Corona: först vill jag gratulera till ditt akvarium och fiskarna, har man väl börjat förstå hur det funkar med akvarium så kan det bara bli roligare, läs trådarna här på Zoopet och skriv egna som du gjort nu så reder du dig väldigt bra.
Sen tänkte jag skriva lite om min uppfattning av hur man får akvariet att fungera bra:
1. Vad du än gör, mata inte fiskarna för mycket. (om du matar med flingor så ge dom mat som dom äter upp inom en minut typ, dom ska absolut inte se ut att bli mätta. (på det viset blir det inte problem med vattnet, och fiskarna mår inte dåligt av det)
2. Skaffa en pump med filter som pumpar över 900 liter i timmen, om det blir för strömt så du får problem med växter som flyter runt rikta utblåset mot rutan så mycket som behövs för att det ska fungera.
Effekten av att ha en kraftig pump är att fiskarna får röra sig vilket gör att dom håller sig friskare + att du får ett bra fungerande filter som fixar balansen i vattnet.
3. Titta noga på fiskarna hur dom beteer sig när du matar dom, oftast ser man på fiskarna hur dom mår när man matar dom, håller dom på att bli sjuka eller är sjuka äter dom inte som vanligt.
4. Köp ett nitrit test så du kan kolla hur vattnet är om/när fiskarna beteer sig konstigt. (jag använder aldrig testerna, men dom är bra om man undrar vad som händer)
5. Köp hem medecin mot pricksjuka eftersom det är en vanlig sjukdom, dom gånger jag blir drabbad är det oftast helg och affärerna är stängda......
6. För att göra det enkelt för dig, skaffa en timer och ställ in vilka tider lyset ska vara på i akvariet. (väldit skönt att ha)
7. Om du har nära till Dushen, skaffa en anslutning som passar på Blandaren, du skruvar av dush slangen och skaffar en slang för fyllning och tömning av akvariet, så du enkelt kan skruva på en slang och fylla med vatten som har lämplig temp.
Försök byta 25-30% av vattnet varannan vecka så blir det bra.
8. Ta inte det jag skrivit som något man måste ha/göra, det blir bara så mycket enklare :) (och roligare)
och angående roten, du ska ha en Mangrove rot.
Önskar dig lycka till med akvariet och hoppas du får kul.
//Marcus