Jag måste tömma mitt akvarium pga läkage så nu undrar jag om man kan lägga jord i botten och sedan grus på jorden?
Jag har hört att det skall vara bra för växterna.
Eller finns det andra förslag?
/Niklas
Raur skrev:Vet inte var jag hade hört att det skulle vara bra att lufta tyvärr :P Vet bara att jag hört det och gjorde det.
bena skrev:du lina... med lufta så menas att man blötlägger den i en hink och låter vattnet cirkulera så att t ex amonium LUFTAS ut.. tro jag missledde dig när jag sa lufta innan med andra ord.
Cold skrev:varför ska man ha jord egentligen? Finns de för samt nackdelar?
warsneaker skrev:Ok så om det skulle vara gödsel i jorden så är det ingen fara?
warsneaker skrev:Ok så om det skulle vara gödsel i jorden så är det ingen fara?
peter_m_jonsson skrev:+ vattenbyte två gånger per år istf varannan vecka
Piscator skrev:Genom att göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan och göda med rekommenderad dos av PMDD så säkerställer man att det är lagom nivå på näringsämnen.
peter_m_jonsson skrev:+ vattenbyte två gånger per år istf varannan vecka
MrLogic skrev:Gäller det hela tiden eller bara när jorden är ny? Låter som väldigt mycket jobb annars.
Vad är det somn gäller? Vattenbyte två gånger om året, eller 50% i veckan?
IaLi skrev:Jag var in på "Granngården" o hörde mig för om ogödslad jord som jag kunde använda i akvariet. De sa att jag skulle använda mig av "Torv naturell" en ogödslad, okalkad naturmull med lågt pH-värde eller block av natur-torv. Låter det bra, eller?
IaLi skrev:Jag undrar om ni som använder torv/jord i botten, vad ni har för kornstorlek på bottenmaterialet? Har fått höra att jag inte kan använda mig av fin sand på torven för det blir för tätt. Vill kunna kombinera fin sand för corydoras, men vill samtidigt ha ganska mycket växter. Har inte lyckats tidigare med kombinationen fin sand/växter. Intresserad av förslag. /Ia
Oj vad mycket frågor det bubblade upp inom mig när jag läste dessa korta ord :).IaLi skrev:Bor i Luleå, så det skulle nog ta ett tag innan det går att gräva i jorden här. Ska påbörja med akv.ändringar redan i nästa vecka. Har lite bråttom med att sätta igång fler akvarier, får så mycket yngel. Två av akvarierna kommer att få bottenvärme. Hittade också lavakross på "Granngården". Funderade om det är något man kan ha i bottenmaterialet. Vet att det i alla fall används i filter. Har 6 st akv. så jag hade tänkt pröva lite olika varianter. Men är i alla fall inne på att använda mig av Råda 0,8-1,2 mm ev kornstorleken under, eller en blandning av dessa. Använder svart basalt i 2 st mindre akvarier där jag också tänkt pröva med jord/torv. Vi har föresten ett pH på 8,4. /Ia