Jordbottenakvarie

#1 - 6 mars 2008 15:39
Jag vet att det finns en jättebra tråd om det här någonstans på forumet, men jag hittar den verkligen inte. Så om någon vet var den finns får ni gärna länka...

Hur som helst så får jag tillbaka ett utlånat akvarium på 60 liter om en vecka och har då tänkt starta upp det med jordbotten och mycket växter samt ev. någon lite fisk / räkor. Så då är frågan hur jag ska gå till väga.

Hur tjockt ska jordlagret vara, och vilken sorts jord ska det vara? Har för mig jag läst något om matjord... Sedan är det på med grus, i med vatten och starta upp som vanligt? Jag kommer antagligen göda med PMDD och hoppas även komma undan med väldigt få vattenbyten, något speciellt att tänka på då?

Och så var det frågan om invånare. Jag har tänkt att antingen flytta över mina Crystal Red räkor, kanske 15-20 stycken, eller så köper jag några städfiskar (typ otocinclus eller pitbull) eller en grupp tetror. Vilka tror ni kommer trivas bäst där i?

Jag tar tacksamt emot alla tips :)
#2 - 6 mars 2008 16:50
Ska du köra med pmdd bör du nog köra vattenbytten varje gång?
Vill du slippa vattenbyten har jag för mig att man ha ett lagomt fisk- och växtbestånd, och göda endast när du märker att det behövs (klena skott på växter osv.).
#3 - 6 mars 2008 17:56
FredrikH skrev:
Ska du köra med pmdd bör du nog köra vattenbytten varje gång?

Vill du slippa vattenbyten har jag för mig att man ha ett lagomt fisk- och växtbestånd, och göda endast när du märker att det behövs (klena skott på växter osv.).

Aha... där ser man. Om jag bara kunde hitta den där bra tråden...

Edit: Nu hittade jag tråden. Kanske är fler som undrar...
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=114999&highlight=walstad
#4 - 7 mars 2008 08:06
#5 - 7 mars 2008 10:14
Finns det någon specialblandning man kan köra med i jordväg?
Har varit mycket skriverier om kaktus jord och dammjord.
Kan man för att påskynda den biologiska processen ta exempelvis lavagrus och blanda med jorden från ett redan fungerande akvarium?
Bilagor:
#6 - 7 mars 2008 10:36

blanda med jorden från ett redan fungerande akvarium?

Det går utmärkt och är en jättebra idé! De biologiska processerna startar då oerhört fort och man får ett inkört akvarium på några dagar.

När man gör rent sina filter kan man även spara den mulm som är i dessa och blanda in i nya bottensubstrat när man sätter upp akvarier.
#7 - 7 mars 2008 11:36
Bra att höra.
Då går även jag mot en grönskande tillvaro snart:D
#8 - 7 mars 2008 12:36
Tack för länkarna defdac!

Nu tycker jag nog att jag har hyfsad koll och det här ska bli oerhört spännande :)
Nu är det bara frågan om vilka invånare det ska bli...
#9 - 8 mars 2008 22:41
Jag funderar på att börja köra lowtach i min burk på 10 L med körsbärsräkor, jag planerar ändå att ändra inredningen inom en snar framtid.

Kan det funka bra med walstad/lowtech i ett så litet kar?
Det brukar dunsta iväg en del vatten, gör det nåt att man häller i lite nytt vatten en gång i veckan?

Hoppas det inte gör något att jag lånade tråden lite [:o]
#10 - 10 mars 2008 23:27
Tänkte också låna tråden lite när det ändå var inne på jordbotten. Finns det nått minsta mått på akvariestorlek för att få ett bra välfungerande lättskött jordbottenakvarium? Eller beror storleken mest på vad för typ av tillhörande fisk och växter man vill ha?
#11 - 11 mars 2008 06:31
Det är precis som med vanliga akvarier. Ju mindre desto svårare att få stabilt och ju färre fiskar/växter kan man välja bland.
#12 - 11 mars 2008 06:44
jag kör ett 40L walstad och har BC räkor och guppys i, de trivs aldeles utmärkt. Växterna växer så det knakar och jag göde r ingenting. Har såjord/kaktusjord 2 cm lager och grus 1-2mm i 3 cm lager. 2 st 15w glödlampor och inget täckglas. Jag fyller bara på vatten som avdunstat.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2955
#13 - 12 mars 2008 21:19
Vad gör man med ett jordbottenakvarie när det efter några år slutar att växa pga att jordens utarmats? PMDD?
#14 - 12 mars 2008 22:36
defdac skrev:
Det är precis som med vanliga akvarier. Ju mindre desto svårare att få stabilt och ju färre fiskar/växter kan man välja bland.

