Jordbävning

#1 - 16 december 2008 05:47
Vaknade av att hela huset Lyfte,rörde på sig eller nåt rusade upp trodde det var ett träd som hade ramlat,riktigt otäckt var det,sen skickar NNN sms klarade sig dina kar??kan nån förklara detta??
#2 - 16 december 2008 05:49
#3 - 16 december 2008 05:52
Sultanen skrev:
Jag såg det också senare på Aftonbladet riktigt otäckt
#4 - 16 december 2008 05:54
Saxat ifrån Wikipedia:
"[COLOR=#002bb8]Norden[/COLOR] (Island undantaget) är beläget långt från gränsen mellan olika kontinentalplattor där de stora skalven inträffar. Jordbävningar förekommer dock (dussintals varje år) även om merparten av dem är så svaga att de endast registreras av seismografer. De flesta skalven i Sverige orsakas av den [COLOR=#002bb8]landhöjning[/COLOR] som fortfarande pågår efter senaste [COLOR=#002bb8]istiden[/COLOR]."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vning

Klarade sig dina kar?
#5 - 16 december 2008 05:56
Sultanen skrev:
Saxat ifrån Wikipedia:

"[COLOR=#002bb8]Norden[/COLOR] (Island undantaget) är beläget långt från gränsen mellan olika kontinentalplattor där de stora skalven inträffar. Jordbävningar förekommer dock (dussintals varje år) även om merparten av dem är så svaga att de endast registreras av seismografer. De flesta skalven i Sverige orsakas av den [COLOR=#002bb8]landhöjning[/COLOR] som fortfarande pågår efter senaste [COLOR=#002bb8]istiden[/COLOR]."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vning

Klarade sig dina kar?
Ja dem klarade sig för hela huset lyfte sig kändes det som eller hela sängen kan man säga:D
#6 - 16 december 2008 06:04
Hum, låter som om du gick ifrån djup sömn till klarvaken förvirring :D
#7 - 16 december 2008 06:13
jag satt i bilen, och kände inget alls.

däremot så ringde frugan och meddelade att hon ramlade i duschen......

.
#8 - 16 december 2008 06:13
Undrar om nics sten trilla ner från roten ?
#9 - 16 december 2008 06:13
Kensa skrev:
jag satt i bilen, och kände inget alls.

däremot så ringde frugan och meddelade att hon ramlade i duschen......

.

Sa du inte att det är lite tidigt me alkohol då ? :D
#10 - 16 december 2008 06:16
Visst var det otäckt 4,7 på richterskalan. Trodde hela huset skulle rasa. innan jag uppfattade vad som hände. Var med om en jordbävning i forna Jugoslavien för 24 år sedan, redan då sa jag att det vill jag aldrig uppleva mer. Sen händer det när man sitter i lugn o ro hemma i Skurup:) men den här var mindre.
#11 - 16 december 2008 06:28
drd skrev:
Sa du inte att det är lite tidigt me alkohol då ? :D

nä, men att hon ska ta det lite lugnt med att dansa i duschen......:D

tro det eller eller ej, men hon har faktiskt ramlat en gång tidigare
i duschen med ganska tråkigt resultat pga några små danssteg.

inget bra att göra det 3 dagar innan beräknad förlossning.

.
#12 - 16 december 2008 06:30
drd skrev:
Han har den i ett snöre ju:D:D:Dfall i fall sa han:p
#13 - 16 december 2008 06:34
Märkligt att karen klarade sig för allt måste ha rört sig i rummet???
#14 - 16 december 2008 07:00
Kontrollera NOGA att du inte fått någon liten spricka i karen, det är nog stor risk för det och vattenskador är inte det minsta roliga!
#15 - 16 december 2008 07:39
Sultanen skrev:
Kontrollera NOGA att du inte fått någon liten spricka i karen, det är nog stor risk för det och vattenskador är inte det minsta roliga!
Jag har kollat noga där det går och inte sett nån[:o]
#16 - 16 december 2008 07:43
Läskigt med jordbävning
#17 - 16 december 2008 08:18
Kensa skrev:
nä, men att hon ska ta det lite lugnt med att dansa i duschen......:D

tro det eller eller ej, men hon har faktiskt ramlat en gång tidigare

i duschen med ganska tråkigt resultat pga några små danssteg.

inget bra att göra det 3 dagar innan beräknad förlossning. .

