Jord i botten?

#1 - 30 juni 2003 12:19
Läste någonstans om en som använde ett lager krukväxtjord i botten?

Finns det inte risk att den kommer upp till ytan och smutsar ner vattnet?
#2 - 30 juni 2003 13:54
Det har jag testat. Varken bu eller bä. Det är inte det som skapar grogrund för extremt bra tillväxt det är en sak som är säker.

CO2 är det som ger mest krut för pengarna, eftersom det oftast är det som är den största begränsningen för växterna.
#3 - 30 juni 2003 16:27
CO2 har jag nog så det räcker men tror att jag har problem med ljuset. Alger har jag i mänder och mina växter trivs inte så bra. Jag har 2*18W över mitt 69l. Grolux och Aquastar! Var i en affär uppe i Kungsbacka och där sa han att de inte var något att ha överhuvudtaget...vilka lysrör skulle ni rekomendera?
#4 - 30 juni 2003 17:06
Nej, det tror jag inte! Jag har ändå ca 0,52W/l. Det borde räcka!
#5 - 30 juni 2003 17:10

CO2 har jag nog så det räcker men tror att jag har problem med ljuset. Alger har jag i mänder och mina växter trivs inte så bra. Jag har 2*18W över mitt 69l. Grolux och Aquastar!

Nej du har absolut inget fel på ljuset. 0,52 fullspektrumwatt per liter och dessutom hyffsad kombination av färger. GroLux är 4000 Kelvin och Aquastar är 10000 Kelvin vilket blandat borde bli runt 7000 K vilket är nära nog optimal färgtemperatur för växtakvarium. Amano brukar köra 8000K och Aquatic Plant Digest har jag för mig brukar snacka om 6500K som optimalt.

Så pass mycket ljus förpliktigar enormt. Trivs algerna bättre än växterna i detta läge så har du helt klart något fel på gödningen, och jag vågar sätta några kronor på att det är CO2-halten som är på tok för låg.

Med rätt CO2-mängd och en bra vattengödning så kommer du få syrepärlband från var och varannan växt i hela akvariet, och förmodligen ganska algfritt.

Är det i dagsläget så att inga av dina växter utvecklar syrebubblor på sina blad så är det helt klart så att du har för lite CO2.

#6 - 30 juni 2003 17:23
Jag kör med gelatinjäst-metoden och har ett Dupla långtidstest för att inte få för mycket CO2!
#7 - 30 juni 2003 17:24
Vilken färg har testet under normal drift?
#8 - 30 juni 2003 17:28
Den brukar vara på den gröna. Just nu har jag inte inte haft tid och greja så mycket med det så nu ligger det på grönblå.
#9 - 30 juni 2003 17:40
Krukväxt-jord...

Det kanske rent av var jag som skrev det. Jag har använt det till de två senaste karen jag startat. Det första startade jag i vintras och det andra nyligen. Jag tycker det funkar bra. (Det senaste karet har jag iochförsig algproblem i, men det hade jag redan innan jag hade i blomjorden). Det är ett billigare alternativ till den torv man köper i akvarieaffären. Blomjord är ju till stor del just torv. Iallafall den jag använt.

Man får ha ett ganska tjockt lager av grus ovanpå.

Peter
#10 - 30 juni 2003 17:40

Den brukar vara på den gröna. Just nu har jag inte inte haft tid och greja så mycket med det så nu ligger det på grönblå.

Jupp. Med så mycket ljus i ett så pass litet akvarium måste CO2-halten vara hög och jämn och fin hela tiden för att inte få alginvasion.
Jag har KH 2-4 och om mitt långtidstest börjar krypa upp på grönt från gult så måste jag omedelbart göra något åt det för att inte få alginvasion.
Första varningsklockan är dock oftast växternas minskade syreproduktion. Har jag inte minst 4-6 syrepärlband på olika ställen på kvällen så vet jag att något är fel.
#11 - 30 juni 2003 17:51
Jag har använt det till de två senaste karen jag startat. Det första startade jag i vintras och det andra nyligen. Jag tycker det funkar bra.

29-litraren under min stora burk som du såg när du var här kör jag 3-4 cm svaggödslad krukväxtjord från Weibulls. Cryptocorynen jag har där växer knappt. Inte Javaormbunken heller. *rycker på axlarna*.

Innan körde jag med 3-4 cm Bonsailera med någon cm grus ovanpå. Hände inte speciellt mycket då heller.

I garderoben körde jag en 60-litrare med ännu mindre ljus och javamossa och javaormbunke *utan botten*. Där växte det hyffsat. När jag la ner någon cm Akadama-bonsai-jord så hände inte speciellt mycket. Växer varken bättre eller sämre.

Bottnen tror jag inte är det som skapar grogrund för rejäl tillväxt, ja förutom för alger dårrå ;)
#12 - 30 juni 2003 17:54
Hur kan jag på enklaste sätt öka CO2: Göra en till jäsflaska eller göra någon slags reaktor för att lösa upp det bättre?

Om jag ökar CO2 finns det inte risk för fiskarna då? Ph-droppar, etc.
#13 - 30 juni 2003 18:01

Hur kan jag på enklaste sätt öka CO2: Göra en till jäsflaska eller göra någon slags reaktor för att lösa upp det bättre?

En extra jästflaska seriekopplad med den första är ett bra sätt att få lite jämnare tillflöde av CO2. Starta dom någon vecka efter varanda så kan du byta ut den ena flaskan medans den andra är igång.

Den enklaste reaktorn är att ha en uppochnervänd kopp som bildar en liten dykarklocka där du låter CO2-bubblorna samlas till en jätte CO2-bubbla. Sedan riktar du pumpens utblås så att den går förbi bubblan. På det sättet får du bra, men inte för bra, CO2-tillförsel.

Om jag ökar CO2 finns det inte risk för fiskarna då? Ph-droppar, etc.

Ja det gör det alltid när man laborerar med CO2. Ditt långtidstest varnar dig dock, och håll lite extra koll på det när du just startat en ny jästsats.
#14 - 30 juni 2003 18:07
Ok! Jag får försöka...men får vänta ett litet tag. Har precis fått bågciklidsyngel så jag vill inte riskera för mycket! Får väl börja med att få bort algerna manuellt...

Om jag nu skulle få det att fungera bättre skulle algerna försvinna av sig själv då eller måste de tas bort manuellt?
#15 - 30 juni 2003 18:21

Om jag nu skulle få det att fungera bättre skulle algerna försvinna av sig själv då eller måste de tas bort manuellt?

Det är en ganska långsam process. Det märks först på nybildade blad (som kommer tjogvis när Co2-halten blir bra). Dessa håller sig helt algfria under hela sin livslängd under rätt förutsättningar. Algbildningen på rutor blir minimal mellan vattenbytena.

När man kommit så långt brukar jag ta bort lite "grövre" alger som är mer envisa. Även dom slutar sprida sig, men ofta hänger dom kvar för länge för mitt eget tålamod. Toffsalger brukar t ex sitta ganska hårt även när dom är helt döda (vita).

Annons