Jag har hört och läst om jordbotten i växtkaren blir det bättre för växterna eller vad har man det till?
Måste man ha en massa växter eller kan man ha lite växter så dom få man har får det bra?
Menar du att jorden ska synas på botten så går det inte den ska va täckt av grus/småstenMrH skrev:sitter å funderar på jordbotten, är det ett absolut måste att ha mycke växter? ja tänker mig att ja skulle vilja ha jordbotten bara för att de är snyggt och ha filter å allt sånt precis som vanligt, alltså jordbotten endast i estetiskt syfte.
funkar det? och i såfall vad ska man använda?
MrH skrev:jo absolut ska jag testa, funderade mest om det påverkade vattenvärden, vilken jord man ska ha osv... tips på jord? äre torv å typ planteringsjord man ska ha?
PatrikMalmo skrev:Finns mörkt grus, både naturligt och onaturligt färgat. En del verkar dock ha fått problem med vissa sorters svart sand, så se upp med den (somliga sorter verkar avge något till vattnet som fisken inte gillar). Annars får du en rätt najs mörk botten med sk "soil", som dels används av växtnissarna och dels av räkfolket. Jag har inte testat särdeles många av dem, men Ebi´s shrimpsoil har funkat bra. Lite lättare än vanlig sand, men går fint att plantera i. Gör en del nytta i burken också, men har du mjukt vatten får du hålla lite koll - "soil" sänker ofta pH. Kostar en slant men är busenkelt att använda.