Jord i akvariet

#1 - 30 april 2007 20:50
Jag måste tömma mitt akvarium pga läkage så nu undrar jag om man kan lägga jord i botten och sedan grus på jorden?

Jag har hört att det skall vara bra för växterna.

Eller finns det andra förslag?

/Niklas
#2 - 1 maj 2007 09:26
Jag kör själv med ca 2cm jord och sen 2-3cm engelsk sjösten över det. Mitt akvarium mår prima som bilden visar: http://raur.se/25aprilakvarium07.jpg och mina växter trivs kanon och växer väldigt bra :)
#3 - 1 maj 2007 09:31
Vilken typ av jord är det du lagt i botten ?
Jag tror jag ska prova det nästa gång jag startar upp ett kar.
#4 - 1 maj 2007 09:36
albjohn skrev:
Vilken typ av jord är det du lagt i botten ?

Jag tror jag ska prova det nästa gång jag startar upp ett kar.

Jag valde kaktusjord från Hornbach som jag lät ligga framme på en presenning och luftas i ca 3 dagar innan jag la i den :)
#5 - 1 maj 2007 10:47
Tack, då vet jag :)
#6 - 1 maj 2007 12:37
Varför lät du den luftas? Har själv funderat på jord ett tag, men har hört att det finns näring och liknande i vissa samt att man kan få problem med pH-fall. Är just kaktusjord lämplig då eller?
#7 - 1 maj 2007 14:04
varför ska man ha jord egentligen? Finns de för samt nackdelar?
#8 - 1 maj 2007 15:22
Vet inte var jag hade hört att det skulle vara bra att lufta tyvärr :P Vet bara att jag hört det och gjorde det.

Jorden, så vitt jag vet, ger växterna näring som gör att växterna växer bättre. Denna näringen får jorden av bland annat överbliven fiskmat som den absorberar och gör om till godsaker för växterna.
#9 - 1 maj 2007 15:25
Okej,men om du köper nya växter bli de inte smutsigt i vattnet då du trycker ner dom?
#10 - 1 maj 2007 15:51
Beror på hur man gör, det blir smutsigare då man tar upp växter som blivit för stora än då man sätter ner nya.
#11 - 1 maj 2007 16:27
När vi endå är inne på ämnet.
Ska rötterna vara i jorden eller i gruset?
För vissa påstår att man ska ha 3 cm grus och då måste ju en bit av växten ner i gruset ju?
#12 - 1 maj 2007 17:40
Växternas rötter växer, de med.
MVH
Magnus
#13 - 1 maj 2007 18:49
dammjord ska vara bäst, har jag hört iaf.
Det är viktigt att det är OGÖDSLAD jord.
#14 - 1 maj 2007 18:52
Raur skrev:
Vet inte var jag hade hört att det skulle vara bra att lufta tyvärr :P Vet bara att jag hört det och gjorde det.

du lina... med lufta så menas att man blötlägger den i en hink och låter vattnet cirkulera så att t ex amonium LUFTAS ut.. tro jag missledde dig när jag sa lufta innan med andra ord.
#15 - 1 maj 2007 19:52
Ja, vad ska man säga... Ibland blir det tokigt. Som akvarist är det ibland svårt att hålla isär luft och vatten. Tyckte nyligen jag såg våra guppy-yngel simma omkring UTANFÖR karet. Men det var bananflugor... (Jag kan ha varit lite trött)
#16 - 1 maj 2007 20:26
Jag har lagt in jord i min tjejs nylonstrumpor och gjort bollar som jag sen stuckit hål i och stuckit in växterna i och sen lagt på grus.

Risken är att det kan vara gödslad jord jag har använt jag är inte säker.

/Niklas
#17 - 1 maj 2007 20:42
Det var ingen dum idè, det skulle man ju kunna fixa utan att tömma karet och börja om från början.
#18 - 1 maj 2007 21:28
Vad kan hända om det skulle vara gödsel i jorden?

