Äntligen har jag fått lön för mödan! Efter fyra veckor med Co2-tillsats och pmdd-gödning så har mina växter börjat att "bubbla" så att det står härliga till. Ibland är akvariehobbyn en ren njutning[:-58]
Och så får man gratulera till bubblorna.
Själv hadde jag bubblor innan men helt plötsligt slutade dom att bubbla och i förgår hittade jag felet. Det var för dålig upplösning med reactorn jag använde. Så nu har jag byggt en ny med en 250liters pump hehe och huj vad dom bubblar nu :-)
Ta en vanlig petflaska och borra ett hål i korken som är något mindre än slangen du skall dra igenom. Dra igenom slangen några cm täta sen med silikon. Sen har du så lång slang så att det blir lagom för ditt akvarium i änden kan det vara lämpligt med en syresten eller om du har råd med en diffusor (kostat dryga hundralappen). Jag blandar i flaskan en liter vatten två dl socker en tesked torrjäst och ett kryddmått bakpulver. Den blandningen håller i cirka en vecka. Tänk bara på att ifall du ställer flaskan under akvariet så måste du koppla på en backventil. För ifall det blir baksug förs vattnet från akvariet ut genom flaskan och i värsta fall ut på golvet.[:-18]
Jag vet att många använder sig av en såkallad reningsflaska. Själv tycker jag att det är onödigt och minskar också på effekten! Jag blandar nytt varje vecka!
Jag antar att man har reningsflaska för att ifall det jäser över. Men det problemet har jag aldrig haft. För övrigt har jag väldigt bra sprutt på min a Co2-flaskor både i mitt 70-liter och i mitt 105-liters, med ca 30ppm Co2!