Jobbigt mjölkigt vatten...

#1 - 4 april 2006 20:29
Hej här kommer denna eviga tjatiga fråga kring mjölkigt vatten... Har ett 200 liters med ett otroligt dimmigt och grummligt vatten varför? Har även en del tofs alger vet inte om det kan ha ett samband men jag blir snart tokig.[:(!] Karet är inte nystartat och vi gör ett 50% vattenbyte varje vecka med bikarbonat och salt.. Ber nu er som kan och vet om snabb hjälp, om någon vet vart problemet kan ligga.;) :confused: Tacksam för snabba svar..
#2 - 4 april 2006 20:35
är du säker på att det inte är lite grönt? ta ett glas eller nåt med vattnet och kolla på de i solen.

är det grönt kan de vara svävalger
är de vitt kan de vara infusorier.

hade själv problem med båda slagen.
infusorierna va inte lätt o få bort
men de ja gjorde va att först så mörklade ja akvariet i 4dagar. inget resultat
sedan matade ja mindre.. då blev de lite bättre, sen så hade ja i massa filtervadd i filtret, även de utan resultat.
sen slutade ja o göra så stora vattenbyten, då blev de mycke bättre

svävalger försvinner med mörkläggning

har beställt ett uvc filter som ja får i morgon tror ja och då slipper ja alla dom här problemen :)
#3 - 4 april 2006 23:49
Hur länge har vattnet varit grumligt. Hela tiden eller har det kommit nu plötsligt?
#4 - 5 april 2006 01:13
[quote=ciklider] Har även en del tofs alger vet inte om det kan ha ett samband men jag blir snart tokig.[:(!] Karet är inte nystartat och vi gör ett 50% vattenbyte varje vecka med bikarbonat och salt.. [/quote]

toffsalger älskar vattenbyten för då kommer det ner co2 och toffsarna växer till sej men rätt snart sjunker co2 halterna och då får toffsarna panik och skickar ut en massa sporer.
vid nästa vattenbyte upprepas samma sak.

om du har möjlighet så fyll en tunna eller stora vattendunkar och lufta ur vattnet med luftpump/syresten innan.
eller köp fiskar som äter toffsar typ siameser, gör dock sedvanlig research om siameser innan du eventuellt köper några.
#5 - 5 april 2006 07:12
[quote=SAJ]Hur länge har vattnet varit grumligt. Hela tiden eller har det kommit nu plötsligt?[/quote]

det var extremt grumligt när vi starta karet men så blev det bättre men nu så har det kommit tillbaka igen.Karet her varit igång ca 4-5 månader
#6 - 5 april 2006 09:02
Hur mycket växter har du? Ceratophyllum eller javamossa kan hjälpa dig att få bättre vatten.
#7 - 5 april 2006 11:41
Jag har väldigt sparsamt med växter har tanganyika i akvariet,så det är mest stenar å dyligt.....:confused:
#8 - 5 april 2006 11:41
kanske kan prova flytväxt typ vattenspikblad en vecka eller 2 och se om det blir bättring.
#9 - 5 april 2006 11:45
[FONT=Comic Sans MS]Har bara ett säkert tips ! ;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]UV-c lysrör som du kopplar till ett ytterfilter så är det klart på en vecka !![/FONT]
#10 - 5 april 2006 15:58
Har inget ytterfilter tyvärr... Tänkte prova med att släcka ner akvariet och sluta mata i några dagar vad tror ni om det?
#11 - 5 april 2006 16:45
Kan oxå funka...har gjort så för mig i begynnelsens dagar innan tekniken fanns hos mig för att hålla det mjölkiga borta.
Körde en övertäckning i 4 dygn totalt mörker i karet gäller så man får slänga över mörka täcken,lakan el. filtar så det blir bäcksvart för fiskstackarna.
Dom tar ingen större skada av det dock som tur är :)
Fick gott resultat den gången iaf.
Ingen matning eller lyfta på skynkena på karet utan allt ska vara igång som vanligt bara med komplett mörker så kan det ordna sig.

Lycka till
#12 - 5 april 2006 17:25
Ja jag får prova detta till och börja med så får jag se och hålla tummarna..
#13 - 5 april 2006 17:50
eventuella slangar till ytterfilter ska mörkas också.
man ska dock tänka på att luft bör komma in till akvariet då både fiskar och växter förbrukar syre närdet är mörkt.
#14 - 5 april 2006 18:00
Har som jag sagt i tidigare meddelande inget ytterfilter utan ett innerfilter men tack ändå raven..;)
#15 - 7 april 2006 19:01
Vattnet kan bli dimmigt om man övermatat. Vet ej vad det beror på (infusorier?) men det brukar räcka med att låta bli att mata på 1-2 dagar. :) Men det kanske inte är det... :P
#16 - 6 maj 2006 19:20
tar upp denna tråd igen...

Hur gick det med mörkläggningen?

Har mämligen fått lite mjölkigt vatten jag med, har dock ett relativt nystartat kar (2v), får väl vänta ett par veckor till och kolla läget.
Senaste veckan har det varken blitt bättre eller sämre.

Annons