/Niklas
#19 - 1 maj 2007 21:45
Man använder inte jord i första hand för att den innehåller näring utan för att nyttobakterier som kan omvandla fiskmat till ämnen växterna kan ta upp trivs bra i jorden. Jorden håller dessutom kvar näringen i en form som gör det enklare för växternas rötter att ta upp dem. Glöm heller inte att vattenväxterna tar upp näring ifrån vattnet och det via både rötter och blad.
#20 - 1 maj 2007 21:52
Ok så om det skulle vara gödsel i jorden så är det ingen fara?
#21 - 2 maj 2007 03:44
bena: Haha, ja, vilken miss :P
Fast det funkade ju fint ändå även om jag inte "luftade" jorden utan bara luftade den :)
#22 - 2 maj 2007 05:11
bena skrev:
du lina... med lufta så menas att man blötlägger den i en hink och låter vattnet cirkulera så att t ex amonium LUFTAS ut.. tro jag missledde dig när jag sa lufta innan med andra ord.

Man kan även lufta ur den på en presenning. Jag tror att jag är lite ansvarig för att lanserat den metoden. Idén fick jag från en jordstudie från lantbuksuniversitetet där de luftade ur jord i en cementblandare för att få ned ammoniumhalten. I deras fall räckte det med några minuter, men om man bara brer ut den på en presenning får man tåla sig över natten.

Cold skrev:
varför ska man ha jord egentligen? Finns de för samt nackdelar?

+ vattenbyte två gånger per år istf varannan vecka
+ bättre nedbrytning av avföring än bara grus
+ växterna trivs utan tillsatt gödning
- grisigare att plantera/ta upp växter

Ett tips (från Tropica) när det gäller plantering är att klippa ned rötterna till 3 cm. Funkar även när mna planterar om. Lyft växten så 3 cm av rötterna syns och klipp sedan av dom.

warsneaker skrev:

Ju mer näring det är i jorden desto större risk för alger, men annars är det nog ingen fara.
#23 - 2 maj 2007 05:21
warsneaker skrev:

Ju mer näring det är i jorden desto större risk för alger, men annars är det nog ingen fara.
#24 - 2 maj 2007 05:32

Va[:O]? Mena du att de räcker att bara byta vatten 2 gånger per år??F*n va shysst[|)] Tro ja ska prova de nästa gång.:)
#25 - 2 maj 2007 06:43
Hmm.. men det här med nylonstrumpor med jord i borde ju funka helt lysande och inte göra så det bösar så fruktansvärt när man byter ut växterna. Långa korvar med jord under sanden.. hmmmm. Sen kan man ju lägga in finkrossade lecakulor i jorden för att få lite mer struktur i den. Tål att tänkas på

Fast en nackdel är väl iofs att rötterna just växer in i korven och gör det lite svårare att flytta runt växterna, men det kanske är en risk som är värd att tas?

Ska nog testa detta nån gång i framtiden *rotar i strumplådan*
#26 - 2 maj 2007 06:48
En variant är att plantera i krukor med jord och grus. Då slipper man problem om man vill flytta växterna.
#27 - 2 maj 2007 06:55
mjo, att använda småkrukor i 5cm-klassen (som finns i vilken blomsterhandel som helst) borde funka och gå att dölja hyfsat.

Nackdelen är då att man hindrar växten från att sprida sig, vilket i och för sig också kan räknas som en fördel beroende på hur man ser det ;)
#28 - 2 maj 2007 08:40
Växterna behöver inte nödvändigtvis stå i jorden. I princip ska man kunna ha en nylonstrumpe-jordpåse i ytterfiltret och ändå dra nytta av jordens egenskaper.

Om detta med gödslad jord. Risken är att man får in en massa näringsämnen som inte vattenväxterna behöver och istället skapar en algsoppa. Bättre att ha en mager jord, lätt att få tag i på blomsteraffären, och göda med PMDD som innehåller det som vattenväxter behöver. Genom att göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan och göda med rekommenderad dos av PMDD så säkerställer man att det är lagom nivå på näringsämnen.
#29 - 2 maj 2007 08:55
Piscator skrev:
Genom att göra ett 50% vattenbyte en gång i veckan och göda med rekommenderad dos av PMDD så säkerställer man att det är lagom nivå på näringsämnen.

Gäller det hela tiden eller bara när jorden är ny? Låter som väldigt mycket jobb annars.

Vad är det somn gäller? Vattenbyte två gånger om året, eller 50% i veckan?
#30 - 2 maj 2007 09:22
MrLogic skrev:
Gäller det hela tiden eller bara när jorden är ny? Låter som väldigt mycket jobb annars.

