Jippiiii- Äntligen!

#1 - 12 september 2003 16:01
<font face="Comic Sans MS">NUUU efter ca 1½ veckas lååååång väntan så har jag idag äntligen köpt mina första fiskar [:-15]

Det blev 3 vackra guppys, hanen är knallgul på stjärten med kolsvarta fläckar och så har jag en hona som är röd i färgen och en som är gul [:-93]

Och så köpte jag två <u>jättesöta</u> Ancistrus som bara är typ 2 cm. långa [:)]

Tänkte senare inskaffa bl.a några guppys till, men jag undrar bara HUR länge man ska vänta mellan inköpen? Är det bästa då att bara köpa 2 eller 3 stycken åt gången? [:-100]

Mvh. En mycket glad nybliven fiskägare [:-96]</font id="Comic Sans MS">
#2 - 12 september 2003 16:09
Hur stort är akvariet och hur länge har det varit igång?
#3 - 12 september 2003 16:11
Hej Corona!
Jag tror inte du behöver vänta med att köpa fler fiskar!
Välkommen i klubben "fiskägare"!
Trevlig helg!
#4 - 12 september 2003 16:12
i ett välbalanserat kar kan du släppa i ett ordentligt gäng med fiskar, ex: till mitt 144 Liters köpte jag 20 st svarta neontetror, 2 palletter, och 3 ottocinclus. det var absolut inga problem !!
#5 - 12 september 2003 16:14
Tja..
kul att höra :)

ja vänta ca 1 vecka till nästa inköp så kommer dom att överleva
får man hoppas.
Det beror på hur stort/litet akvarium du har, osv
Men är det mer än 50L kan du lätt köpa minst 5 till utan
att det ska bli nångra problem om du har en bra pump/reningsverk
vill säga..

Jag diggar ansistrus med, har själv 5 svarta och 2 "gold"
dom är mkt bra på att hålla rent..
Detta ja skriver kanske inte är rätt utan bara min
uppfattning :)

Mvh /Magnus
#6 - 12 september 2003 16:14
<font face="Comic Sans MS">
Ursprungligen skickat av Makka

Hur stort är akvariet och hur länge har det varit igång?

Det är på 112 liter och har som sagt varit igång i ca 1½ vecka...

Har skrivit ned noggrann beskrivning i en annan tråd i forumet, och där fick jag bara positiva svar att jag har gjort allt rätt än så länge :)

Mvh. Sara
</font id="Comic Sans MS">
#7 - 12 september 2003 16:19
<font face="Comic Sans MS">Dregg- Då kan du lite om Ancistrus dårå? [:)]
Dom är ju så små än så länge och jag har inte haft tillfälle att åka iväg och köpa nåt rejält gömställe till dom än, men jag inskaffade två stora snäckor idag o tänkte att dom kanske skulle uppskatta dom, vad tror du?

Jag kollade också med han jag köpte snäckorna av och han sa att man utan problem kunde ha dom i akvariet, så vi får väl hoppas att han har rätt då.... [:-82]

Mvh. Sara
</font id="Comic Sans MS">
#8 - 12 september 2003 16:27
Tja, nja jag är ganska ny med eller åter upptagit en gammal
hobby :)
fast jag känner 2 st som odlar fisk i stor skala
bla ansistrus av olika modeller..
Dom gillar gömställen av olika slag, men en rot är nästan
ett måste till dom för att dom ska må bra..
dom får i sig "cellulosa" och det är bra för deras matsmältning.
sen kommer den dominanta hanen få "horn" när dom blir
stora.. så tro inte bara för den ena inte har "horn" att det är
en tjej :) utan kanske bara underlägsen..

och samma gäller detta, det är bara min uppfattning av det hela :p
#9 - 12 september 2003 16:30
ps, det är något magiskt för dom att hålla till
bakom pumpen och doppvärmaren :)

Mvh/Magnus
#10 - 12 september 2003 16:30
Ursprungligen skickat av dregg

Tja, nja jag är ganska ny med eller åter upptagit en gammal

hobby :)

fast jag känner 2 st som odlar fisk i stor skala

bla ansistrus av olika modeller..

Dom gillar gömställen av olika slag, men en rot är nästan

ett måste till dom för att dom ska må bra..

Okej, Jag har funderat mycket på det här med roten, jag har hört innan att ancistrus gärna vill ha det. Vilken sorts rot ska man ha?

