Jbl

#1 - 6 mars 2007 21:53
Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?
Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?
#2 - 7 mars 2007 06:26
Jag har JBL:s vattentester och är nöjd med dom. Har även deras ytterfilter och det är tyst,billigt och komplett när man köper det, precis som det ska va.
JBL har såvitt jag läst hög kvalitet rent allmänt, men det lönar sig alltid att kolla varje enskild produkt.
#3 - 7 mars 2007 08:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag är nöjd med deras produkter. Tycker de är lite bättre än Sera och Tetra men det är bara ett personligt tyckande utan någon egentlig substans bakom [:o]. JBLs motsvarighet till Nitrivec heter Denitrol och deras svar på Aquasafe heter biotopol. Deras produkter behövs inte i lika stora mängder vilket måste betyda att man bär hem mindre mängd vatten? :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När det kommer till deras vattentester så är de överlägsna övriga konkurrenters, så dessa kan jag varmt rekommendera. Det finns en tråd om detta som du kan söka på.[/COLOR][/FONT]
#4 - 7 mars 2007 20:31
Jag har JBL:s vattentester och är nöjd med dom. Har även deras ytterfilter och det är tyst,billigt och komplett när man köper det, precis som det ska va.

JBL har såvitt jag läst hög kvalitet rent allmänt, men det lönar sig alltid att kolla varje enskild produkt.

Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?
#5 - 7 mars 2007 21:01
Toad skrev:
Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?

Jag köpte samma test själv förra veckan, och det blev lika resultat för mig när jag kollade total hårdheten.
#6 - 7 mars 2007 21:03
#7 - 7 mars 2007 21:04
Jag köpte samma test själv förra veckan, och det blev lika resultat för mig när jag kollade total hårdheten.

Kanske KH 0 i kranen.
#8 - 7 mars 2007 21:52
Kramfors skrev:
Kanske KH 0 i kranen.

Jag gjorde om det engång och insåg att det var hårdhet 3. Jag var lite snabb helt enkelt.
#9 - 7 mars 2007 21:56
Toad skrev:

Tyvärr inte. Bara NO2,NO3,pH och Fosfat. Dom funkar bra
#10 - 9 mars 2007 08:55
Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?

Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?

Seras nitrivec är en specialprodukt som tar nitrit, medan Sera aqutan och JBL biotopol är standardberedningsmedlet, Sera toxivec är också en specialprodukt avsedd för problem och växtfria akvarier. Själv använder jag biotopol som standard och tycker den är bra
#11 - 9 mars 2007 09:09
Mooose skrev:

Helt ok som snabbkoll, men sedan tar jag till sera dropptest som har utförlig info om skadeverkningar vid viss koncentration nitrit och nitrat.
#12 - 9 mars 2007 14:26
maricici skrev:
Seras nitrivec är en specialprodukt som tar nitrit, medan Sera aqutan och JBL biotopol är standardberedningsmedlet, Sera toxivec är också en specialprodukt avsedd för problem och växtfria akvarier. Själv använder jag biotopol som standard och tycker den är bra

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nitrivec är en startkultur som främjar bakterietillväxten liksom JBL har sitt Denitrol, ingen av dem "tar nitrit".[/COLOR][/FONT]
#13 - 9 mars 2007 16:03
Kramfors skrev:
Kanske KH 0 i kranen.

Nej inte enligt det nya testet jag köpte.Då är det 8 i KH.
#14 - 10 mars 2007 16:03
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nitrivec är en startkultur som främjar bakterietillväxten liksom JBL har sitt Denitrol, ingen av dem "tar nitrit".[/COLOR][/FONT]

Text från webbshop
Vattenberedningsmedel för nystart av akvarium, efter stora vattenbyten samt efter medicinering med bakteriedödande medel. Medlet innehåller levande bakteriekulturer. Farlig nitrit och ammoniak oskadliggörs och nitrat minskar. 20 ml/100 dag 1, därefter 10 ml/dag i ytterligare 9 dagar.

