Jippi!!! Det växer!!!

#1 - 17 april 2004 14:01
Måste bara på detta sätt tacka alla som gett mig råd om TMG, co2 och pmmd framförallt defdac. Nu växer det som tusan. I och för sig har jag bara snabbväxande växter.

Mitt kar är 50 cm högt och i samband med vattenbytet en gång i veckan så får jag nypa av alla växter till hälften. Veckan därpå är de uppe i vattenytan samt att vissa växter växer horisontalt. Så har det gjort i en månad nu.

Kul att skriva om något som fungerar för en gång skull!

Mvh Marie J
#2 - 17 april 2004 14:29
Grattis - härligt att höra Marie! :)

Jag vågar inte ens tänka PMDD ännu eftersom jag trimmar två gånger i veckan som det är på "bara" TMG och en enda 2L flaska hembränt till ett 375L-kar. Det får bli om och när jag ser bristsymtom...
#3 - 17 april 2004 14:35
Skrev mog lite dumt. Har inte fått hem pmmd från hjortgatans än pga att vissa grejer var slut och jag ville ha allt samtidigt. Så jag har bara kört med TMG och co2 och kalk då jag fått bristsymtom på det.

Men det blir väldigt dyrt med Tmg därför har jag beställt pmmd. Lägger i dubbel dos vid vattenbytet och en dos efter 4 dagar. Och jag har inte någon dunk med Tmg precis=).

Ja det är urkul det här att få knippsa och ge bort till nära och kära. Jag hoppas bara att jag hittar fler vänner som jag kan ge dom till för det är tråkigt att behöva slänga fina växter och jag är för bekväm av mig för att sätta in annons =)
#4 - 17 april 2004 15:05
Visst är det lite läskigt med Defdac? Jag har läst hans inlägg ganska länge för att få tips om mina kar. Om literatur eller kemister säger annat än vad han gör så visar det sig i slutändan att han hade rätt.. Jag hade nog slängt ut mina akvarium för länge sedan om inte hans tips hade funkat.. sista året har jag haft allehanda dynga i mina akvarium men nu funkar det mesta..
#5 - 17 april 2004 15:25
Du har så rätt!!! Han är vår växtguru!!!
#6 - 17 april 2004 15:28
Ahhh så du har inte heller börjat med PMDD än. Jisses, hur ska det bli i ditt kar sen då!? ;)
Så du kommer att byta ut TMG mot Micro+?

Jo jag ger bort så det står härliga till just nu. Dags att sätta ut en säljes-annons, det är varmt nog att skicka via brevpaket med posten. Förra hösten sålde jag för mer än dubbelt upp mot vad plantorna kostat vid nystarten året före! Tänk så mycket TMG eller PMDD du kan köpa för de pengarna... eller en ordentlig CO2-anläggning! Både mina fiskar och mina plantor är självförsörjande numera.

För min del är det KNO3 och KH2PO4 som kan bli aktuellt pga stora vattenbyten. Har väldigt mjukt och kalkfattigt vatten så de andra ämnena hoppas jag att jag inte behöver om jag fortsätter med TMG. Det lär visa sig...
#7 - 17 april 2004 15:38
Det blir rubbet Micro+me och mg,p och allt vad dom heter förutom fe. Har fått hjälp med en liten startmeny till växterna sen får man väl se vad man hamnar. Ca får jag nog fortsätta att kompletera med så inte bladen ser ut som brysselkål av all böjning =). Har fått hjälp av min guru hur jag ska starta mixen och sen får tiden visa vad som kan behöver tas bort.

hm... Kanske ska börja sälja en då =) Är ju inte helt fel att få lite pengar för ogräset!
#8 - 17 april 2004 16:23
Ursprungligen skickat av Marie J

...hm... Kanske ska börja sälja en då =) Är ju inte helt fel att få lite pengar för ogräset!

Menar det! [:-94]
Snabbväxare är alltid efterfrågade, ex hornsärv, L.sessiliflora, H. polysperma m.fl. Cryptocoryne wendtii går också som smör i solen och eftersom jag måste hålla efter alla utlöparna så brukar jag ha gott om dem. Och du... jag tar lika mycket som Hjortgatans och köparen betalar frakten... [:-68]

Glömde ju fråga - hur tillsätter du kalcium?
#9 - 17 april 2004 16:58

Marie J

Vad har du för några växter???
#10 - 18 april 2004 00:09
Ursprungligen skickat av pågen

Marie J

Vad har du för några växter???