Det som skrämmer mig lite är att vattnet i min burk är så klart och fint, och jag har hört att det kan blir brunt om man sätter i rötter.... Och så är det allt det här med kokandet av roten osv... Nåt tips?

Mvh. Sara
#11 - 12 september 2003 16:41
Roten är bara att du köper i akvarie shoppen,
dom brukar bara ha en sort eller 2 i vissa affärer
iaf här i stan, det är den mörka iaf :)

sen är det bara att du tvättar/skrubbar den med ex en tandborste
och den ska vara ny.. finns billiga på någon lågpris shop ..

sen är det bara att du försöker att koka den,
kan vara lite svårt om du inte har en stor kastrull.
men det är bara att vrida och vända på den lite.

sen spola av den igen under kranen,

jag har 3 rötter och ingen har färgat mitt vatten,
så det ska nog inte vara någon fara *hoppas ja*

Mvh/Magnus
#12 - 12 september 2003 16:43
här i stan ligger dom på ett kilo pris ifrån
70 - 100:-
du får en ganska stor för runt 60:-

sen hur stort akvaruim har du ?
#13 - 12 september 2003 17:21

här i stan ligger dom på ett kilo pris ifrån

70 - 100:-

du får en ganska stor för runt 60:-

sen hur stort akvaruim har du ?

Det är på 112 liter... Fast jag vill inte ha en FÖR stor rot, då jag har lavasten och snäckor oxå...

Mvh. Sara
#14 - 12 september 2003 18:18

sen är det bara att du tvättar/skrubbar den med ex en tandborste

och den ska vara ny.. finns billiga på någon lågpris shop ..

Jag hoppas att Corona inte köper en stor rot :-)

Olika rötter färgar olika mycket. Hur som helst så försvinner det med tiden (par månader beroende hur frenetiskt man kokat och tvättat den).
#15 - 12 september 2003 18:48
Jo det är klart att den kan färga lite, men i mina 3 fall
har ingen gjort det iaf, kanske var det bara tur ?

Ok har du 112L är det lungt, det går i ganska många
fiskar av mindre storlek i det utan att dom mår dåligt.
Sen ett bra filter om du inte har det redan, med mkt
filter-massa i så kommer din biologiska ballans bli bra.
Jag har 2 x ca 65L med filter till mkt större.
och det är inga problem alls fast dom är fulla av små
fisk :)
#16 - 12 september 2003 20:59
Jag har nog haft väldigt tur för ingen av mina två rötter har färgat vattnet. den senaste är riktigt stor. Tar upp kanske en femtedel av mitt 220 liters. Inte kokade jag den.
#17 - 12 september 2003 21:34
ja kom på vad roten heter nu :)
Mangroverot är det rätta namnet på den.

vad jag förstår ska dom vara bra iaf.
Det är många som säger att man inte behöver koka den,
men jag vill nog råda dig till att göra de för att
vara på den säkra sidan :)

Mvh/Magnus
#18 - 12 september 2003 21:40
Corona: först vill jag gratulera till ditt akvarium och fiskarna, har man väl börjat förstå hur det funkar med akvarium så kan det bara bli roligare, läs trådarna här på Zoopet och skriv egna som du gjort nu så reder du dig väldigt bra.

Sen tänkte jag skriva lite om min uppfattning av hur man får akvariet att fungera bra:

1. Vad du än gör, mata inte fiskarna för mycket. (om du matar med flingor så ge dom mat som dom äter upp inom en minut typ, dom ska absolut inte se ut att bli mätta. (på det viset blir det inte problem med vattnet, och fiskarna mår inte dåligt av det)

2. Skaffa en pump med filter som pumpar över 900 liter i timmen, om det blir för strömt så du får problem med växter som flyter runt rikta utblåset mot rutan så mycket som behövs för att det ska fungera.

Effekten av att ha en kraftig pump är att fiskarna får röra sig vilket gör att dom håller sig friskare + att du får ett bra fungerande filter som fixar balansen i vattnet.

3. Titta noga på fiskarna hur dom beteer sig när du matar dom, oftast ser man på fiskarna hur dom mår när man matar dom, håller dom på att bli sjuka eller är sjuka äter dom inte som vanligt.

4. Köp ett nitrit test så du kan kolla hur vattnet är om/när fiskarna beteer sig konstigt. (jag använder aldrig testerna, men dom är bra om man undrar vad som händer)

5. Köp hem medecin mot pricksjuka eftersom det är en vanlig sjukdom, dom gånger jag blir drabbad är det oftast helg och affärerna är stängda......

