Hej
Jordätare, Det vill säga släktena Geophagus, Gymnogeophagus, och Satanoperca är ganska varierande. Från Parbildande substratlekare som Geophagus brasiliensis, parbildande munruvare som Satanoperca jurupari, till munruvare med moderfamilj, som Geophagus steindachneri (tuppkamsciklid) och Gymnogeophagus balzanii. De är vackra fiskar, ofta med blå lysande prickar. Brasiliensisen kallas t.ex Pearl cichlid på engelska. De är ofta rätt fredliga, även om de parbildande substratlekarna, t.ex brasiliensis, är de aggressivaste, då de har ett större jobb med att försvara ägg och yngel, eftersom de ligger helt öppet.
De behöver fin sand, eftersom namnet jordätare betyder att de går och silar sanden med munnen, i jakt efter mat. För grovt grus kan skada dem, eller i värsta fall fastna i munnen.
Svårighetsgraderna varierar. Jag har själv brasiliensis och tuppkamsciklid, och de räknas nog till de lättare. Men det finns andra som är svårare, som behöver särskilda förhållanden för att leka. Har för mig att vissa arter behöver små stenar, som de använder att täcka äggen med. De flesta arter blir, vad jag vet, ca 20 cm.
MVH Micke