Av de snabbväxande så är det....
Egeria densa
Gymnocoronis spilanthoides
Limnophila sessiflora
Shinnersia rivularis
Heteranthera zosterfolia och
Hygrophila corymbosa "angustifolia"
#11 - 18 april 2004 00:58
Fullkomligt lysande att höra.

Nu jäklar ska vi slå Jappsarna och Amerikanarna på fingarna när det gäller växtakvarier - för vi vet ju redan hur mycket bättre vi är på design. 8)
#12 - 19 april 2004 09:40
Ja du defdac vi får väl göra Sverige känt för sina praktfulla växtkar!!!

Kalk...Ja först tog jag kritor och smula några se4n satte jag några i gruset vid växterna. Var inte nöjd med resultatet så jag stack iväg och köpte helt vanligt kalk vilket inte var så lätt då det innehöll mg i de flesta... När jag skulle stoppa i det så betedde jag mig oerhört klantigt =) Hällde det i vattenspannen och körde det i karet via hävert i samband med vattenbytet... ca 1 dl... Hela karet var urvitt *asg* Sista gången tog jag en sån där sprits och fyllde med kalk utblandat med vatten och dutta ut i högar och det blev inte lika vitt då i alla fall. Ska nog komma på någon bra lösning men vet än ej hur jag ska göra...
#13 - 19 april 2004 09:55
Ja jag giller inte att dosera kalk just enbart för att det blir så grisigt i någon timme efter doseringen. Fast det blir helt klart en verklig skillnad med CaCO3-dosering på växterna till det bättre.

Jag försöker på alla sätt komma runt problemet med Calciumbrist genom att minska Mg och K istället. Fungerar sådär. Med krita i ytavrinningen verkar det fungera hyffsat även om tendens till skrynkliga/vågiga blad finns kvar. Dock inte tillräckligt irriterande för att jag ska börja dosera kalk i större mängd än kritan.
#14 - 19 april 2004 10:03
Kanske hjälper det mig att ha krita i fortsättningen då jag nu fått i en större dos kalk. Fynderar på att stoppa i dom i något av mina innerfilter. Har inget ytterfilter men det ska nog gå att knö ner nånstans....
#15 - 19 april 2004 14:12
Vad är PMDD?? Är det nödvändigt att tillsätta CO2 även om växterna mår bra, eller räcker det med TMG??
#16 - 19 april 2004 14:17
PoorMansDuplaDrops (hemblandad växtnäring)

Visst kan du använda enbart typ TMG men är du ute efter att växterna ska växa maximalt så måste du använda Co2 också.

Och använder du Co2 så tar växterna upp näringen snabbare och du minskar risken för alger.
#17 - 19 april 2004 15:41
Ursprungligen skickat av Marie J

...Kalk...Ja först tog jag kritor och smula några se4n satte jag några i gruset vid växterna. Var inte nöjd med resultatet så jag stack iväg och köpte helt vanligt kalk vilket inte var så lätt då det innehöll mg i de flesta... När jag skulle stoppa i det så betedde jag mig oerhört klantigt =) Hällde det i vattenspannen och körde det i karet via hävert i samband med vattenbytet... ca 1 dl... Hela karet var urvitt *asg* Sista gången tog jag en sån där sprits och fyllde med kalk utblandat med vatten och dutta ut i högar och det blev inte lika vitt då i alla fall. Ska nog komma på någon bra lösning men vet än ej hur jag ska göra...

Uj! Tur att du redan gjort detta misstag då så slipper jag bli mindre glatt överraskad om det blir aktuellt med kalk här [;)].
Idag fick jag hem nytt nitrattest och fick världens chock... illrött! Mindre rött efter att jag bytt 50% av vattnet, men fortfarande rött. Om det stämmer så borde väl åtminstone ancistrusarna legat på rygg... Nä, jag fortsätter att kolla fiskar och växter istället för att testa ihjäl mig.
#18 - 19 april 2004 18:02
Måste bara på detta sätt tacka alla som gett mig råd om TMG, co2 och pmmd framförallt defdac. Nu växer det som tusan. I och för sig har jag bara snabbväxande växter.

Hänger på här. Startsträckan skulle kännas ofantligt lång om man inte fått så bra med fakta från övriga zoopare. Kul när man kan börja skriva positiva saker i dagboken.

#19 - 19 april 2004 18:08
Jag är fortfarande imponerad på er som lyckas fixa med växter och hålla på att mäta och måtta och lägga ned så mycket tid på det :)

Jag har inte tålamodet att ha krävande växter i mitt kar :P
All heder åt växtfantasterna!

