JBL Cristal Profi, Eheim Ecco, Jaqno

#1 - 3 juni 2004 13:10
Hej

Är det någon som testat JBL Cristal Profi 250 och/eller Eheim Ecco 2234?

Jag har strukit Fluval från mina ytterfilterplaner eftersom många säger att de låter mer än Eheim filter.

Hur är det med ljud och kvalitet på JBL filter?

<font size="1">Edit:</font id="size1">
Det finns visst en uppstickare som heter Jaqno också. Skall enligt butiken vara lika bra som Eheim fast billigare.

Någon som testat?
#2 - 3 juni 2004 20:47

Tycker synd att du stryker fluval för det är enligt min uppfattning och erfarenhet mycket bra pumpar till bra priser om något mer högljudda men inte mycket.

Eheim jag säger bara överskattat något helt otroligt men visst köper du deras dyraste ytterfilter visst är dom bra men sen o andra sidan så kostar dom mer än hela akvariet då är frågan skall det vara så?

Jaqno har jag för mig har haft problem med sina slangkopplingar mot pumpen med brustna koplingar vilket blir massa vatten på golvet har varit sådana som pumpat ut allt vattnet i akvariet ut på golvet förutom det skall detta vara mycket bra pumpar.

JBL har jag inte provat och vad jag vet så känner jag ingen däremot vad man har hört på lite längre håll så skall dom fungera mycket bra dom ochså ganska dyra. några av deras pumpar skall ha ett litet speciellt sätt för sin rengöring och biokammare och så men om det är bättre vet jag ej.

Nej jag tror jag fortsätter med mina fluvalpumpar och skulle jag köpa nytt så hade det blivit fluval igen hanskas man rätt med dom så funkar dom tycker tex att fluvals innerfliter typ fluval4 är ett av dom bättre på marknaden förutom lösa pumphuvuden.

har även 2st eheim ytterfilter visserligen dom lite billigare modellerna men i samma prisklass som fluval 404 och då är valet givet Fluval.

Jag hade köppt av dina märkesval vet ej mer än att det inte hade blivit en Eheim dom måste lära sig att det inte skall behöva kosta lika mycket för en pump som hela akvariet kostar nytt.
#3 - 3 juni 2004 21:00
Mcoist:
Så du tycker att jag skall ta med Fluval i beräkningarna?

Jag håller med dig om att Eheim har fått lite för hör "status". Kanhända har det haft ett antal lyckade modeller som fungerat bra.

Ur reservdelssynpunkt så är tydligen Fluval precis lika bra. De flesta Zoobutiker tycks ju ha hemma lite av varje.

Anledningen att jag blev lite sugen på JBL är att de verkar "gedigna" när man läser reklamen och att det har större filtervolym än Eheim för samma peng.

Hmm... Ett riktigt I-landsproblem.
#4 - 3 juni 2004 21:39

Såg dessutom att det var ett eheim ecco som du valde imellan jsut ett sådant har jag och jag tycker det har aldeles för dålig kraft skapar ingen som hällst cirkulation.

Jag tror nog som du att JBL verkar bättre och gedigna.

Ja fluval har fått dåligt rykte pågrund av en del mindre bra äldre modeller men jag tycker deras nya filter funkar bra.

Sen skall jag inte jluga att dom kan hålla något högre ljudnivå men ganska liten.

har en fluval 303 i samma rum som jag har datorn och filtret överröstas duktigt av fläkten i min dator. Sen är det ju alltid hur man menar med högljud vissa menar ju att hörs den så är det för högt.

Jag tycker nog du skall kolla närmre på JBL pumpen vilken vad som sägs om den och vad den kostar för eheim ecco är ju ganska efter i designen med dom runda filterbobbarna till och med där är fluvals filter system bättre utnyttjar filterfolymen bättre än med dom gamla runda korgarna det har fluval i sina gamla filter vilket dom gått ifrån just för att det har en sämre effektivitet.

Får järna skriva här sedan om du sneglat eller handlat en JBL för man är ju lite nyfiken på hur dom funkar skälv.
#5 - 3 juni 2004 22:04
Jag har ett Eheim Ecco 2236 som jag köpte från www.aquaristikshop.com och jag är en mycket nöjd kund. Klart prisvärt och ljudlöst.
#6 - 3 juni 2004 23:54

Att den funkar och är tyst håller jag med om men att den är prisvärd vet jag inte kanske vet inte riktigt vad dom kostar nu för tiden.

Men systememt i dom pumparna är ju ganska uroldrigt.

Det med hur bra dom är ju lite vad man testar dom mot dom är ju kalas bra gemfört med ett innerfilter.
#7 - 5 juni 2004 08:29
Jag kör med ett JBL CristalPorfi 120, den mindre varianten av det du frågade efter, och jag väldigt nöjd. Tycker filtret fungerar utan någonting att anmärka på och det är mycket tyst. Jag kollade först på Eheim-filter innan jag bestämde mig, men blev tipsad om detta och då det är billigare tycker jag att jag gjorde ett bra val. Dessutom följer ju allt filtermaterial med vilket man kan ta i beräkning när man jämför priser.
#8 - 5 juni 2004 10:04
Zeloth:
Vad är det för filtermaterial som ingår?
Köpte du filtret från tyskland eller i en svensk affär?
#9 - 5 juni 2004 14:29
Jag köpte det i en svensk affär, Vacker Tass, och jag tror att det är möjligt för de flesta butiker att beställa grejer från leverantör, tror att det var Pet food AB i Norrfjärden. Det är flera material som ingår, i botten är det filterbollar, sånna där i plast, sedan i "mitten" är det sånna där "keramik-makaroner", if u know what i mean ;-) Och högst upp är det två olika lager med filterskum, typ grovt och tunnt. Jag tycker att filtret är kanon, kunde inte låta bli att titta i det idag och nu när det gått i typ två veckor är det inte nån som helst smuts i det!! Det går att skaffa JBL Filterstart som man sätter i filtret när man kör igång det, typ bakteriekultur. Nåt mer du undrar över??
#10 - 5 juni 2004 14:38
Nä. Jag tror att jag är övertygad. Det får bli ett JBL. Tack för informationen.
#11 - 5 juni 2004 22:16
Bara kul att kunna vara till hjälp!! [:)]
#12 - 6 juni 2004 11:39

Tror nog du gör ett bra val.
#13 - 6 juni 2004 11:59
Ursprungligen skickat av Gustav
Jag har ett Eheim Ecco 2236 som jag köpte från www.aquaristikshop.com och jag är en mycket nöjd kund. Klart prisvärt och ljudlöst.

Hej,
håller med, köper man hos nätbutiker, bl a http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?t=willkommen&nu=1
så kan man kosta på sig ett Eheim som kostar ca 60% av vad det kostar i svenska butiker.
Hls
Jürgen

Annons