Jävla browsers!

#1 - 28 november 2008 20:41
OK, har just insett att jag hatar browsers.[:(!]

Jag har kört Firefox i två år nu, från början var det en snabb, stabil, browser som inte försökte göra allting, bara surfa nätet väldigt bra. Den spöade lätt stora klumpiga långsamma Internet Explorer.

För varje version sen har Firefox blivit större och klumpigare och långsammare och buggigare, och fått fler och fler dumma finesser. Det kulminerade med den idiotiska Adress-baren i version 3, men det gick att fixa. Värre är att sen jag installerade version 3 har Firefox kraschat regelbundet, nån gång i veckan så där.

Så idag, när jag sitter och surfar, försvinner "Back" knappen. Den gråas bort. Mina bookmarks är också borta. Vad har hänt? Jag söker på nätet, hittar hundratals rapporter om den här buggen, men inte ett enda svar.
Provar att ominstallera Firefox. Hjälper inte. Avinstallerar Firefox.

I avsky laddar jag ner Google Chrome. Dåligt interface, med options som gör att det känns som adware - vill jag "lämna kraschinformation och surfstatistik"? Nej, gärna kraschinformation men inte ge er gratisinformation om mina surfvanor - men jag kan inte bara välja det. Titta, det ligger reklam-entries i Bookmark-baren, kan man ta bort dem? Ja, men bara om man tar bort alla bookmarks. Surfar in på Zoopet, sidan går inte läsa. Går till Mozilla.org för att ladda ner Firefox igen, Chrome klarar det inte. Avinstallerar Chrome i avsky - varför släpper de ett program som inte över huvud taget fungerar?

Använder sega gamla Internet Explorer för att ladda ner Firefox igen, och installera. Startar Firefox. Mina bookmarks är fortfarande borta, liksom Back knappen. Försöker hitta Firefox Bookmarks, men inser att Firefox sprider filer över hela hårddisken som konfetti, och jag har ingen aning om var den gömt bookmarks.

Gör en rollback i System Restore. Firefox funkade ju i morse. Ja, men rollbacken hjälper inte, Firefox saknar fortfarande bookmarks och Back-knapp.

Jävla skit.

Nu skall jag testa att göra en lång rollback, flera dagar tillbaks, få se om det hjälper. Annars får jag för hand leta reda på bookmarks, rädda dem, och radera varje spår av Firefox innan jag ominstallerar.

Jävla SKIT! [:-5]
Guest
#2 - 28 november 2008 20:47
Nästan som Volvo då ^^
Ja har alltid kört me Ie, kör just nu me "7:an" funkar fint :S sölig är den, menmen..
#3 - 28 november 2008 20:48
Förr vad det ju lättare att hitta firefox:s bokmärken.
Gör en säkerhetskopia av dom med jämna mellanrum.
Bokmärken > ordna bokmärken > säkerhetskopia.
Bäst gö a en nu själv
#4 - 28 november 2008 21:29
Jag hittade mina Bookmarks. Tror jag.

Jag hittade, i olika Firefox/Mozilla kataloger, inte mindre än 10 filer med namnet "bookmarks". Tre har extensionen .html. Alla är olika stora.
Jag har backat upp dem allihop, så jag är hyfsat säker på att jag nog har räddat mina bookmarks, och sen har jag raderat allt Firefox på datorn. Nu skall jag köra CrudCleaner för att rensa Registry på de säkerligen hundratals entries Firefox har lämnat där.

Det irriterar mig att jag nu förlorat alla hundratals passwords som var lagrade i Firefox, men det är väl inget att göra nåt åt.
#6 - 29 november 2008 19:50
Micke skrev:

Ser man på, har testat den lite efter ditt tips, so far so good, verkar riktigt trevlig faktiskt.

Mvh Jari
#7 - 29 november 2008 20:27
Hur gör jag för att hitta och installera mina bokmärkesfiler i Safari? Det skulle gå automatiskt men icke...
#8 - 29 november 2008 20:37
Har fått igång Firefox igen, och röstat mot den idiotiska Awesomebar på Bugzilla.