Mvh Fredrik
#20 - 19 april 2004 18:56
Klara; Ja det kan ju vara bra att inte alltid behöva göra misstagen själv! Jag ser tydligt på växterna att det inte är någon kalkbrist längre.

Bluesboy; Ja visst är det kul att få läsa om någon som fått det att funka så som hon/han vill ha det!

fiend; Heder åt alla som håller på med kar oavsett om man har ett 50 l kar med guppy eller ett enkubikskar el dyl!
#21 - 19 april 2004 22:06
Ursprungligen skickat av fiend

Jag är fortfarande imponerad på er som lyckas fixa med växter och hålla på att mäta och måtta och lägga ned så mycket tid på det :)

Jag har inte tålamodet att ha krävande växter i mitt kar :P

All heder åt växtfantasterna!

Mvh Fredrik

Håller med dig, det är imponerande att fler och fler lägger så mycket tid och lär sig kemi mm för att sköta det på bästa sätt - men så har de vackra kar också. Jag har inget "växtkar", bara ett kar med mycket växter i. Har inga krävande växter jag heller... mina praktbotior, barber och ancistrusar gör bara slarvsylta av dem. Men växer gör det med besked och det är huvudsaken för mig - en djungel ska det vara och välskött.[:)]
Jag bara älskar att sitta och dregla över Defdacs och andra växtakvaristers underbart komponerade kar! Men ett vanligt välskött sällskapskar är inte att förakta heller som Marie sa tidigare...
#22 - 19 april 2004 22:23
Klara; jag ska ta ett snack med mina praktbotier och ancistrer och tala om vad skåpet ska stå för "peppar,peppar" så är dom snälla mot växterna ännu så länge. Har haft ett snack med mollysarna och dom vet vad som gäller nu dom små fröna =)

Jag önska att jag kunde mer än vad jag kan. Ju mer jag lär mig ju mer förstår jag min okunskap. Vill lära mig allt!

Har sett många urfina kar med massa växter där dom knappt göder växterna. Vill nog säga att de kar med rik växtlighet är dom finaste enligt min smak. Det var inte så längesedan jag var inne på någon killes zoon och han hade typ ett 74 l kar som var ursnyggt. Inte massa mixtrande där inte =). Naturligt vackert! Han var typ 16-18 år.

Defdacs bilder *mums* Svårt att finna ord för den inspirationen jag fått genom hans råd och bilder.
#23 - 20 april 2004 17:14
Varken ett snack, squash, gurka, ärtor eller broccoli hjälper när mina sätter den sidan till. Guldbarberna är nog värst - de lämnar inte ens rötterna på flytväxterna. Idag hystade jag i stora squashbitar igen, men vart är guldbarberna - jo på L. sessilifloran och flytväxternas rötter *morr*. Vad sa du till dina mollysar eftersom det hjälpte? ;)

Håller med dig, efter något halvår så där tyckte jag att jag lärt mig så mycket och kunde så mycket... numera vet jag att ju mer jag lär mig desto mer finns kvar att lära och desto mer vill jag lära.

Har också kikat på lowtech-karen. Många fina kar där också, man måste inte köra de svåraste växterna för att få ett fint kar. Det beror ju helt på vad man vill med sitt kar.

Ja Defdacs bilder gör en dreglig värre ;)
å så alla länkar han lägger på forumet till fler växtkarssidor.
#24 - 20 april 2004 19:40
Nja jag sa å sa....sa kanske inte så mycket till dom men jag vissade dom saxen och klippte några hugg på utsidan av karet och tala om vad som händer stygga mollysar! =)
#25 - 20 april 2004 19:53
Mina är vana vid stora saxen i karet (används vid växttrimning) så det bekommer dem inte ett dugg... men om jag tar fram kniven som jag använder vid avlivning så kanske... fast nä, den ser de ju inte förrän de själva ligger där så... asch jag får hytta med näven i karet ;O)
#26 - 20 april 2004 19:57
Ja det är ju som dom säger....

Alla sätt är bra, utom de dåliga!!!!
#27 - 22 april 2004 17:15
Jag vill tacka alla som uppmärksamat min tråd och mailat mig. Jag har fått 23 mail om folk som vill köpa mina växter vilket känns hedersamt. Vill dock på detta sätt tala om att jag inte har några att sälja än då mina vänner får gratis nu och sen kommer jag att sätta ut på växter säljes för en symbolisk summa här på zoopet när det räcker till er andra. Tar ej heller någon turordningslista heller som några av er ha önskat vara med på. Hoppas ingen tar illa upp.

Mvh Marie

Annons