JBL christalprofi 500 fungerar inte!

#1 - 13 februari 2012 11:04
hej zoopetare.
jag rengjorde min pump (JBL christalprofi 500) för första gången någonsin idag. Jag har gjort rent all filtermassa och lagt tillbaks allt som det var. men den fungerar inte så som den ska. den filtrerar inget längre och började läcka lite. kan någon som har detta filter som kan hjälpa mig med att fixa detta?

Tack i förhand/ Linus
#2 - 13 februari 2012 11:21
har du fått ner vatten till det? för pumpen kan inte dra igång filtret själv.

fast om den läcker lite så låter det som den suger luft nånstans. kolla så du satt ihop allt ordentligt. att packningarna är hela etc.
#3 - 13 februari 2012 11:34
nu fungerar det när jag fyllde på vatten i pumpen :) tack!
#4 - 13 februari 2012 11:50
kanon :)

ytterfilter behöver hävertprincipen för att starta. dvs att man suger till i utblåset ( om det inte finns nån startfunktion på filtret i form av en pumpliknade grejj eller så)

suger man till i utblåset så kommer vattnet från insuget att rinna ner i filtret av sig själv, precis som när man gör vattenbyte, o när filtret är fullt med vatten kan man sätta igång det.
#5 - 14 februari 2012 21:02
Nu när jag ändå har startat en tråd om mitt filter kan jag lika gärna använda den till min nästa fråga. I mitt akvarium flyter det run en massa partiklar som gör vattnet lite grumligt. hur skall jag göra för att få bort dessa partiklar. Mitt filter verkar inte ta bort partiklarna över huvud taget. är det något som jag måste köpa till filtret som gör så att det får förmågan att filtrera partiklarna?

tack i förhand / Linus
#6 - 14 februari 2012 21:09
testa att lägga filtervadd i filtret.

hur stort är karet? o hur stort var filtret? o vad har du för fiskbelastning?
#7 - 15 februari 2012 14:13
Karet är 500l. pumpen tar 1200l/h, jag kompletterar detta med ett ehiem aquaball som tar lite över 500l/h. Fiskarna som simmar i karet är 4st scalare, cirka 15st tetror, 6st L-malar av olika slag och 8st pansarmalar.
#8 - 15 februari 2012 14:15
testa med vadd i filtret

Annons