Jordätare (Tapajos orange head)

#1 - 13 april 2014 16:35
har fått tag på en grupp om 5 stycken ungfiskar av denna underbara art. De är inte så stora ännu, men de växer väl på sig så småningom.

Jag undrar nu, hur och när kan man se könsskillnad på dem ? Dessa är mellan 5 och 8 cm. just nu. En av de större har mycket bättre färg än de andra 4.

Är det lätt att få lek på dem, och hur kan man bäst lyckas med det ? Substrat, temperatur, "grannar" etc. ?

De går nu i ett akvarium på 375 liter, det är 1 meter långt och 75-80cm. högt. De enda fiskar som är där förutom Jordätarna är några skalarer, ett stim Rosentetror, och (har varit i varje fall, har inte sett dem på några dagar) ett par Grön Bågfensciklid, så är det en lekgrupp med Clownpleco (6st.)

Är detta lämpliga kompisar till orange head jordätaren ?

[ATTACH=CONFIG]68480[/ATTACH] Har tyvärr bra en bild (än så länge) där de fortfarande ligger kvar i påsen från affären. Kan nog knäppa bättre kort på dem, om så önskas. De är väldigt pigga och inte särskillt skygga :)
#2 - 16 april 2014 23:26
Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men jag är oxå väldigt intresserad av orange head och skulle gärna se mer bilder på ditt kar!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 april 2014 07:43
En mycket vacker art och det är en del förvirtring vad gäller namnet. Du kan dock läsa denna artbeskrivning och där hittar du "svaren" på flera av dina frågor.

De fiskar du har ihop med dom borde funka - kanske kan rosentetrorna ligga i farzonen men även de borde klara sig.
#4 - 17 april 2014 08:54
En mycket vacker art och det är en del förvirtring vad gäller namnet. Du kan dock läsa denna artbeskrivning och där hittar du "svaren" på flera av dina frågor.

De fiskar du har ihop med dom borde funka - kanske kan rosentetrorna ligga i farzonen men även de borde klara sig.

Tack för svar Kjell. Jo, jag vet att Roentetrorna kan vara i farosonen, men än har de klarat sig i varje fall :) Skall läsa artbeskrivningen också, tack för länken :)
#5 - 17 april 2014 08:57
falkenator skrev:
Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men jag är oxå väldigt intresserad av orange head och skulle gärna se mer bilder på ditt kar!

Jag kan knäppa lite mer kort på dem. De är inte så stora än, men en har börjat färga ut (skulle tro att det är en hane, ser så ut på storlek och fenor)

[ATTACH=CONFIG]68514[/ATTACH] Här en bild på (vad jag tror) 2 honor.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 april 2014 09:00
ciklidtok skrev:
Jag kan knäppa lite mer kort på dem. De är inte så stora än, men en har börjat färga ut (skulle tro att det är en hane, ser så ut på storlek och fenor)

[ATTACH=CONFIG]68514[/ATTACH] Här en bild på (vad jag tror) 2 honor.

Det är väl samma foto? Nåväl det är extremt svårt att avgöra könskillnaden på så små exemplar men den som har "skenat" iväg är säkert en hane
#7 - 17 april 2014 20:15
Väldigt fina fiskar, är rejält sugen på att skaffa sådana till mitt kar!

När ni säger att rosentetrorna ligger i farozonen menar ni då att de riskerar att bli uppätna av Geophagusen? Har hört att de ska funka att ha dem med tetror?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 april 2014 21:02
falkenator skrev:
Väldigt fina fiskar, är rejält sugen på att skaffa sådana till mitt kar!

När ni säger att rosentetrorna ligger i farozonen menar ni då att de riskerar att bli uppätna av Geophagusen? Har hört att de ska funka att ha dem med tetror?

Ja, fast risken är som sagt rätt liten
#9 - 17 april 2014 21:11
Antar att risken ökar om man har dem tillsammans med mindre tetror typ kardinaler?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 18 april 2014 06:35
falkenator skrev:
Antar att risken ökar om man har dem tillsammans med mindre tetror typ kardinaler?

Ja risken är högre för små låga tetror - men jordätare är definitivt inga extrema predatorer
#11 - 18 april 2014 16:59
Det är väl samma foto? Nåväl det är extremt svårt att avgöra könskillnaden på så små exemplar men den som har "skenat" iväg är säkert en hane

Jo det är samma foto. Det blev en dubbelpostning, och jag fick inte bort den andra ;)

Jag hoppas att det åtminstone en hane och en hona i varje fall. Tack för all hjälp :)

Annons