Jenynsia multidentata

#1 - 21 april 2008 16:53
Hejsan
Jag har tagit hem åtta stycken Jenynsia multidentata från Uruguay tillsammans med en del annan fisk. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av denna firre?
Nu går de ihop med några Aphyocarax anisitsi från samma resa och det verkar fungera bra.

[:-58][:-58]
#2 - 21 april 2008 20:22
Jenynsia? Cool. Det är inte en poecilid (som guppy etc) utan en släkting till fyrögonfisk. Finns i hobbyn, men mycket sällsynt. Har du bilder?

Kan väl annars inte ge mycket råd. Fick du Aphyocharax'en samtidigt? Enligt Fishbase finns det inga Aphyocharax i Uruguay.
#3 - 21 april 2008 20:26
spännande, men om den föder levande ungar så hör den väl ändå hemma här.

Jag vill åxå se bilder.:D

Gissa om jag är avundsjuk på de som [COLOR=Blue]får/kan/har råd[/COLOR] att åka och fånga fisk "på riktigt" sådär....:(
#4 - 21 april 2008 20:47
Jodå, det finns flera arter Aphyocharax i Uruguay - även om det inte framgår av FishBase.

Jenynsia har länge stått på min önskelista. Se nu till att få ungar av dom! Skulle inte förvåna mig om de är de enda i Sverige.
#5 - 22 april 2008 13:13
Tack för kommentarerna. Fishbase har en hel del fel när det handlar om Uruguayfisk.
Det jag har hittat sedan tidigare är att det är samma familj som fyrögonen och att de liksom dessa har höger eller vänster vinklade gonopodier och att honorna har sin öppning täckt av ett fjäll från ena hållet så att även de bara är vinklade åt ett håll. Jag har 3 killar och 5 honor och de fångades i sydöstra delen av Uruguay (Aphyocharaxen plockades upp i nordväst i ett avsnört biflöde till Rio Uruguay.)
Då det är ett område med medelhavsklimat så får jag väl se om det är möjligt med lek nu eller om vi får vänta till hösten.
#6 - 2 maj 2008 23:19
Tack för kommentarerna. Fishbase har en hel del fel när det handlar om Uruguayfisk.

Det jag har hittat sedan tidigare är att det är samma familj som fyrögonen och att de liksom dessa har höger eller vänster vinklade gonopodier och att honorna har sin öppning täckt av ett fjäll från ena hållet så att även de bara är vinklade åt ett håll. Jag har 3 killar och 5 honor och de fångades i sydöstra delen av Uruguay (Aphyocharaxen plockades upp i nordväst i ett avsnört biflöde till Rio Uruguay.)

Då det är ett område med medelhavsklimat så får jag väl se om det är möjligt med lek nu eller om vi får vänta till hösten.

Spännande! :) Bilder, finns det?
Du är ju inte goldis, men du kan ju alltid länka till någon annan sida där du kan lägga ut bilder på dem. SNART!?:p

Annons