Vad är det somn gäller? Vattenbyte två gånger om året, eller 50% i veckan?

Om du kör jordbotten så behöver du inte göda överhuvudtaget,och
30% -40% vattenbyten ska ske en gång per halvår.
Det är om man bara har grusbotten som man kör PMDD och frekventa vattenbyten.

För mer info om lowtech kan jag rekommendera följande forum:
www.plantswap.se
och
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/el-natural/

Det finns en bok av Diana Walstad som heter "Echology of the planted aquarium". Den beskriver detaljerat hur det funkar med jordbotten.
#31 - 2 maj 2007 09:26
vanlig jord

Jag har använt "vanlig"blomjord i ett 50liters, ca3-4cm tjockt lager.
Byter 10liter i veckan göder med pmdd 5ml av var . Det växer som f_n.
Räkorna trivs o ynglar av sig .Använder en 50w halogenlampa,ingen algsoppa
där inte.Har också ett 30liters med Änglamarks jord,som är gödslad,fungerar
precis lika bra.Har inte luftat och hållt på utan direkt från påsen ner i burken.
Räkorna i samma dag.Alla lever o frodas. Se till att ha mycket och snabbväxande växter,tillochmed vattenpesten blommar.:)
#32 - 2 maj 2007 10:18
Förmodligen är snabbväxande växter viktigare än näringshalten i jorden för om det blir algsoppa eller inte, men har man näringsfattig jord så är man ju dubbelt säker;)
#33 - 4 maj 2007 06:53
Jord/torv o bottenmaterial

Jag var in på "Granngården" o hörde mig för om ogödslad jord som jag kunde använda i akvariet. De sa att jag skulle använda mig av "Torv naturell" en ogödslad, okalkad naturmull med lågt pH-värde eller block av natur-torv. Låter det bra, eller? Jag undrar om ni som använder torv/jord i botten, vad ni har för kornstorlek på bottenmaterialet? Har fått höra att jag inte kan använda mig av fin sand på torven för det blir för tätt. Vill kunna kombinera fin sand för corydoras, men vill samtidigt ha ganska mycket växter. Har inte lyckats tidigare med kombinationen fin sand/växter. Intresserad av förslag. /Ia
#34 - 4 maj 2007 07:49
Ogödslad eller inte

Om man startar upp med gödslad jord och sedan gör 2 stora vattenbyten på det så är det problemet löst, detsamma gäller ammonium.

I mitt torv akvarie har jag inga alger alls och växterna växter bra om än långsamt. Tyvärr så finns det en hel del snäckor men jag vet inte vad jag skall sätta i för fisk mot snäckorna då akvariet är på bara 30 L

Har en "otäckt" botten av ren torv men jag hoppas att den kommer att täckas på sikt. Har en Barteri Anubis? och "Cuba"bottentäckande i den + en rot och två stenar.

(akvariet startades som ett "sjukhus" för min anubis Barteri då växten inte tyckte om mitt andra akvarie och har tyvärr fått besök av neontetror med neonsjukan som jag lyckats stoppa men inte bota riktigt)

Nackdelen är att ev foderrester syns bra mot botten men jag matar bara 1 gång per vecka så det löser sig och att filtret måste köras relativt strypt (bottnen får inte virvla in i filtret och sätta igen)
#35 - 4 maj 2007 10:58
IaLi skrev:
Jag var in på "Granngården" o hörde mig för om ogödslad jord som jag kunde använda i akvariet. De sa att jag skulle använda mig av "Torv naturell" en ogödslad, okalkad naturmull med lågt pH-värde eller block av natur-torv. Låter det bra, eller?

Många kör med torv i botten, och det ska funka bra. Annars kan du ju alltid ta en spade och gå till en obesprutad äng. Då är det de översta 20 cm man ska ta.
Kör du torv med lågt pH så kan det vara idé att tillsätta dolomitkalk i kornform. Sjunker pH för lågt så frigörs metaller som kan vara skadliga (men då ska du nog ned mot ph runt 4) .
Tänk också på att solljus direkt på jorden kan frigöra järn i lite snabbare takt än vad som är bra. En gruskant runt hela karet löser det problemet.