Jo, den tar nitrit
#15 - 10 mars 2007 17:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag vill inte göra en jättedisussion av det men bara för att ingen skall tro att detta är ett superdundermedel mot nitrit så är det som så att nitrit i karet kan inte botas med nitrivec allena. Det är vattenbyten, minskad matning och en kontinuerlig tillsättning av nitrivec i som tar bort nitrit. Nitrit uppstår när du inte har tillräckligt med nyttobakterier, t ex vid nystart eller medicinering. Visst är nitrivec bra för baterietillväxten men inte något hallelujamedel som "tar nitrit"!![/COLOR][/FONT]
#16 - 10 mars 2007 19:15
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag vill inte göra en jättedisussion av det men bara för att ingen skall tro att detta är ett superdundermedel mot nitrit så är det som så att nitrit i karet kan inte botas med nitrivec allena. Det är vattenbyten, minskad matning och en kontinuerlig tillsättning av nitrivec i som tar bort nitrit. Nitrit uppstår när du inte har tillräckligt med nyttobakterier, t ex vid nystart eller medicinering. Visst är nitrivec bra för baterietillväxten men inte något hallelujamedel som "tar nitrit"!![/COLOR][/FONT]

Det visste jag redan, men det innebär kanske inte att alla läsare vet :) Hursomhelst så är Toxivec oslagbart när man måste ta en akut giftig nitrithalt
#17 - 10 mars 2007 19:38
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]För att utgå från den ursprungliga frågan så heter JBL:s nitrivec Denitrol och jag tycker det är bättre än Seras produkt. Vi har aldrig fått några nitrittoppar i karen av Denitrol men däremot med Nitrivec. Då har vi även startat med jämförbar belastning av fisk. :rolleyes: [/COLOR][/FONT]
#18 - 12 mars 2007 09:35
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För att utgå från den ursprungliga frågan så heter JBL:s nitrivec Denitrol och jag tycker det är bättre än Seras produkt. Vi har aldrig fått några nitrittoppar i karen av Denitrol men däremot med Nitrivec. Då har vi även startat med jämförbar belastning av fisk. :rolleyes: [/COLOR][/FONT]

För att komplettera så använder jag JBL Biotopol som standars (motsvarar seras aquatan?) och har inte problem med nitrit så ofta. Senast det hände var det i guldfiskakvariet, förmodligen orsakat av en obalans som uppstod av algbekämpningsmedel jag inte borde använt, då det bara handlade om fula penselalger utan överväxt. Tja,man lär av misstagen, precis som man lär sig att hitta i djungeln av kemikalier och fabrikat. ;)
#19 - 12 mars 2007 22:08
Som nybliven akvarist kan jag bara säga att denitrol tar då minsann inte väck nån nitrit. Och vad grundar jag som novis detta på? Jo, för ca tre veckor sedan fyllde jag mitt nya akvarium men småsten/grus, två rötter och en konststen och givetvis vatten. Hällde i biotopol och denitrol, allt efter akvariesäljarens inrådan. Typ en vecka senare köpte jag växter som visade sig ha lite invånare i form av sniglat/snäckor. Dessa plockade jag raskt bort men fick sedan rådet att låta dom vara kvar för det var bra, dom skulle hjälpa till att hålla karet rent. Det gick väl några dagar till och jag ville ju nu ha i lite fisk också men tänkte att det är nog bäst att kolla ph och nitrit (no2) Detta gjordes och nitriten var alldeles för hög enligt Seras dropptest. Gjorde 50% vattenbyte och det fick stå till sig några timmar innan nytt test, gissa vad som hände...nä inte ett skit. (kan tillägga att kranvattnet har noll nitrit)Samma nitritvärde som INNAN vattenbytet...hm...nu blev jag irriterad, verkar ju helt omöjligt detta. I helgen var jag i en större akvariehandel och frågade om råd. Efter mycket om och men fick jag rådet att tömma och rengöra hela karet och börja om, det var vad jag själv hade tänkt göra om jag inte fick något annat vettigt råd. Är ju lättare när man inte har fisk ännu. Sen sa han att personligen använde han ALDRIG varken denitrol eller biotopol, förr i tiden fanns ju inte ens dessa preparat och tydligen fanns det akvarister även då. Nu ikväll, 2 dagar efter totalrenoveringen var nitriten NOLLNOLL och jag blev så glad. Nu ska det få gotta sig tills nästa vecka och då ska det minsann i fisk om det är samma värde då.
#20 - 13 mars 2007 06:16
Låter konstigt, du får ingen nitrit om du inte har något som avger ammonium.
Om om du har nitrit måste du haft ammonium som denitrol brutitner (oxiderat) till nitrit.
#21 - 13 mars 2007 08:13
Kramfors skrev:
Låter konstigt, du får ingen nitrit om du inte har något som avger ammonium.

