JD-bäbisar, lite tips?

#1 - 5 maj 2006 08:41
Idag har alla mina Jack Dempsey yngel blivit frisimmande och föräldrarna vaktar hela stimmet.

Jag matar lite med artemia just nu, är det någon som har tips på vad man mer kan ge ? Vanligt smulat flingfoder, innehåller det ens det nyttiga de måste få i sig?

Hur länge vaktar föräldrarna ynglen, och när de slutat...ska man flytta alla yngel till ett eget kar då?

Glad för all hjälp jag kan få! Det är min första kull med JD (dock inte parets, dom har säkert haft en 4-5 kullar innan jag köpte dom).
#2 - 6 maj 2006 15:07
[QUOTE=Dreeamcatcher]Idag har alla mina Jack Dempsey yngel blivit frisimmande och föräldrarna vaktar hela stimmet.

Jag matar lite med artemia just nu, är det någon som har tips på vad man mer kan ge ? Vanligt smulat flingfoder, innehåller det ens det nyttiga de måste få i sig?

Hur länge vaktar föräldrarna ynglen, och när de slutat...ska man flytta alla yngel till ett eget kar då?

Glad för all hjälp jag kan få! Det är min första kull med JD (dock inte parets, dom har säkert haft en 4-5 kullar innan jag köpte dom).[/QUOTE]

hmm....viste inte att det var så ovanligt med Jack dempsey?! [:-14]
#3 - 11 maj 2006 07:23
Hej o grattis,

Jag brukar mata med artemia så länge som jag klarar av att kläcka dem i tillräcklig mängd (JD växer rätt så fort) för att mata dem 2-4 ggr/dag. Därefter kan du gå över till något högprotein-granulat+artemia (JD är inte kräsna).

Jag brukar sedan försöka att se när föräldrarna börjar att inte bry sig så mycket om ynglen längre, då är det dags att flytta dem till ett eget kar för att undvika att smutsa ner för mycket.

Ju bättre du är på att byta vatten, desto fortare växer dom. När jag själv drar upp yngel så försöker jag att byta 25-75% dagligen.

MVH/ Per

Annons