IaLi skrev:
Jag undrar om ni som använder torv/jord i botten, vad ni har för kornstorlek på bottenmaterialet? Har fått höra att jag inte kan använda mig av fin sand på torven för det blir för tätt. Vill kunna kombinera fin sand för corydoras, men vill samtidigt ha ganska mycket växter. Har inte lyckats tidigare med kombinationen fin sand/växter. Intresserad av förslag. /Ia

Normalt brukar man rekommendera 2,5 cm jord och ovanpå detta 2,5 cm grus 3-5 mm diameter. Det är vad jag kör och mina corydras(fläckig och schwartz) trivs bra. Ju finare grus du tar desto tunnare lager bör du ha, men jag känner inte till någon exakt formel.
#36 - 4 maj 2007 13:34
Bor i Luleå, så det skulle nog ta ett tag innan det går att gräva i jorden här. Ska påbörja med akv.ändringar redan i nästa vecka. Har lite bråttom med att sätta igång fler akvarier, får så mycket yngel. Två av akvarierna kommer att få bottenvärme. Hittade också lavakross på "Granngården". Funderade om det är något man kan ha i bottenmaterialet. Vet att det i alla fall används i filter. Har 6 st akv. så jag hade tänkt pröva lite olika varianter. Men är i alla fall inne på att använda mig av Råda 0,8-1,2 mm ev kornstorleken under, eller en blandning av dessa. Använder svart basalt i 2 st mindre akvarier där jag också tänkt pröva med jord/torv. Vi har föresten ett pH på 8,4. /Ia
#37 - 4 maj 2007 22:00
IaLi skrev:
Bor i Luleå, så det skulle nog ta ett tag innan det går att gräva i jorden här. Ska påbörja med akv.ändringar redan i nästa vecka. Har lite bråttom med att sätta igång fler akvarier, får så mycket yngel. Två av akvarierna kommer att få bottenvärme. Hittade också lavakross på "Granngården". Funderade om det är något man kan ha i bottenmaterialet. Vet att det i alla fall används i filter. Har 6 st akv. så jag hade tänkt pröva lite olika varianter. Men är i alla fall inne på att använda mig av Råda 0,8-1,2 mm ev kornstorleken under, eller en blandning av dessa. Använder svart basalt i 2 st mindre akvarier där jag också tänkt pröva med jord/torv. Vi har föresten ett pH på 8,4. /Ia
Oj vad mycket frågor det bubblade upp inom mig när jag läste dessa korta ord :).

Bottenvärme låter väldigt intressant och snyggare än den hederliga gamla doppvärmaren. Hur gör man det bäst?

Rådasand verkar finnas i många olika storlekar och de flesta här berättar om väldigt små kornstorlekar men personligen tycker jag att 0,8-1,2 mm verkar ypperligt. Är det så att det finns råda i alla möjliga storlekar?

8,4 i pH låter väl optimalt för med lite torv i så lär pH sjunka stadigt neråt. Men hur blir det om man byter vatten låt säga varje månad! De pH-fluktuationerna som blir i karet hur häver man dem?
#38 - 5 maj 2007 09:22
skulle man kunna använda torv istället för då få växterna att växa bättre?
jag tror jord i mitt akvarium skulle få vattnet bli väldigt grummligt för jorden kommer säkert blanda sig i vattnet ändå när jag rengör. någon som testat med torv?
#39 - 6 maj 2007 10:44
Bottenvärme, Råda o pH

Har aldrig provat bottenvärme, men hade tänkt använda mig av Hydors bottenvärmare eftersom växterna vill ha det lite varmt om rötterna. Har också tänkt prova på Sera Floradepot (långtidsverkande bottengödning).

Angående Råda så finns ju de i ett antal olika kornstorlekar. Har sett att det nu finns svart Råda. Någon som provat?

Undrar om pH´t förändras mycket med lite (2-3 cm) torv i botten. Har ingen aning om vad jag har för vattenvärden i mina akvarier, men skulle vara intressant att veta både innan jag gör några ändringar och efteråt. Ska nog skaffa mig tester. Men mina fiskar verkar då trivas o må bra. De flesta fiskar jag köper leker o ynglar av sig. Har bl a fått yngel på Otocinclus. /Ia

Annons