Om om du har nitrit måste du haft ammonium som denitrol brutitner (oxiderat) till nitrit.

Precis så säger alla jag talat med om detta. Inga fiskar = inget nitrit. Jag har kört med två olika tester och båda visade samma om och om igen. Dessutom luktade vattnet väldigt egendomligt, frän doft. Någonstans ifrån måste ju nitriten kommit, kanske sniglar som självdött i rötterna på växterna eller nåt. Sen kan man ju då fundra kring om nitrit är så giftigt för fiskar varför verkade mina sniglar bara bli fler och fler??:(
#22 - 13 mars 2007 13:12
Jag har själv mycket goda erfarenheter av jbl denitrol, då främst i kombination med jbl filterstart. En vän vill ha hjälp med att starta ett akvarium med mbunas, jag hade tre veckor på mig att få det i ordning sen skulle både han och jag iväg på julfirande. Akvarium 600 liter, start som följer:
Dag 1: Fyllt vatten, inrätt och startat filterna.
dag 2: jbl filterstart docerat rätt i filterinsugen.
Dag 3: Första dagen för denitroltillsats, fortsatte till dag 13.
Dag 4: 40 malawiciklider och 15 ancistrus sattes i.
dag 5: Första matningen, till dag 20 endast varannan dag.
dag 10: Ytterligare 20 ciklider.
Dag 20: matning varje dag via apparat pga julfirande.
Dag 60: Första vattebytet.

Under denna rätt så häftiga uppstart hade vi inte vid en enda tidpunkt mätbara nitritvärden. Det vill jag gärna tillskriva bakterietillsatserna.
MVH
Magnus
#23 - 13 mars 2007 14:11
Tropfrog skrev:
Jag har själv mycket goda erfarenheter av jbl denitrol, då främst i kombination med jbl filterstart. En vän vill ha hjälp med att starta ett akvarium med mbunas, jag hade tre veckor på mig att få det i ordning sen skulle både han och jag iväg på julfirande. Akvarium 600 liter, start som följer:

Dag 1: Fyllt vatten, inrätt och startat filterna.

dag 2: jbl filterstart docerat rätt i filterinsugen.

Dag 3: Första dagen för denitroltillsats, fortsatte till dag 13.

Dag 4: 40 malawiciklider och 15 ancistrus sattes i.

dag 5: Första matningen, till dag 20 endast varannan dag.

dag 10: Ytterligare 20 ciklider.

Dag 20: matning varje dag via apparat pga julfirande.

Dag 60: Första vattebytet.

Under denna rätt så häftiga uppstart hade vi inte vid en enda tidpunkt mätbara nitritvärden. Det vill jag gärna tillskriva bakterietillsatserna.

MVH

Magnus

Jag har nu tömt mitt 100 liters och börjat om från start. Rengjort allt noga. Skillnaden från förra uppstarten är då att jag INTE har tillsatt varken denitrol eller biotopol. Ska bli spännande att se om det funkar bättre. Tänkte låta det stå i minst en vecka innan jag sätter i två fiskar hade jag tänkt, naturligtvis kolla nitrit och ph först. Mitt ph är 7,5, det är väl i högsta laget för många fiskar men det måste väl finnas någon sort som trivs i det, några förslag??:)
#24 - 13 mars 2007 15:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag har gjort som du Magnus, kört med både Denitrol och Filterstart och aldrig haft nitritproblem vid de uppstarterna.

Agnes, låter jätteknepigt. Varken Denitrol eller Biotopolkan ha orsakat nitriten i ditt akvarium. Och visst fanns det akvarium för en herrans massa år sedan utan att man tillsatte bakteriekulturer. Då visste man ju inte bättre och dessa produkter fanns inte heller. Idag vet man ju bättre och produkterna fyller sin funktion. Du har ju haft otur helt enkelt... [/COLOR][/FONT]
#25 - 13 mars 2007 17:12
Nitrificerande bakterier på burk är den bästa uppfinningen inom akvaristiken.
MVH
Magnus
#26 - 13 mars 2007 20:10
Hur såg sköljvattnet ut, när du tvättade din sand/grus Agnez ?

Jag har vid något tillfälle köpt akvariegrus, som hade väldigt mycket grövre boss, stickor, strån och snäckskal inblandat.

Sådant organiskt material, skulle kunna ge nitrit i ett akvarium utan fiskar, om man inte får bort allt skräp vid sköljningen av bottensubstratet.

MVH/Anita

Annons