, men jag det kanske or onödigt och dåligt för tillväxten av gödning. Jag har ju nu också sedan ett par månader som sagt mycket gott om sandsnäckor..
#35 - 3 april 2016 00:18
Jag bifogar en bild som förhoppningsvis visar ungefär hur algerna ser ut. Den större sten och dödskallen tog jag upp och skrubbade näst intill rena för 3-4 veckor sedan och nu ser de redan ut såhär. Som det ser ut för mig är färgen rödbrun. Jag har också en slimline amazonas bakgrund och jag brukar vid vattebyten skrubba bort det värsta med en borste (det kanske är en dålig idé?)

Tidigare gjorde jag detta typ en gång i månaden men nu växer algerna på bakgrunden till betydlig mer på en vecka än det gjorde på en månad förut. Grunden i algtillväxten på bakgunden är av samma lila-bruna nyans som stenen/dödskallen fast måttligare, sen växer det på gröna "mossfärgade" alger som efter max 2 veckor nästan helt täcker bakgrunden.

Jag har testat en 4-veckors behandling med ett rätt dyrt algbekämpningsmedel. Det hände inget förens just efter jag avslutat behandlingen Jag upplevde att algtillväxten saktats ner ganska rejält men efter ett par veckor var det samma igen.

Jag kanske ska köra en kur till med algbekämpningsmedel samtidigt med tätare vattenbyten? Fast det är extra drygt att köpa dyra vattenpreparat när man inte ens är säker på vilken sorts alger man har. Om bilden säger något är jag tacksam för tips.

http://postimg.org/image/efj3n2krx/

Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 3 april 2016 08:27
Algbekämpningsmedel begränsar ju ofta också tillväxten av akvarieväxterna och att akvarieväxterna växer bra är ju det bästa sättet att begränsa tillväxten av alger så jag hade definitivt inte använt sådant. Bättre istället att plantera fler snabbväxande växter och öka på vattenbytena

Annons