Jordätare och Diskus i samma akvarium?

#1 - 20 augusti 2007 18:23
Jag ska sätta upp ett 300L kar (120cm) med sydamerikanskt tema och funderar på om man kan ha Jordätare tillsammans med Diskusar. Jag uppskattar om det finns några åsikter om / erfarenheter av denna kombination och vilka sorters jordätare som i så fall är lämpliga. Det kan ju också vara intressant att höra vilka jordätare som man absolut ska undvika. Vad säger ni?
#2 - 21 augusti 2007 04:14
Jag tror inte det är den bästa kombinationen man kan välja om man vill ha SA-biotop;).
#3 - 21 augusti 2007 18:01
Varför inte?
#4 - 21 augusti 2007 20:48
De är starkt revirhävdande under lek och kan bli riktigt griska även när de passar sina yngel. Diskusar kan lätt bli stressade och kommer garanterat bli ivägjagade till ett hörn i karet.
Sedan är det matfrågan med, då diskusarna käkar i sin egen takt och kan bli efter på den biten.
Det finns mängder med fina dvärgciklider som är lite mindre och lugnare som funkar kanske lite bättre med diskus om det nu är diskusen som är huvudattraktionen i karet?
#5 - 22 augusti 2007 13:05
Jag vet en kille som hade jävulsjordätare med sina och det gick utmärkt, jag har mina i ett 450 liters så jag skulle inte prova. Men han hade ett på 1200 liter och det gick bra, jag tror att om ditt akvarium är tillräckligt stort så alla får svängrum så går det bra.
#6 - 24 augusti 2007 11:37
Vissa arter skulle nog kunna fungera. Jag vet andra som har haft jordätare med discus. Man bör nog i så fall låta discusarna gå ett tag själva först, och sedan introducera mindre exemplar jordätare. Till discus får man också tänka på att välja lugna jordätare som Satanoperca jurupari eller Biotodoma cupido (eller wawrini). Det största problemet som jag ser det är att karet är lite litet för juruparin (även om en mindre grupp skulle kunna fungera), och att du kanske vill ha högre värme än vad cupidon/wawrinin trivs i. Om jag skulle göra ett försök i ett kar av den storleken skulle jag skaffa en grupp Biotodoma cupido (mycket fredlig och trevlig ciklid som liksom discusen gärna väntar med att äta tills maten sjunker till bottnen). Fast då får man passa sig för riktigt höga discustemperaturer (kan tänka mig att 26 grader fungerar för båda arterna hyffsat).

/Jocke
#7 - 25 augusti 2007 02:57
har själv discus och Satanoperca jurupari ihop (ganska mycket annat med) och detta funkar bra MEN det finns ett stort minus och det är att juruparin skitar ner mycket när den äter och dom är betydligt snabbare på att ta maten.
#8 - 26 augusti 2007 18:32
Tack för era synpunkter! Slutsatsen verkar vara att det är möjligt men inte helt lätt. Om jag väljer att ha diskus tillsammans med mindre jordätare, hur många av vardera sorten kan jag då få plats med i mitt akvarium på 300L/120cm?

Ett annat alternativ är ju att välja antingen enbart diskus eller enbart jordätare. Diskus är ju fantastiskt vackra fiskar men de kräver ju väsentligt mer jobb än jordätare vilka ju har ganska intressant beteende. Så om jag ska välja mellan de två, ska jag välja diskus eller jordätare i mitt nya akvarium?

Annons