Hej!
Jag har köpt en förpackning Jozo salt (grovsalt utan jod), och undrar om det är OK att använda det till akvariet? I så fall, hur mycket skall jag tillsätta till ett 112 liters akvarie?
Salt gör att fisken får en bättre "slemhud" (det stimulerar slemproduktionen)
Ja, det finns många uppfattningar om fiskskötsel och ofta är råden motsägelsefulla, då är det upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning och då är de olika råden av godo för som fiskägare måste jag då tänka själv och inte blint lita till första rådet man läser.
Jag vet inte hur mycket salt olika arter "tål" jag har Koi och Guldfisk och har 0,3% salt i vattnet.
Jag har i en tidigare tråd här på Zoopet frågat om någon vet vilka fiskar som är känsliga för salt, dock utan att få något svar, inte heller har jag hittat någon "förteckning i böcker eller på Internet.
Janne, mitt vatten är 2 dgh. Hur mycket salt/100 l skall jag tillsätta för att få 600 µS?
salt tycks ha blivit ett undermedel som väl ingen vet så mycket om.
Med underlag av vad som skrivits här kan man alltså betrakta olika uttalanden från människor om att man skall ha en matsked salt i akvariet vid vattenbyten som "kvalificerat skitsnack"?
Men även om salt inte dödar dåliga bakterier, kan det ha en positiv effekt. Orsaken till det nyttiga med salt ligger hos sötvattenfiskarnas osmotiska balans. Alla celler hos fiskarna innehåller 0.6-0.9% salt, vilket innebär att cellerna hos sötvattensfisk innehåller, relativt sett, mer salt än det omgivande vattnet (motsatsen gäller för saltvattensfisk). Eftersom systemet försöker nå jämvikt, försöker salt att lämna kroppen och vatten att komma in. Detta arbete med att försöka uppnå jämvikt tar en hel del energi från fisken även om det regleras automatiskt.
för allt salt (oavsett mängd) innebär ju att mindre energi förbrukas hos fisken för att ujämna balansen.