Usch då.. Gick det bra med bebisen???

Det finns ju sådana där handtag som man kan sätta upp i duschen. Som brukar finnas för handikappade lite varstans. HABO har dem fortfarande, billigt. Jag vet inte var de finns där du bor men det borde man kunna ringa till HABO och fråga.. Då kan hon ju hålla i sig när hon ska spola håret och blunda i duschen..
Attans typiskt att hon skulle stå där när det blev jordbävning också... [B)]
#18 - 16 december 2008 08:27
Och jag missade alltsammans ovetande djupt sovande
#19 - 16 december 2008 09:35
Hehe, jag har den senaste månaden beskrivit min nya specialbeställda ställning till 960-litaren med orden 'den skulle hålla för en jordbävning'. Och det gjorde den också...

Men snacka om att jag kastade mig ut i vardagsrummet för att kolla efter vattenläckage så fort jag fattade vad det rörde sig om!
#20 - 16 december 2008 10:35
Kan ni sluta skriva såhär?! Jag har ju karen hos min mamma... Vilken värdelös hobby det här är! Fasiken om något har gått sönder. :(
Guest
#21 - 16 december 2008 10:54
YES! Skåne verkar äntligen separera sig från Sverige!

Hehe, liiite ironi i d där inlägget..
#22 - 16 december 2008 11:27
Katharina skrev:
Usch då.. Gick det bra med bebisen???

Det finns ju sådana där handtag som man kan sätta upp i duschen. Som brukar finnas för handikappade lite varstans. HABO har dem fortfarande, billigt. Jag vet inte var de finns där du bor men det borde man kunna ringa till HABO och fråga.. Då kan hon ju hålla i sig när hon ska spola håret och blunda i duschen..

Attans typiskt att hon skulle stå där när det blev jordbävning också... [B)]

jodå, han kom 5 dagar senare. fullt frisk. fast ibland undrar jag.
nu när han närmar sig 3 år så börjar han mopsa till sig och säga emot sina paranteser. kan inte stå rätt till däruppe. :p

hur som haver, när frugan hade kläckt fram honom, så var hon väldigt
mycket mer "sönderslagen" än vad han var. fläskläppar, knäckt näsa,
blåtiror, och förmodligen ett eller två revben som var helt eller iaf delvis av.

som hon sa, mina egna skador gjorde mer ont än själva förlossningen.

kanske för att den var över på 1 timme från det att den satte igång tills
han låg och försökte amma på henne.....

.
#23 - 16 december 2008 11:30
Jag sov gott, men min man som stod i badrumet trodde först att det var en timmerbil som körde förbi men det var alldeles svart ute, där kom inget alls.:confused:
Och som vanligt missar jag allting:( det är många bilar som kört av på denna vägen(hel apropå att missa) men den ända gången jag märkte det var när den körde igenom trädgården här:)
#24 - 16 december 2008 11:58
Jag snackade med NNN här på Zoopet innan och vi kom fram till hur satan höll våra kar????om sängen lyftes några cm ifrån Golvet hur fan höll då karen tydligen gjorde dem det....Men hur???????
#25 - 16 december 2008 12:03
maria_ skrev:
Kan ni sluta skriva såhär?! Jag har ju karen hos min mamma... Vilken värdelös hobby det här är! Fasiken om något har gått sönder. :(
Efter detta fick jag en funderare faktiskt om det är värt det, denna gången höll det men nästa gång vart är vi på väg igentligen kan man undra??:(
#26 - 16 december 2008 12:15
epicentrum var inte så långt från Skurup, vi kan vänta oss efterskalv sa de på radion. Sen förhoppningsvis dröjer det ca 100 nya år till nästa gång:).
#27 - 16 december 2008 12:18
Kensa skrev:
jodå, han kom 5 dagar senare. fullt frisk. fast ibland undrar jag.

nu när han närmar sig 3 år så börjar han mopsa till sig och säga emot sina paranteser. kan inte stå rätt till däruppe. :p

kanske för att den var över på 1 timme från det att den satte igång tills

han låg och försökte amma på henne......

