Jippiii! Mina första Endlers yngel är födda!

#1 - 2 juni 2006 20:04
Upptäckte dem nästan av en slump efter jobbet. Fem eller möjligen sex pyttesmåttingar. Fler är på väg, men visst är det alltid kul med första kullen?

:D :D :D
#2 - 3 juni 2006 02:24
sitter själv å väntar :D har en hona som ser ut som hon ska explodera och en hona inte långt därefter.

har du dom i yngelbur ?
#3 - 3 juni 2006 07:14
Ingen yngelbur men mkt växter och inga andra fiskar än Endlers. Förutom pleco då förstås, men han verkar krasslig och ointresserad av allt :(.

[quote=Raven]sitter själv å väntar :D har en hona som ser ut som hon ska explodera och en hona inte långt därefter.

har du dom i yngelbur ?[/quote]
#4 - 3 juni 2006 07:21
Grattis! :p Visst är dom söta? Så otroligt små! Har du bara endlers i karet så har dom stora chanser att klara sig.
Mina yngel håller sig undan de första timmarna, sedan simmar dom obekymrat med dom stora fiskarna. :)
#5 - 3 juni 2006 11:20
Grattis, jag går ochså i väntans tider, men det verkar lite trögt.
Nog tycker jad att tjejerna är korpulenta nog men man får ge sig till tåls och vanka runt och bita naglar tills dom små behagar komma ut :-)
#6 - 3 juni 2006 20:21
Tack! Idag blev det fler småttingar :D så nu är det runt 10-12. Lite svårt att räkna för dom leker tittut med mig i grönskan!
Två av honorna har blivit slanka men det är en till som borde få snart och sen den fjärde å sista honan får nog om 2 veckor eller nåt.
Senaste kullen var större i storlek och hade tydligare gula. Kanske upptäckte jag dem fortare så gulsäcken inte riktigt förtärts?

Hur som helst - jag är överlycklig för jag har längtat efter egna Endlers ända sen jag såg dem första gången. Hade dem först i stora akvariet men de vackra små fiskarna kom inte till sin rätt där. De fick flytta till yngelakvariet och det passar ju bra ;).

[quote=albjohn]Grattis, jag går ochså i väntans tider, men det verkar lite trögt.
Nog tycker jad att tjejerna är korpulenta nog men man får ge sig till tåls och vanka runt och bita naglar tills dom små behagar komma ut :-)[/quote]
#7 - 14 juni 2006 17:53
*30liter* Är ditt endlers akvarium 30 liter?
har du någon bild jag har ett 50 liters akvarium som jag tänkte ha endlers i
#8 - 16 juni 2006 18:21
alltid kul med yngelkullar, det fina med endlers är ju att dom inte är så benägna att äta upp sina yngel, lite växter så klarar sig förvånansvärt många pyttesmå guppy,s att växa upp till vuxen storlek och i sin tur få småttingar, visst är det fascinerande med livscykeln !!fina är dom ju också vist som naturen har inrättat det, så behöver ju inte endlers föda så stora kullar nu när dom inte äter så många själva, så man får nog kvar lika många endlers som "vanliga" även om dom kan få stora kullar. hej då ...Börge
#9 - 17 juni 2006 11:58
har en jätte stor endlers hona, och då menar jag inte bara att hon e smäll gravid och ska ha precis när som helst. hon e mycket större än dom andra som e på tjocken.. ska bli intressant hur många hon får... min första hona fick 7 - 8 st..
#10 - 17 juni 2006 12:42
En "kul" sak är att pH-värdet är avgörande för könet på ynglen.

Jag hade mina Endlers i ett pH runt 6,5 - fick bara hanar, asjobbigt eftersom de stressar ihjäl honorna om de blir för många. (Jag gjorde tillslut mig av med guppysarna, har fler mycket värdefullare fiskar som inte vill ha högre pH.)

Alltså, vill nu få en bra könsfördelning på ynglen, d v s mest honor ska ni se till att pH-värdet ligger över 7!!!

Så, ju lägre pH, desto fler hanar och ju högre, desto fler honor!

Min erfarenhet är annars att Endlers får yngel precis HELA tiden. Började med 2 hanar och 4 honor... ...vips, så var de hur många som helst. Honorna verkar kunna yngla var tredje vecka utan problem (bra att ha några fiskar som kan plocka ett och annat yngel...), dock blir honorna "utslitna" ganska fort.
#11 - 17 juni 2006 13:58
Osterlind: Var det dig jag gav länken på mitt 30 l endlerskar? *minns inte*
Iaf jag har dom i ett sånt litet och de verkar då trivas bra där. Dock matar jag av en del yngel till puffarna.
#12 - 17 juni 2006 19:31
[quote=osterlind]*30liter* Är ditt endlers akvarium 30 liter?
har du någon bild jag har ett 50 liters akvarium som jag tänkte ha endlers i[/quote]
Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Har befunnit mig i annan del av forumet sista tiden. Svaret är Ja. Det är 30-liter ungefär (ögonmått!) Mycket yngelvänligt med javamossa och hornsärv. 4 vuxna och sen yngel i olika storlekar. Det akvariet sköter sig själv. Matar pyttelite flingor varannan/tredje dag och gör 5-10% vb en ggr i veckan.

Annons