6. För att göra det enkelt för dig, skaffa en timer och ställ in vilka tider lyset ska vara på i akvariet. (väldit skönt att ha)

7. Om du har nära till Dushen, skaffa en anslutning som passar på Blandaren, du skruvar av dush slangen och skaffar en slang för fyllning och tömning av akvariet, så du enkelt kan skruva på en slang och fylla med vatten som har lämplig temp.

Försök byta 25-30% av vattnet varannan vecka så blir det bra.

8. Ta inte det jag skrivit som något man måste ha/göra, det blir bara så mycket enklare :) (och roligare)

och angående roten, du ska ha en Mangrove rot.

Önskar dig lycka till med akvariet och hoppas du får kul.

//Marcus
#19 - 12 september 2003 21:43
Corona: Ooops glömde en sak, det där med att koka rötter och stenar, jag har aldrig gjort det och tänker aldrig börja.

Jag har aldrig haft problem på grund av okokade rötter etc, skölj bara av dom och släng ner dom, ibland flyter rötter man köper, det är bara att låta dom ligga i blöt nåt dygn så sjunker dom.

//Marcus igen
#20 - 12 september 2003 21:56
Å en bil mek till :)

Phu tur att du rädda mig nu. och kompletera med
allt bra du skrev :)

Mvh/Magnus
#21 - 12 september 2003 23:21
Sedan blir inte vattnet brunt av roten, det blir tefärgat. Svårt att förklara på annat sätt... Vattnet är alltså fortfarande klart och fint... som om du häller te i en glasskål... Det är i min mening snyggt och om man har t ex tetror så färgar de ut bättre när vattnet blir tefärgat.
Du behöver i alla fall bara en liten bit rot (men en rot behöver du), köp den minsta du hittar... om den färgar så går det över rätt snabbt... om du inte gillar färgen....
#22 - 13 september 2003 00:20
Dr Strange - Tack för all infon, men det mesta av det där har jag redan tagit reda på just här på forumet [;)]

Jag vill tacka alla som skrivit i mitt ämne här så jättemycket... Ni är verkligen till stor hjälp för mig som är nybörjare [:)]

En stor kram till Er alla [:X]
#23 - 13 september 2003 09:11
Dr Strange... håller med dig i allt du skriver här ovan, utom det där med pumpen...
Varför ska hon pumpa 9 gånger vattenvolymen??? Den biologiska filtreringen fungerar sämre i pumpen om vattnet passerar för fort genom filtret... Växterna kommer verkligen att få använda klorna för att över huvud taget lyckas klamra sig fast i botten och fiskarna riskerar att sitta klistrade vid pumpen.... 2-3 gånger vattenvolymen måste väl räcka i ett akvarium med de fiskar hon har....
#24 - 13 september 2003 21:41
Nanc: helt rätt angående pumpen, om man har växter som lätt släpper från botten funkar det dåligt med stor pump, sen beror det på vilka fiskar man har, i mitt 500 liters kar pumpar jag runt 5000 liter i timmen ungefär, i mitt lilla 100 liters kör jag med ca 800 liter i timmen, jag har dock vinklat utblåset i det lilla karet eftersom jag har en hel del växter där.

Meningen som jag ser med bra genomströmning är att fiskarna håller sig friska betydligt bättre än om vattnet rör sig sakta.

Sen drar filtret i sig mer skit ju mer det suger in och rör om, men det passar inte alla kar och troligen inte alla fiskar.

Antingen har jag grym tur eller så gör jag något rätt, det är så jag resonerar, Jag har aldrig fått vita prick etc i en tank med bra flöde.

Problemen jag får beror oftast på att fiskarna halvt tar ihjäl varandra och svamp angrepp uppstår.

Jag kan inte säga att det är perfekt i alla akvarium med högt flöde, men har man fiskar och inredning som tål det rekomenderar jag det.

//Marcus
#25 - 13 september 2003 21:43
Corona: Kul att det verkar gå bra för dig :)

så lycka till i fortsättningen :)

//Marcus
#26 - 16 september 2003 15:35
jah har inte kokat nån rot heller.. :-P hehe
men de har inte varit nåra broblem..
första dagen färgade dom vattnet lite sen har ja inte märkt så mkt mer.. ha den i sen hink eller balja eller nått i 1 dygn så färjar den av sig det mästa där istället för i akvariet.. de ska ja göra nsnart när jag köper en till roooot.. ;-)

Annons