Jo, det förstår jag :)

Men hur mycket jord och sand/grus behöver man ha "ungefär" till 10 L?
Räcker det med 1-2 cm jord och 1-2 cm sand/grus?
#15 - 12 mars 2008 22:43
NMA skrev:

Hur tjockt ska jordlagret vara, och vilken sorts jord ska det vara? Har för mig jag läst något om matjord...

Dammjord är nog ett bra alternativ.
#16 - 13 mars 2008 07:23
MattiasL skrev:
Vad gör man med ett jordbottenakvarie när det efter några år slutar att växa pga att jordens utarmats? PMDD?

Jorden ska helst vara helt utarmad när du lägger ner den i akvariet. Den ska bara vara grogrund för bakterier som ska mineralisera fiskskit och fiskmat åt dig.

Kör du PMDD behövs inte den processen. Det går naturligtvis bra att köra både jordbotten och PMDD typ hängslen och livrem.

Räcker det med 1-2 cm jord och 1-2 cm sand/grus?

Ja det kan nog funka. Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen. Djupet kan du välja själv. Det ska väl helst gå att plantera ordentligt och då vill man ofta ha mer än 3 cm totalt substratdjup kanske mer.
#17 - 13 mars 2008 07:55
defdac skrev:
Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen.

Det här låter som nånting jag vill testa nästa gång jag startar upp ett akvarium :D
#18 - 13 mars 2008 08:00
Ja jag kommer göra så i nästa setup. Anledningen att jag blev lite såld på denna metod var att han faktiskt gjort en studie där han undersökt några olika substrat och tillväxttakten på rotsystem kontra blad osv, och just pvanstående sand+blomjordsblandningen slog tom ADA-soil på vissa saker. Ganska imponerande.
#19 - 13 mars 2008 08:51
defdac skrev:
Du kan även testa det nya sättet uppfunnet av Tom Barr där du tar 1 del jord med 2 delar sand och blandar ihop till en jämn blandning. Fyll upp med vatten och låt överbliven jord sedimentera ovanpå sanden och slanga bort det sen. Djupet kan du välja själv. Det ska väl helst gå att plantera ordentligt och då vill man ofta ha mer än 3 cm totalt substratdjup kanske mer.

Den modellen med viss modifikation kör jag sedan en tid med stor framgång. Jag lät jorden ligga kvar på bottenytan och det fungerar ypperligt eftersom jag inte har några fiskar som bökar i botten... amanoräkorna i den burken rör om i bottensubstratet men det lägger sig ganska omgående.

Jag har en liten tråd om det karet på följande länk.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2688
#20 - 13 mars 2008 11:01
Oj! Vad coolt, den tråden hade jag missat! Det är ganska läkckert att jorden trots allt sedimenterar så snabbt som den ändå gör. Man skulle ju annars kunna tro att hela akvariet blev disigt såfort man rörde omkring i bottnen, men så är alltså inte fallet.
#21 - 13 mars 2008 15:18
Jodå... om jag kör ner näven i botten och rör om som f*n så går det ju inte att se bakgrunden... (det hände när jag drog upp en växt och hälften av dom andra följde med) men det lägger sig på några minuter... om jag inte "dammar av" växterna efteråt så gör räkorna det åt mig.... dom verkar tycka att det är skitkul att plocka i jorden.

När jag plockar upp växter nu är jag mer försiktig och har alltid saxen med mig ner i karet för att fimpa rötterna runtom växten som ska ur karet så problem med grumligt vatten finns inte.

Räkorna plockar och pillar hela tiden så jordpartiklarna blir hela tiden mindre och mindre vilket verkar göra att botten binder bättre vilket ger en stabilare bottenyta.
#22 - 13 mars 2008 21:16
[quote=defdac;1109923]Jorden ska helst vara helt utarmad när du lägger ner den i akvariet. Den ska bara vara grogrund för bakterier som ska mineralisera fiskskit och fiskmat åt dig.

Kör du PMDD behövs inte den processen. Det går naturligtvis bra att köra både jordbotten och PMDD typ hängslen och livrem.
quote]

Jaha, jag trodde att det skulle vara näringsrik jord och att man därför kunde strunta i PMDD. :) Men det finns väl någon förklaring till detta, antar jag...
#23 - 14 mars 2008 05:58
patdah skrev:
Jag har en liten tråd om det karet på följande länk.

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=2688

Snyggt! Det ser nästan ut som i naturen. Jag gillar den mörka färgen på substratet mot det gröna på växterna. Räkorna måste älska det fina substratet. De gillar väl att smaska på sånt smått.

