Jordakvarium?

#1 - 28 december 2006 21:08
Hej!

Tänkte starta ett 50 liters jordakvarium, massa växter (vill ha så lite teknik i som möjligt).

Jag tänkte prova att ha en kampfisk i. Nu undrar jag lite över dessa frågor:

Hur gör man med vattenbyten i denna typ av akvarium?

Hur stark belysning behövs?

Behövs pump/filter av något slag?

Mer frågor kommer förmodligen att komma :).

Tacksam för all hjälp!
#2 - 28 december 2006 22:07
om det är välfungerande så räcker det med att aldrig vattenbyta, utan bara fylla på vatten som dunstar, men det är sällsynt att det funkar så bra.
kör vanligt i början (ca 30%/v) och gå ner till 20%/v månaden efter, och sen 10%/v månaden efter det. sen går du ner till 10%/varannan vecka etc.
TESTA vattenvärdena efterhand så klart!
pump/filter ska inte behövas.
belysning=ca 25W=0.5W/L

edit:
är inne på månad 2 i mitt 10L's utan vattenbyte.
#3 - 28 december 2006 23:09
Ok det låter som en bra plan bena. :) Så får det bli. Jag har en fråga till, e det någon som vet var man kan köpa riktigt små men någorlunda effektiva doppvärmare?
#4 - 28 december 2006 23:12
Vad är ett jordakvarium :) ???
#5 - 28 december 2006 23:41
nilbrink skrev:
Vad är ett jordakvarium :) ???

man lägger jord i botten på tanken (och grus eller så OM man vill. fördel när man har fiskar i dock).
principen funkar som så att jorden omvandlar fiskavföring, matrester etc till näring som växterna tar upp och som i sin tur producerar både syre och mat.
#6 - 28 december 2006 23:49
Dave82 skrev:
Ok det låter som en bra plan bena. :) Så får det bli. Jag har en fråga till, e det någon som vet var man kan köpa riktigt små men någorlunda effektiva doppvärmare?

vill inte göra reklam för en enskild hemsida, så kolla runt efter bästa pris.
kolla om något av detta passar.

20-50L
http://www.pwss.se/product.php?productid=436&cat=323&page=1

10-30L
kan ställas in 0.5grader i taget
http://www.pwss.se/product.php?productid=1840&cat=326&page=1

20-25L (jag gillar personligen jägers pga 'okrossbart' glas)
http://www.pwss.se/product.php?productid=440&cat=325&page=1
#7 - 29 december 2006 00:03
Ok:)
#8 - 29 december 2006 00:39
Jag har funderat på en sak ( :D ), om man har jordbotten och grus och sen lägger till pmdd och mäsk då borde man få ett otroligt växtkar eller?
#9 - 29 december 2006 00:50
rödtoppen skrev:
Jag har funderat på en sak ( :D ), om man har jordbotten och grus och sen lägger till pmdd och mäsk då borde man få ett otroligt växtkar eller?

det är det jag har i mitt. men risken är att man får mycket av det goda (mest då för fiskarnas skull) om man inte håller koll på vattenvärdena.
#10 - 29 december 2006 00:57
bena skrev:
det är det jag har i mitt. men risken är att man får mycket av det goda (mest då för fiskarnas skull) om man inte håller koll på vattenvärdena.

jag ska prova att göra så med mitt 54 liters (utan fiskar).
Jag tyckte att ditt kar var snyggt innan, behöver jag säga vad jag tycker om det nu? :) SKITLÄCKERT:D :D :)
#11 - 29 december 2006 01:05
rödtoppen skrev:
jag ska prova att göra så med mitt 54 liters (utan fiskar).

Jag tyckte att ditt kar var snyggt innan, behöver jag säga vad jag tycker om det nu? :) SKITLÄCKERT:D :D :)

ett problem med mitt nu (låter som om det vore hemskt..) är att mina svärdsplantor har gått upp till 60cm's höjd, så de skuggar min botten för mycket. och de kommer troligen växa en del till...

och tack

edit:
det innebär att mina svärdsplantor har växt ca 10cm på en vecka nu!!
#12 - 29 december 2006 01:27
Stackars dig då :p , hoppas att jag får samma problem :)
#13 - 29 december 2006 01:37
rödtoppen skrev:
Stackars dig då :p , hoppas att jag får samma problem :)

det värsta är ändå mina Hygrophila polysperma (bilden här på zoopet ger den ingen rättvisa, så googla på det).
som växer 2-3cm/dag!
jag klipper och klipper och klipper, men det bara fortsätter. fast de börjar bli härligt breda och fina nu.
#14 - 29 december 2006 07:10
En rekommendation innan man väljer jord till akvariet är att testa hur mycket den färgar vattnet/grumlar det.
Ta ett glas elle en burk och fyll med 2,5 cm jord i botten och sedan lika mycket grus ovanpå. Fyll på med vatten. Låt stå i en vecka eller två i fönstret.
Jag gjorde precis om mitt 190 liters till jordbotten med dammjord från hornbach.
#15 - 29 december 2006 09:26
Väldigt intressant! Hur länge behöver det stå innan man kan hyfsa i några fiskar? Samma som "vanligt" akvarium eller??
#16 - 29 december 2006 10:12
Hemma skrev:
Väldigt intressant! Hur länge behöver det stå innan man kan hyfsa i några fiskar? Samma som "vanligt" akvarium eller??

beror lite på.
vill du se om det färgar så tar du det separat i en burk i någon dag.
sk du lägga ner den i tanken så 'bör' man lufta ut den i en månad (man lägger ner jorden i en stor hink och kopplar på ett pumphuvud som cirkulerar vattnet/jorden för att bli av med ammonium etc (man lägger btw en handduk över för att inte skvätta ner hela rummet))
#17 - 29 december 2006 14:34
Måste jorden luftas ut såpass länge:confused: Vilka problem kan uppstå om jag inte luftar så länge, hur stor risk är det att detta skapar problem?
#18 - 29 december 2006 14:38
Dave82 skrev:
Måste jorden luftas ut såpass länge:confused: Vilka problem kan uppstå om jag inte luftar så länge, hur stor risk är det att detta skapar problem?

man behöver inte lufta den, men det är bra om man vill ha bort en ammonium etc.
börja som med vanlig modell och stoppa bara i lite 'test'fiskar till att börja med.

Annons