Tips till den som kör Firefox: du kan döda den idiotiska Awfu... Awesomebar (adressraden) så den uppför sig som på Firefox 2 genom att installera denna addon:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7637
Tillsammans med AdBlock den bästa addon som alls finns, och därmed förstås inte rekommenderad av Mozilla.

@Micke: Safari? Apples browser? Njaaaaeeee... Har väl inte så där väldigt bra erfarenheter av Apple-mjukvara, det brukar alltid resultera i mängder med installerade skitprogram och buggiga drivrutiner jag aldrig bett om, stulna filassociationer, och att jag blir irriterad över hur sega och okonfigurerbara alla Appleprogram är.

Hade jag blivit tvungen att överge Firefox hade jag nog snarare gett mig på Opera.
Bilagor:
#9 - 29 november 2008 21:05
jeppehb skrev:
Hur gör jag för att hitta och installera mina bokmärkesfiler i Safari? Det skulle gå automatiskt men icke...

Exportera dina bokmärken till en .html fil i den andra webbläsaren, sen importerar du dom i safari från där du sparade html filen.

Mvh Jari
#10 - 29 november 2008 21:22
Firefox/Mozilla håller på med en browser som är bra mycket snabbare och smidigare än Firefox. Den heter Minefield och är ännu i betastadiet men jag har kört den ett tag och är riktigt nöjd. Nu gick jag dock tillbaka till Safari för att det lirar bättre med OS X.
#11 - 1 december 2008 10:08
Den sanne akvaristen använder väl SeaMonkey(=Artemia!) http://www.seamonkey-project.org ?
<<<(^:>*
#12 - 8 december 2008 00:42
''Systemåterställning'' är en vädligt dålig funktion som man hälst ska hålla sig undan ifrån..
Allt virus finns kvar även om man kör en systemåterställning på Windows.

Rekommenderar att installera om Windows åtminståne en gång per halvår.
Bilagor:
#13 - 8 december 2008 05:26
Aircut64 skrev:
''Rekommenderar att installera om Windows åtminståne en gång per halvår.

Jag rekommenderar att man inte installerar windows över huvud taget :)

Det finns så många andra operativsystem/distributioner som är både enklare och säkrare.
#14 - 8 december 2008 07:38
Det är nonsens att man behöver ominstallera Windows över huvud taget. Det är mycket enkelt att underhålla systemet så man inte drunknar i add-ons (och alla små skitprogram de installerat är den verkliga anledningen till att folk får problem med gamla Windows installationer).
Avinstallera oanvända program, använd ett antivirus program, och nån gång om sen kör CCleaner och defragmentera hårddisken, så rullar windows i evighet.

Windows har heller ingenting med Firefox problem att göra. Firefox problem är helt dess egna, i just detta fall att Firefox om det kraschar kan förstöra sina egna inställningsfiler.

Jag håller heller inte riktigt med patdah. Det är riktigt det finns säkrare operativsystem, men knappast enklare och framförallt inte mer användbara. Linux är värdelöst för alla utom serveradministratörer och dataentusiaster, OS/X är långsammare och svårkonfigurerbarare än Vista, och har ett patetiskt litet utbud programvara.
#15 - 8 december 2008 08:31
Håller nog med Azur här.

Däremot tycker jag att IE7 funkar väldigt bra, MEN det finns problem som inte beror på browsern direkt och det är sidor med allt för mycket "skit" rent ut sagt.
Ta aftonbladet.se som ett exempel, den sidan går ju segare än sirap, och vad jag gissar så har det med all Flash-reklam att göra.
Det verkar som om flash äter minne till både fruckost, lunch och middag.
Java applets är ett annat problem, dom äter allt som oftast minne dom med, och sen får man döda java manuellt för att minnet ska "släppas".
Dessa problem har nog främst att göra med hur dessa små program-snuttar är programerade och inte själva browsern eller pluginen i sig.
#16 - 8 december 2008 10:16
Azur skrev:
Jag håller heller inte riktigt med patdah. Det är riktigt det finns säkrare operativsystem, men knappast enklare och framförallt inte mer användbara. Linux är värdelöst för alla utom serveradministratörer och dataentusiaster, OS/X är långsammare och svårkonfigurerbarare än Vista, och har ett patetiskt litet utbud programvara.