Undrar om det kommer att bildas klumpar uppe på bottnen så småningom. När jag körde helt utan slamsugning i mitt lowtech bildades mörka klumpar på bottnen efter några månader. Jag gissade att det var något trick av bakterierna men vet inte vad.
#24 - 14 mars 2008 07:12

Jaha, jag trodde att det skulle vara näringsrik jord och att man därför kunde strunta i PMDD. Men det finns väl någon förklaring till detta, antar jag...

Ja det finns det och det var i samma inlägg du svarade och tom citerade =) Jordbottnen ska mineralisera överbliven mat och fiskskit. Dvs bakterierna omvandlar skit till "PMDD" med hjälp av jordbottnen.
#25 - 14 mars 2008 08:21
Någon som tror att det skulle vara *möjligt* att odla morötter på botten av ett jordbotten-akvarium? :D
#26 - 14 mars 2008 08:28
eh.. hm.. nä? .. sist jag kollade var inte morötter en akvaristisk växt eller ens sumplevande ... fast jag antar att du drar i mitt ben :D
#27 - 14 mars 2008 10:02
Den här är ganska lik morotsblast:
http://www.tropica.com/default.asp
#28 - 14 mars 2008 10:14
haha - nä ja tänkte bara att de vore coolt att smaka morötter eller rädisor eller något som man odlt på botten av sitt akvarium :D

De kanske finns något sätt att få det att gå?
Typ överdosera helt löjliga mängder Co2 och göda som bara den och...vad vet jag?
Men är det lixom HELT omöjligt? :)
#29 - 14 mars 2008 10:34
Rötterna och fröna på den gula näckrosen Nuphar lutea går att äta. Men att odla landväxter under vattnet är det nog värre med.
#30 - 14 mars 2008 10:39
Ja, det är HELT omöjligt ;) Moroten är ju en rotfrukt vilken behöver lagomt med jord, torka och vatten för att utvecklas. Blir det för mycket vatten (ie en regning sommar) så ruttnar morötterna t o m på land, så det känns inte som en svårare uträkning att de skulle tokruttna i ett akvarie.

Om du är nyfiken på att odla i vatten, eller snarare i näriongslösning utan jord, så googla på "hydroponic" så kommer du hitta massa intressant ;)
#31 - 14 mars 2008 11:32
defdac skrev:
Ja det finns det och det var i samma inlägg du svarade och tom citerade =) Jordbottnen ska mineralisera överbliven mat och fiskskit. Dvs bakterierna omvandlar skit till "PMDD" med hjälp av jordbottnen.

Tack då vet jag!
#32 - 14 mars 2008 14:34
Grodlund skrev:
Någon som tror att det skulle vara *möjligt* att odla morötter på botten av ett jordbotten-akvarium? :D

Nä, men echinodorus och andra sumpväxter går bra ;) :D
#33 - 14 mars 2008 16:28
Undrar om någon har provat att odla olika sorters vattenkastanj (Trapa natans och Eleocharis dulcis). De kan man äta. Sedan finns ju borstnate Potamogeton pectinatus. Rotknölarna kan man också äta om man vill. Sprängört borde också gå. Äter man av rotknölen till den så dör man...
#34 - 15 mars 2008 09:24
Då var mitt 60 liters jordbottenakvarium igång. Det blev nog tyvär lite för lite växter pga av att det var väldigt utplockat i affärerna, men det ska få stå och växa till sig ett tag innan det blir fiskar i. Vattnet är oerhört klart, mycket klarare än jag någonsin haft i ett akvarium efter bara några timmar. Känns konstigt att mata ett tomt akvarium med flingfoder, man man vänjer sig väl :)
#35 - 15 mars 2008 10:55
NMA, har du nitrivec eller liknande medel så tycker jag att du ska använda det för att snabbare få igång bakteriefloran om du nu inte redan har tagit mulm/vatten från ett väl fungerande kar... Hoppas det fungerar lika bra för dig som för mig :)
#36 - 15 mars 2008 12:50
Jag har inte haft haft i något medel alls i vattnet, bara rent kranvatten. Har heller inget filter i utan bara pump för cirkulation. Det ska ju tydligen fungera och hela idén är att experimentera, så det får bära eller brista :)

Ska låta det stå nån vecka har jag tänkt och sedan köra i någon testpilot. Om det funkar kommer det nog bli sorgmanteltetror som invånare.
#37 - 15 mars 2008 16:46
Nyttobakterier från andra akvarier är alltid bra vid uppstarten... jag kör ett filter som cirulationspump.. utan filtermedia.
#38 - 21 mars 2008 16:58
Så här ser det ut nu efter drygt en vecka:
http://www.jonika.nu/index.php?option=com_easygallery&act=photos&cid=112&Itemid=46

Än så länge inge problem och jag hoppas dom uteblir :)

Annons