Om det är i min tråd du menar så förstår jag inte varför du ser det som att dina inlägg inte har någon betydelse alls? Jag tar till mig allt som skrivs och går ofta tillbaka i tråden för att läsa saker på nytt, det blir som ett upplsagsverk för mig och säkert för andra som googlar in, tråkigt då om saker är borttaget. Dina inlägg ser jag som bland de viktigaste att få, läsa och bevara.
Jag har i periferin sätt er skriva tidigare om att rensa och ta bort saker men då inte engagerat mig eller försökt förstå men råkade nu se mitt namn när jag bläddrade i denna tråden så då blev det läge att försöka förstå.
Vad får dig att ta bort ett inlägg? För lågt engagemang? Att jag inte gör som du rekomenderar?
Hej Tommy!
Jag skall försöka förklara; När jag i en tråd ser ett ämne som är "hett" och det diskuteras väldigt frekvent om en specifik sak, kan ett låååångt inlägg ibland vara "i vägen" för trådens flöde (som detta inlägg blir nu).
Mitt inlägg i din tråd handlade om
varför discus kan insjukna - och inte vilka åtgärder och medikamenter som kan vara lösningen när fisken redan har insjuknat och fått symptom - och de återvändsgränder och nedåtgående spiraler man som discushållare (akvarist rent allmänt) kan hamna i när man inte får bukt med vissa problem.
Om jag, när jag skrivit ett inlägg, ser att diskussionen - omedelbart efter att inlägget lagts in och några veckor efter - fortsätter och där mitt inlägg inte bemöts eller tas upp, kan jag bara se det som att det inte var relevant, och därmed ett störande inslag i trådens flöde.
Mina inlägg - om vi bortser från de knasiga och skämtsamma inlägg man gärna hänfaller åt i slutet på veckan då helgen närmar sig och det kanske sitter några glas rödtjut i näbbet - handlar i de flesta fall om tips och råd jag av egen erfarenhet vill dela med mig av.
Jag är absolut inte ute efter att mästra eller hytta med fingrarna åt någon, och bryr mig inte det minsta om någon "inte gör som jag rekommenderar".
Jag tycker att Johnny har haft en alldeles fantastisk resa med sina discusar - och den resan har jag varit hyfsad engagerad i, som du säkert sett i hans discustråd. Jag läser också din tråd, Tommy, mycket intresserat och glädjs verkligen åt att du tar stora kliv framåt i din discushållning. Däremot känner jag att jag inte riktigt "kommer in" i din tråd - och det kan kanske bero på att vi har lite skilda sätt att närma oss de problem i discushållningen som kan uppstå - och det faktum att inlägg står obesvarade.
Om du kollar i min "Stugtråd", som har blivit ett monster i längd och olika spörsmål - och som troligtvis kommer att fortsätta med ny intensitet (kanske?) när det nya karet är klart - så ser du att jag vårdar den tråden ömt. Det innebär att jag tar
alla inlägg på allvar (förutom, givetvis, när vi skämtar och fjantar oss) och bemödar mig att svara var och en som skriver - även om vi inte har liknande åsikter eller bara rent allmänt inte är överens om något.
Det blir med andra ord ett flöde som, oftast, känns trevligt och ok - en komunikation. Uppstår inte kommunikation blir ofta ett fett inlägg störande, och i vägen för flödet i tråden - och det är därför jag ibland plockar bort en del ovidkommande grejer jag skriver.
I denna tråd blev inläggen väldigt intensiva igårkväll, och det blev ett par dubbelposter då vi mer eller mindre "talade" i realtid - vi hade kul helt enkelt, och då tog jag bort något inlägg, som på grund av intensiteten, störde flödet.
Tommy! Jag hoppas att jag kunnat förklara lite hur jag ser på detta, och hoppas att du är med på vad jag menar!
Jag ser att många blir upprörda över att jag ibland tar bort oviktiga inlägg, men det handlar i grund och botten om att låta en tråd få vara obruten och ostörd.
:)
Nu tillbaka till Johnnys Jobbkar!