Jo, det är ett tecken på att de är friska.. Om de sitter i ett hörn och är tysta så kan du börja oroa dig :D

Ja, tacka sjutton för att han hade bråttom ut därifrån det där vingliga stället.. :D :D;)
#28 - 16 december 2008 12:51
miluhe skrev:
epicentrum var inte så långt från Skurup, vi kan vänta oss efterskalv sa de på radion. Sen förhoppningsvis dröjer det ca 100 nya år till nästa gång:).
Ja Förhoppningsvis!![:o]
#29 - 16 december 2008 13:13
Puh! Kom till morsan nyss, och alla karen var hela. Blev lite orolig, för två av karen står på ett ganska rangligt bord. Det ska bytas ut efter det här!

Faster ringde från Norge, där hon är och jobbar. Har fått i uppdrag att sticka hem till henne och kolla så att hennes whiskey-flaskor inte åkt i golvet. De är hennes skötebarn. :D
#30 - 16 december 2008 13:26
mina fiskar hade lagt rom inatt. Får nog kolla karet efter sprickor när jag kommer hem.
#31 - 16 december 2008 14:07
Jag vaknade av att det vibrerade och mullrade, dock var det ju säkerligen inte lika kraftigt som hos er, eftersom jag inte ens bor i skåne.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 16 december 2008 15:31
Måste ha varit en rejäl jordbävning eftersom ett hus rasade ihop i Sjöbo http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4009965.ab
Fast det klart - så går det med svartbyggen;)
#33 - 16 december 2008 15:41
och här hemma har en gata spruckit.......

.
#34 - 16 december 2008 16:53
Narii skrev:

YES!!!!Hade jag också skriket om det hade varit fallet och det är ingen ironi ifrån min sida om många andra Skåningar det kan du skapa en jordbävning på.
Guest
#35 - 16 december 2008 17:10
YES!!!!Hade jag också skriket om det hade varit fallet och det är ingen ironi ifrån min sida om många andra Skåningar det kan du skapa en jordbävning på.

D va ju bara liiite ironi från min sida =) Ja blir gärna av me den skånska dialekten ^^
#36 - 16 december 2008 17:56
Narii skrev:
D va ju bara liiite ironi från min sida =) Ja blir gärna av me den skånska dialekten ^^
Ja vi tycker nog detsamma här nere fast tvärtom kan man säga:D
#37 - 16 december 2008 18:02
Håller helt med stene! Högfärdiga stockholmare kan vi klara oss utan!
#38 - 16 december 2008 19:18
själv sov man som en stock :D haha.
Måste hålla med Patrik steen, skönt hade de allt vatt men vem skulle då alla svenskar leva på (;?
#39 - 16 december 2008 19:33
Tacka vet jag blekingska och norrländska, de enda tydliga och vackra talesätten i sverige. ;)

Stockholmska låter högfärdigt och "fjolligt", och skånska låter lite väl danskt, grötigt, och bonnigt för min smak. :)
#40 - 16 december 2008 19:35
Fy, fasiken. Hur kan du säga så om oss?! Skånska låter INTE som danska! Skånska är vacker, som ljuv musik i mina öron...
Guest
#41 - 16 december 2008 19:39
Skåningar förstår bara skånska. Alla andra behöver textning. N-ländska o gbg'ska är ok. Men skånska är blää. Sthlmska är den enda tydliga och klara svenskan..
Nåja nu blev d mkt ot i den här tråden ^^
#42 - 16 december 2008 19:44
Narii skrev:
Sthlmska är den enda tydliga och klara svenskan..