Njae... jag installerade om mina föräldrars dator och dom kör nu Ubuntu som Linuxdistribution... dom tycker det är mycket snabbare än windows... dom förstod inte att det var ett helt annat operativsystem iof så det kanske inte går att jämföra dom med "vanliga" användare :)
#17 - 8 december 2008 15:11
Tycker också att firefox buggar mer och mer. Riktigt tråkigt. Byter snart webbläsare tror jag.
#18 - 8 december 2008 15:42
Jag minns fortfarande när jag för första gången installerade Mosaic Netscape 0.9 vilket borde ha varit i oktober eller kanske november 1994 :)

Då spelade det inte så stor roll om browsern var seg... eller om datorn var seg... då satt jag med ett helt nytt 28.8 modem... och det satt nästan likadana modem i modempoolerna...

Man blir lätt bortskämd nu för tiden... :D
#19 - 8 december 2008 16:14
Netscape 1.0 fick rum på en diskett.
:)
#20 - 8 december 2008 19:12
Senare versioner av Netscape, däremot, blev själva definitionen på gigantiska långsamma browsers som försökte göra allt och därmed inte gjorde nånting bra - precis det håll Firefox allt mer driver iväg åt.
#21 - 8 december 2008 19:21
OK - det stämmer.
Och därefter varde det just Firefox...
#22 - 12 december 2008 10:47
Fick detta meddelande när jag var inne på en sajt:
Hey there! I see you're running Internet Explorer 6.
That's neat. This reminds me of my grandpa. He had this old car that he kept having to fix. He spent so much money on it that he didn't want to get rid of it (even when it stopped running).
You guys should hang out.

Nästa år kommer (avsedda för "netbooks"):
http://thinkgos.com/
http://thinkgos.com/press-release20081201.php
<<<(^:>*
#23 - 12 december 2008 13:36
harbard skrev:

Hey there! I see you're running Internet Explorer 6.

That's neat. This reminds me of my grandpa. He had this old car that he kept having to fix. He spent so much money on it that he didn't want to get rid of it (even when it stopped running).

You guys should hang out.

Jag kör inte ens Internet Explorer, men det där får mig ändå att vilja "punch him in the face".
#24 - 12 december 2008 18:47
Säg inte så.. jag som precis nästan bestämt mig att gå över till Firefox. Kan nämligen meddela att mitt kära Opera tyvärr börjar uppvisa samma fenomen som Firefox; större, långsammare, rörigare, kraschbenäget och buggigt *djup dubbelsuck* JAG VILL INTE TILLBAKA TILL IEx! Inte efter alla nöjda, lugna år med Opera.. jag VILL inte!

En lycka mitt i all browsersorg dock.. för att gå helt OT för den här forumdelen.. men ändå. Fick se ancistrusparning igår, hela scenariet (vilket tog en kvart) och nu ligger pappa och fläktar.. :D
#25 - 12 december 2008 19:04
Det beror ju inte på IE, Opera eller Firefox att det går långsamt eller buggar efter ett tag... det är ju windows som ballar ur :)

Gör nu som mina föräldrar... byt upp er till ett modernt och enkelt operativsystem som Linux så slipper ni problemen ;)
#26 - 12 december 2008 19:56
orka ;)
#27 - 12 december 2008 20:06
Provade Google Chrome men sidorna blev konstiga.
#28 - 12 december 2008 21:35
Google chrome funkar över huvud taget inte. Det är långt ifrån redo att släppas till allmänheten. Det är helt obegripligt för mig hur Google kan släppa ett program i ett sånt skick.

