JBL Limcollect en snäckfälla.

#1 - 13 juli 2005 21:26
Är det någon som vet om den funkar. Har fått snäckor i mitt kar och på zoo hade dom något slags medel mot snäckor. Men törs inte använda det nu när jag har yngel. Så jag köpte en sådan här snäckfångare istället . Men nyss när jag stoppade ner den i karet så simmade en black molly in in den och det är ju inte meningen.Nu till frågan funkar dom hära snäckfångarna.
#2 - 13 juli 2005 21:48
nån länk till bild ?

själv använder jag en plastpinne eller näven för att ta bort snäckor och funlar fint för mej.
#3 - 13 juli 2005 22:19
Tillverkad i Tyskland och den kostade 120 KR så någon måste veta om den fungerar. Storlek som en snus dosa och man skall stoppa in en tablett som är till växtätare in i den.
#4 - 13 juli 2005 22:45
Ok sniglar krabbor och även fisk kan simma in i den men inte ut.
#5 - 13 juli 2005 23:16
Raven jag gick in på Goggle och slog in limcollect och där såg min snäckfångare,
#6 - 13 juli 2005 23:19
Eller www.jbl.de
#7 - 14 juli 2005 06:17
Köp en praktbotia istället!
#8 - 14 juli 2005 08:04
Har 2st praktbotior redan
#9 - 14 juli 2005 10:13
gurka

jag har gärna lite snäckor i karet, eftersom de hjälper till att hålla rent. Men när det ibland blir lite för många, delar jag en halv gurka på längden, sticker in en tesked i kortsidan (för att den ska sjunka) och släpper ner på kvällen. Nästa morgon har malarna käkar gurka hela natten, och alla sniglar också. Skillnaden är bara att malarna inte hänger kvar...Alltså är det bara att lyfta upp gurkan med alla snäckor dinglandes på. Upprepa så ofta du vill! gratis och ofarligt.
/C
#10 - 15 juli 2005 16:29
Jag har också testat den där snäckfångaren.... Jag lade en kruka upp och ner över den för att inte fiskar skulle kunna simma in.... Tyvärr hittade min rejäla Ancistrus fällan, flyttade på krukan och trängde sig in i fällan, vilket innebar att den öppnade sig. När väl Ancistrusen hade lärt sig hur man kom åt "godiset" där inne så var det ingen mening att använda fällan längre. Men den var bra så länge det funkade, och så länge man har fiskar som är stora nog att hållas undan från fällan
HazelCR
#11 - 16 juli 2005 04:41
[QUOTE=rent vatten]Har 2st praktbotior redan[/QUOTE]

Märkligt att det inte fungerar. Det finns väl fler fiskar än botior som går hårt åt sniglar. Guldbarber sägs ge sig på sniglar också. Kan du inte försöka med någon annan fisk om du nu har plats för det.
Jag tror det är smycket svårt att rensa bort alla sniglar för hand. En kombination av händer inklusive gurkknepet och fisk fungerar nog bäst.
#12 - 16 juli 2005 14:52
Mina praktbotior och pakistanbotior rörde inte mina sniglar. Sen köpte jag tre kulfiskar (tetraodon biocellatus) som gjorde rent hus på ett par dagar. Jag hade nog ngn form av snigel som botior inte äter.
#13 - 16 juli 2005 14:54
[QUOTE=HazelCR]Jag tror det är smycket svårt att rensa bort alla sniglar för hand.[/QUOTE]

funkar för mej men jag har ju litet kar och dels vill ha en mindre mängd kvar av flera orsaker.
HazelCR
#14 - 16 juli 2005 15:01
[QUOTE=Raven][QUOTE=HazelCR]Jag tror det är smycket svårt att rensa bort alla sniglar för hand.[/QUOTE]

funkar för mej men jag har ju litet kar och dels vill ha en mindre mängd kvar av flera orsaker.[/QUOTE]

Det var väl precis det jag menade med mina rader, bara för hand, då får man nog vara bered på att några alltid finns kvar :)

Annons