Jordbotten? Hur göra low-tech bäst?

#1 - 30 augusti 2005 13:17
Vill starta upp ett nytt kar med främst växter men kan inte köra med CO2 => low-tech (?) OK, hur gör jag en sånndäringa jordbotten som folk pratar om? Kan man ha några fiskar i när man kör utan vattenbyten? Ska jag ändå köra med PMDD, vid behov eller? Hur många watt per liter kan man klara sig med, vilka rör är bäst?

Många frågor som behöver svar...
#2 - 30 augusti 2005 13:23
räcker inte en tråd ?
#3 - 30 augusti 2005 13:24
du kan ju ha växt jord eller vad det är (för akvarier då) och sen ha sand över :).
med sand över ska det väll gå bra med fiskar. själv kör jag low tech med växter (många växter) och dom växer så det knakar (bortsett från vissa) en växt växte upp till ytan på 4-5 dar

raven uppe tidigt idag?

håller med en tråd borde räcka.
#4 - 30 augusti 2005 17:45
Sorry för två trådar...

men det kan väl hända den bäste att det blir fel eller?! Ska aldrig hända igen.
#5 - 4 september 2005 12:45
Utan co2 skulle jag nog köra 0,3W litern, en personlig erfarenhet är att de kan bli mycke alger annars. Aquarelle är mitt favorit rör bra pur värde(växterna växer bra) fint ljus de blir inte gult som många andra rör. Jag skulle ta de lungt med fiskbeståndet många överfyller sina burkar och får som resultat amonium spikar som triggar alger. Pmdd kan vara bra att ha på lager om man börjar se tecken på brister, mina föräldrars lowtech har dock klarat sig väl utan. Du skall urlaka jorden i en hink med vatten, byt vatten ibland och se till att få lite cirkulation tex med en luftpump. De finns nog andra som kan svara bätre på den frågan.
Mvh NiXoN
#6 - 5 september 2005 05:51
Tackar för svaret!

Jag ska bara ha 6 scalarer och några kardinaler i karet så de borde inte vara nån fara för för många fiskar väl? 0,3 W per liter kan jag fixa så vi startar nästa helg. Ska bli spännande!

Annons