Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?
Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?
peter_m_jonsson skrev:Jag har JBL:s vattentester och är nöjd med dom. Har även deras ytterfilter och det är tyst,billigt och komplett när man köper det, precis som det ska va.
JBL har såvitt jag läst hög kvalitet rent allmänt, men det lönar sig alltid att kolla varje enskild produkt.
Toad skrev:Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?
rent vatten skrev:Jag köpte samma test själv förra veckan, och det blev lika resultat för mig när jag kollade total hårdheten.
Toad skrev:Har du provat JBL karbonathårdhetstest? Bruksanvisningen säger att färgväxlingen skall ske från blå till gul men det blir ingen blå färg hos mig överhuvudtaget utan vattnet färgas bara mer och mer orangegult. Några tips?
Queen_xiter skrev:Nån som vet nått om JBL´s akvarieprodukter?
Är dom bra, vad är likvärdigt nitrivec o aquasafe lr det man nu behöver till nystartade akvarium?
Mooose skrev:
maricici skrev:Seras nitrivec är en specialprodukt som tar nitrit, medan Sera aqutan och JBL biotopol är standardberedningsmedlet, Sera toxivec är också en specialprodukt avsedd för problem och växtfria akvarier. Själv använder jag biotopol som standard och tycker den är bra
Kramfors skrev:Kanske KH 0 i kranen.
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nitrivec är en startkultur som främjar bakterietillväxten liksom JBL har sitt Denitrol, ingen av dem "tar nitrit".[/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag vill inte göra en jättedisussion av det men bara för att ingen skall tro att detta är ett superdundermedel mot nitrit så är det som så att nitrit i karet kan inte botas med nitrivec allena. Det är vattenbyten, minskad matning och en kontinuerlig tillsättning av nitrivec i som tar bort nitrit. Nitrit uppstår när du inte har tillräckligt med nyttobakterier, t ex vid nystart eller medicinering. Visst är nitrivec bra för baterietillväxten men inte något hallelujamedel som "tar nitrit"!![/COLOR][/FONT]
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]För att utgå från den ursprungliga frågan så heter JBL:s nitrivec Denitrol och jag tycker det är bättre än Seras produkt. Vi har aldrig fått några nitrittoppar i karen av Denitrol men däremot med Nitrivec. Då har vi även startat med jämförbar belastning av fisk. :rolleyes: [/COLOR][/FONT]
Kramfors skrev:Låter konstigt, du får ingen nitrit om du inte har något som avger ammonium.
Om om du har nitrit måste du haft ammonium som denitrol brutitner (oxiderat) till nitrit.
Tropfrog skrev:Jag har själv mycket goda erfarenheter av jbl denitrol, då främst i kombination med jbl filterstart. En vän vill ha hjälp med att starta ett akvarium med mbunas, jag hade tre veckor på mig att få det i ordning sen skulle både han och jag iväg på julfirande. Akvarium 600 liter, start som följer:
Dag 1: Fyllt vatten, inrätt och startat filterna.
dag 2: jbl filterstart docerat rätt i filterinsugen.
Dag 3: Första dagen för denitroltillsats, fortsatte till dag 13.
Dag 4: 40 malawiciklider och 15 ancistrus sattes i.
dag 5: Första matningen, till dag 20 endast varannan dag.
dag 10: Ytterligare 20 ciklider.
Dag 20: matning varje dag via apparat pga julfirande.
Dag 60: Första vattebytet.
Under denna rätt så häftiga uppstart hade vi inte vid en enda tidpunkt mätbara nitritvärden. Det vill jag gärna tillskriva bakterietillsatserna.
MVH
Magnus