Tycker storstads fjollorna ja. ;)
Guest
#43 - 16 december 2008 19:58
Kanske d. Men vi säger inte Mjåääöölk de stavas mjölk alltså säger man mjölk. Man svänger inte till de o kastar inte in varenda bokstav som man kan hitta i alfabetet.
#44 - 16 december 2008 20:00
det kallas dialekt och det hade varit tråkigt utan
#45 - 16 december 2008 20:03
Narii skrev:
Skåningar förstår bara skånska. Alla andra behöver textning. N-ländska o gbg'ska är ok. Men skånska är blää. Sthlmska är den enda tydliga och klara svenskan..

Nåja nu blev d mkt ot i den här tråden ^^
Kan du vara vänlig att inte skriva i denna tråden mer,du var mig en märklig 08-Fjolla som inte förstår ren Svenska så var vänlig inte skriv mer här tack.
#46 - 16 december 2008 20:04
Narii skrev:
Kanske d. Men vi säger inte Mjåääöölk de stavas mjölk alltså säger man mjölk. Man svänger inte till de o kastar inte in varenda bokstav som man kan hitta i alfabetet.
Håll dig till ämnet.
#47 - 16 december 2008 20:10
men måste säga det var en fruktansvärd katastrof med huset som rasade, hoppas ingen skadades?? :p :D
#48 - 16 december 2008 20:13
JojjeN skrev:
men måste säga det var en fruktansvärd katastrof med huset som rasade, hoppas ingen skadades?? :p :D
Det var som Kjell sade svartbygge..För torr Glasyr dem skulle blandat mer vatten i så hade det hållt:D
#49 - 16 december 2008 20:15
drd skrev:

Den klarade sig som tur var!! [:-86]
Dock så hade lite smårötter ramlat ner.. Men allt klarade sig bra som tur var!
Sov som en stock och märkte ingenting! :)
#50 - 16 december 2008 20:22
Tänk om man blivit av med dem torra, hårda, små och helt misslyckade Blekingekroppkakorna! :) Men nu får väl folk fortsätta att smaka dem och hålla på o kräkas.. Stackare! De inser aldrig att de inte smakat riktiga!
#51 - 16 december 2008 20:25
Narii skrev:

Det folk inte fattar är ju att det är just det vi vill!! :D:D
#52 - 16 december 2008 20:29
sting skrev:
Tänk om man blivit av med dem torra, hårda, små och helt misslyckade Blekingekroppkakorna! :) Men nu får väl folk fortsätta att smaka dem och hålla på o kräkas.. Stackare! De inser aldrig att de inte smakat riktiga!

Blekinge kroppkakor? Aldrig hört talas om, och då har jag bott här i 14 år. :p

Däremot kroppkakor överhuvudtaget smakar bajs, både på öland såväl som i skåne.
#53 - 16 december 2008 20:35
JojjeN skrev:
Blekinge kroppkakor? Aldrig hört talas om, och då har jag bott här i 14 år. :p

Däremot kroppkakor överhuvudtaget smakar bajs, både på öland såväl som i skåne.

Alla som har ätit riktiga kallar era blekingekroppkakor bakom ryggen på er;)
#54 - 16 december 2008 20:38
sting skrev:
Alla som har ätit riktiga kallar era blekingekroppkakor bakom ryggen på er;)

Haha :)

Men det som slår all löjlighet är väl ändå "spittekakan" i skåne, att stå i 7-8 timmar för en kaka, som i slutet ändå bara smakar som sockrad frigolit. :p
#55 - 16 december 2008 20:41
JojjeN skrev:
Haha :)

Men det som slår all löjlighet är väl ändå "spittekakan" i skåne, att stå i 7-8 timmar för en kaka, som i slutet ändå bara smakar som sockrad frigolit. :p

Håller med, haha!!
Och, spiddekaga om jag får be... :D:D:p;)
#56 - 16 december 2008 20:43
NIC skrev:

Och, spiddekaga om jag får be... :D:D:p;)

Just det ja :D:D
#57 - 16 december 2008 20:44
Fast äckligast är nog norrlänsk palt..... DE är torra...
#58 - 16 december 2008 20:45
sting skrev:
Fast äckligast är nog norrlänsk palt..... DE är torra...

