JBL Proflora Ph controller , erfarenheter ???

#1 - 18 september 2004 12:03
Rubriken säger kanske det mesta !

Jag har börjat inse att jag med största sannolikhet kommer att behöva en controller.

Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde berätta om erfarenheter av JBL's controller ! Hur stor hysteres, hur lätt att kalibrera, hur ofta ni byter prob, om proben är en "standardprob" osv osv...

Vill åxå gärna veta om den styr "vanliga" 220Volts ventiler ??

Om någon har tips på riktigt tysta 220-voltsventiler så vore jag åxå glad.

#2 - 18 september 2004 16:27

Ledsen att jag bumpar men någon borde väl ha en sån här ??
#3 - 18 september 2004 16:43
Jag köpte och har precis kopplat in seras Ph kontroller (seramic) och är väldigt nöjd än så länge, denna har även en inbyggd magnetventil, bara att sätta en slang imellan reuceringsventilen och kontrollern,
Läsa mer på www.sera.de eller www.gibbon.se
#4 - 18 september 2004 16:55

Jo , jag har helt klart funderat över den åxå. Har dock lite JBL-feber för närvarande :)
#5 - 18 september 2004 17:06
Om någon har tips på riktigt tysta 220-voltsventiler så vore jag åxå glad.

Jag har bioplasts magnetventil. Den lät lite till att börja med men är nu knäpptyst.

//Stefan
#6 - 18 september 2004 17:31

Kanske får gymnastisera min för att få den tystare :)
#7 - 18 september 2004 20:09
Tänker du på brumm från magnetventilen?

Min AquaMedic var helt tyst när jag fick den. Sedan monterade jag av hela spolen från kärnan för att kunna skruva den direkt på reduceringsventilen. (Den satt med en mutter). När jag monterade ihop allt så brummade den väldigt irriterande.
Åtgärden var att lossa något på muttern - jag hade dragit den lite för hårt vid monteringen. Nu är den knäpptyst.
#8 - 18 september 2004 20:23

Nä, min har nog aldrig brummat !

Det som irriterar mig är att den klickar rätt så rejält när den slår av/på !

Många har sagt att det inte spelar så stor roll eftersom den kommer att gå på/av så pass få gånger/dygn så att det inte spelar så stor roll men eftersom det är hysteresen på kontrollern styr det så skulle det kännas tryggt att veta om det finns helt tysta. Svårt att beskriva hur min låter, ett ganska rejält "klick"-ljud blir det hursomhelst.

Funderar iallafall kraftigt på en JBL-kontroller så jag slipper bekymra mig om Ph't åtminstone. Det är nog svårt med växtkar ändå :)

Den är inte så hysteriskt dyr heller !

#9 - 18 september 2004 20:39
Vad kostar en sådan då?
#10 - 18 september 2004 20:41
På JBL's hemsida ser det ut som det följer med ett 220-uttag som skall styra en "vanlig" magnetventil.

Jag vill också ha!!!
#11 - 18 september 2004 22:00

Den kostar ca 2300:-

Jo jag håller med, det ser precis ut att vara så bra att den styr en "vanlig" ventil.

Jag har mejlat dem om mer info, får se om dom svarar.

Det lutar kanske åt att jag får köpa en åt mig själv i födelsedagspresent :)

Beskrivning ifrån reptilica.de:
Automatic regulation of the pH level by the CO2 supply
Fully digital
Junction socket for solenoid valve
Long-lasting, temperature-compensated laboratory gel electrode
Raises or sinks the pH level

Annons