Jordbotten

#1 - 26 februari 2011 14:48
Jag har hört och läst om jordbotten i växtkaren blir det bättre för växterna eller vad har man det till?
Måste man ha en massa växter eller kan man ha lite växter så dom få man har får det bra?
#2 - 28 augusti 2011 11:54
du behöver massvis av växter och en massa fisk flytväxter osv men gör man de rätt så kan de bli jävligt snyggt ska själv starta upp ett 330 jordbotten imorgon men de e rätt som du säger de e bätre för växterna =)
#3 - 28 augusti 2011 12:04
Nu blev jag också nyfiken. Berätta mer! Jag får chans att göra om en del pga renovering i höst/vinter, och tycker min sjöstensbotten är bra trist och tråkig. Gillar mycket växter.
/Carina
#4 - 29 oktober 2011 20:00
sitter å funderar på jordbotten, är det ett absolut måste att ha mycke växter? ja tänker mig att ja skulle vilja ha jordbotten bara för att de är snyggt och ha filter å allt sånt precis som vanligt, alltså jordbotten endast i estetiskt syfte.
funkar det? och i såfall vad ska man använda?
#5 - 29 oktober 2011 20:06
MrH skrev:
sitter å funderar på jordbotten, är det ett absolut måste att ha mycke växter? ja tänker mig att ja skulle vilja ha jordbotten bara för att de är snyggt och ha filter å allt sånt precis som vanligt, alltså jordbotten endast i estetiskt syfte.

funkar det? och i såfall vad ska man använda?
Menar du att jorden ska synas på botten så går det inte den ska va täckt av grus/småsten
#6 - 29 oktober 2011 20:08
jag vill att jorden ska synas och inte ha någon sten och grus. de funkar inte å göra så eller?
#7 - 29 oktober 2011 20:33
MrH skrev:
jag vill att jorden ska synas och inte ha någon sten och grus. de funkar inte å göra så eller?

Varför inte testa? Men stoppa inte i fisk förens vattnet är klart!
#8 - 29 oktober 2011 20:36
får vara nån jord som inte är så Flyktig
#9 - 29 oktober 2011 20:52
bossep skrev:
Varför inte testa? Men stoppa inte i fisk förens vattnet är klart!

jo absolut ska jag testa, funderade mest om det påverkade vattenvärden, vilken jord man ska ha osv... tips på jord? äre torv å typ planteringsjord man ska ha?
#10 - 29 oktober 2011 21:34
MrH skrev:
jo absolut ska jag testa, funderade mest om det påverkade vattenvärden, vilken jord man ska ha osv... tips på jord? äre torv å typ planteringsjord man ska ha?

Ja det påverkar absolut vattnet men inte alltid negativt. Man kan använda vilken jord som helst skulle jag tro bara den inte innehåller gifter eller andra tillsatser. Det jag använt är mull från en löv kompost och torv. Det senare kan ibland användas som bottenmaterial utan täckning. Men man skall nog inte räkna med att kunna plantera något i det. Vanlig jord måste täckas med sand eller likande annars blir det geggamoja och alltihop hamnar i filtret om man har ett sådant.
#11 - 29 oktober 2011 21:59
hmm detta låter en smula krångligt att få till om man bara vill ha jordbotten utan grus å sten men även kunna plantera i... hmm..
fodrar nog att starta upp ett litet akvarie och prova sig fram tror jag minsann.
#12 - 30 oktober 2011 07:12
Synlig jordbotten skulle jag nog inte rekommendera, det blir mycket som löser sig i vattnet, grumligt, flyktigt och svårt att plantera i. Vill du åt själva intrycket kan du köra med sand/grus underst och så kokar du torv (finfibrig) och lägger ovanpå sanden. Du kommer få en del svårigheter ändå, torven virvlas lätt upp och sätter sig i filtret. Svag cirkulation rekommenderas. Rätt gjort kan det se fantastiskt ut till regnskogsakvarier. Du får dock skippa fisk som bökar mycket i botten, de kommer göra livet surt för dig med denna typ av botten.

Personligen ser jag det knappast som värt mödan att ordna till en jordbotten om man enbart vill ha få växter, men visst, man kan lägga jord precis under där man tänkt plantera och så lägga sand/grus ovanpå. Gör i ordning botten allra först, om det redan är vatten i akvariet är det näst intill omöjligt att få ned jord under sanden - den kommer att vara precis överallt annars där man inte vill ha den. Ett vettigt tips är att laka ur jorden lite i en hink vatten först, låta den "dra" i ett par veckor med genomluftning. Gör så att den sjunker plus att torra delar lätt kan håvas upp. Använd lock om ni gör detta, det skvätter och lämnar fläckar... enligt Walstad så funkar det också att bara lägga jorden rakt ned, och hälla på sand/grus ovanpå. Behöver inte vara särdeles mycket, någon cm räcker. Se till att jorden inte är näringsberikad (kika på innehållsförteckningen, står det något m NPK-tillsats så köp en annan).

Hilsen,

/P
#13 - 30 oktober 2011 07:34
hmm, attans alltså, några andra ideer om hur man kan få till någon liknande botten då som inte är så svår?
det jag är ute efter egentligen är ju att ha en mörk botten och helst något åt jordhållet. vill inte ha grus och jag vet inegn sand som är så mörk häller. någon som vet?
#14 - 30 oktober 2011 07:42
Finns mörkt grus, både naturligt och onaturligt färgat. En del verkar dock ha fått problem med vissa sorters svart sand, så se upp med den (somliga sorter verkar avge något till vattnet som fisken inte gillar). Annars får du en rätt najs mörk botten med sk "soil", som dels används av växtnissarna och dels av räkfolket. Jag har inte testat särdeles många av dem, men Ebi´s shrimpsoil har funkat bra. Lite lättare än vanlig sand, men går fint att plantera i. Gör en del nytta i burken också, men har du mjukt vatten får du hålla lite koll - "soil" sänker ofta pH. Kostar en slant men är busenkelt att använda.
#15 - 30 oktober 2011 11:52
Finns mörkt grus, både naturligt och onaturligt färgat. En del verkar dock ha fått problem med vissa sorters svart sand, så se upp med den (somliga sorter verkar avge något till vattnet som fisken inte gillar). Annars får du en rätt najs mörk botten med sk "soil", som dels används av växtnissarna och dels av räkfolket. Jag har inte testat särdeles många av dem, men Ebi´s shrimpsoil har funkat bra. Lite lättare än vanlig sand, men går fint att plantera i. Gör en del nytta i burken också, men har du mjukt vatten får du hålla lite koll - "soil" sänker ofta pH. Kostar en slant men är busenkelt att använda.

jag kör med soil till mina räkor och har faktiskt funderat på att använda sådan till kommande akvarium, men ja vill försöka få en naturlig look på även botten å soil ser ju inte så naturlig ut :/ kanske om man blandar den med grus..

nå tack för tips allafall =) återkommer med resultat när det väl är dax.

Annons