Faktiskt aldrig testat.
#59 - 16 december 2008 20:48
Haha.. :D:D
[SIZE=1](översätter för er andra)[/SIZE]
Finns väl ingen skeåning (skåning) som äutår (äter) spiddekauga (spettkaka) hellår (heller) :p:p

Vi lever på alla utomskånska turister som tvunget ska ha våra äckliga spiddekagor ;):D
Skyll er själva om ni köper dom :p
#60 - 16 december 2008 20:51
nina82 skrev:
haha.. :d:d

[size=1](översätter för er andra)[/size]

finns väl ingen skeåning (skåning) som äutår (äter) spiddekauga (spettkaka) hellår (heller) :p:p

vi lever på alla utomskånska turister som tvunget ska ha våra äckliga spiddekagor ;):d

skyll er själva om ni köper dom :p

high five!!!
#61 - 16 december 2008 20:52
Nina82 skrev:

Vi lever på alla utomskånska turister som tvunget ska ha våra äckliga spiddekagor ;):D

Skyll er skälva om ni köper dom :p

Det är nog så med en hel del saker här runt om i landet. ;)

Som polkagrisarna, skit äckliga, men ändå köper folk det när dom är i gränna, bara för att dom SKA ha ny gjorda polkagrisar helt enkelt. :p
#62 - 16 december 2008 20:53
Någon som har upptäckt nån spricka i karen?
Bilagor:
#63 - 16 december 2008 20:56
NIC skrev:

Inte här iallafall. [:o]

Men det är nog bra att vi går on topic igen, så inte stene går bärsärk. ;)
#64 - 16 december 2008 20:59
Vrf säger man inte bara spettkaka?..
#65 - 16 december 2008 21:02
Spiddekaga är gott och skulle säkert klara en jordbävning eller två :D.

Har ju inget med jordbävning att göra eller så, men det är 350år sedan Sverige "tog" Skåneland från Danmark. "Vi" blev då lovade att bla. få behålla samma lagar och regler som innan, men det tog inte lång tid innan Sverige svek det löftet...
Inte sjutton fick jag lära mig MIN historia i skolan, nej, man fick läsa om Sveriges kungar!

350 år sedan, men jag undrar om "vi" någonsin blir accepterade som Svenskar :confused:...
#66 - 16 december 2008 21:02
sting skrev:
Vrf säger man inte bara spettkaka?..

Du som enligt din profil kommer från kalmar ska väl ändå inte ge dig in i en dialektdiskussion.....
#67 - 16 december 2008 21:04
JojjeN skrev:
Inte här iallafall. [:o]

Men det är nog bra att vi går on topic igen, så inte stene går bärsärk. ;)

Varrå? Finns det verkligen någon som Seriöst kan något om fiskar här inne? Njaaa... Ett par stycken :) Resten sitter bara här för att de ska va dryga...

Jag diggar artbeskrivningarna!
#68 - 16 december 2008 21:04
NIC skrev:
Du som enligt din profil kommer från kalmar ska väl ändå inte ge dig in i en dialektdiskussion.....

Ingen renrasig kalmarit här inte :)
#69 - 16 december 2008 21:29
NIC skrev:

Skickade nyss iväg min syster att kolla min kar åt mig... Underligt nog vaknade jag ungefär samtidigt som skalvet var, så jag sov mig inte igenom det trots att jag är på en annan kontinent! :p
#70 - 16 december 2008 21:35
0422 skrev:
Skickade nyss iväg min syster att kolla min kar åt mig... Underligt nog vaknade jag ungefär samtidigt som skalvet var, så jag sov mig inte igenom det trots att jag är på en annan kontinent! :p

Sjysst namn på staden... :D
#71 - 16 december 2008 21:46
Palt är fan guld värt. Sluta tracka :(
Bilagor:
#72 - 16 december 2008 21:48
NIC skrev:
Sjysst namn på staden... :D

Jo, jag vet, det är smått underbart. De har en piercingstudio här xD
#73 - 16 december 2008 21:56
Johanski skrev:
Palt är fan guld värt. Sluta tracka :(

:)