EDIT: En sista liten twist på den här frågan: för ett tag sen avinstallerade jag Google Earth pga utrymmesbrist på hårddisken, men nu kände jag att jag ville ha den igen. Laddade ner installationsprogrammet, körde igång - och utan att fråga installerade installationsprogrammet för Google Earth också Chrome och Google Search Bar. Det kanske installerat mer, men där lyckades jag få stopp på det.
Vet inte vem som sa det, men jag börjar hålla med: Google håller snabbt på att ersätta Microsoft som "ondskans imperium" inom datorvärlden.
#29 - 15 december 2008 03:30
patdah skrev:
Jag rekommenderar att man inte installerar windows över huvud taget :)

Det finns så många andra operativsystem/distributioner som är både enklare och säkrare.

Visst finns det fler som är bättre/billigare, men det är upp till var och en + att windows har stöd för cirka 60% utav alla program som släpps i dagsläget.
Att säga så är fel.
#30 - 18 mars 2009 06:12
Jag kan ju rekomendera folk att titta lite på linux. Du kan köra operativet från en livecd så att du inte behöver installera något på datorn (går lite segt från en cd men). Dessa distributioner kan vara bra om man är ny på linux ubuntu, kubuntu och PCLinux. När det gäller kubuntu så rekomenderar jag att man kör 8.04 och inte 8.10. Skall man köra trådlöst nätverk så är ubuntu och PCLinux lättare att administrera.

Vill du köra windows program i Linux så kan du installera wine (endel windows program fungerar bra där) eller Cedega (Cedega kostar pengar).

/Tobbe
#31 - 18 mars 2009 10:05
Safari 4 Betan är riktigt grymt snabb, både på Mac OS och Windows :)

Gällande OS så är faktiskt Windows 7 väldigt trevligt om man tröttnat på XP/Vista men inte vill ta steget till den bättre sidan, Ubuntu som är SÅ enkelt (även om jag vidhåller att orginalet Debian är bäst). Eller ja fast bäst är ju Mac OS X såklart :)

//C
#32 - 18 mars 2009 14:06
Gällande OS så är faktiskt Windows 7 väldigt trevligt om man tröttnat på XP/Vista
Betan är dessutom för tillfället gratis att ladda ned från Microsfot.
Jag har inte gjort det eftersom betan är tidsbegränsad (tror den går ut i augusti eller nåt) och när den går ut har man valet att formattera hårddisken eller köpa releaseversionen.

Lite uppdateringar från min hemmafront:

* Firefox 3.1 finns nu att ladda ner, och den fixar de värsta felen hos Firefox 3.0. Awfulbar går nu att justera i options, browsern har snabbats upp, och problemet med korrumperade settings-filer sägs vara fixat.

* Kommer ni ihåg smyginstallationerna Google gjorde när jag installerade Google Earth tidigare i tråden? Det har visat sig att det är lögn i helvete att bli av med Google Updater, som också installerades. Det går att "avinstallera" google updater, men bara interfacet avinstalleras, programmet ligger kvar som en autostart-service. Disablar man servicen och raderar filerna återinstalleras och återstartas de varje gång man kör ett Google program, t.ex. Google Earth eller ArtRage.
#33 - 18 mars 2009 14:43
Gå in i msconfig och fimpa innan du knallar in i regedit och rensar.
#34 - 18 mars 2009 14:56
Åh, det går att få stopp på Google Updater, och det går att avinstallera den. Det är bara det att den kommer tillbaks.
Hittade den här guiden på nätet hur man avlivar Google Updater:
"Google updater doesn't self-uninstall, and has hooks throughout the system. Kill the process in Taskman.
Find the service in services.msc and find its name, stop and disable it, then use SC to delete it.
Find any scheduled tasks it uses to recreate and restore itself, and disable and delete those.
Regedit and delete all hives containing a reference to the substring "googleu".
Find the file and delete the containing folder.
Empty the trash.
Next time, take a system snapshot before running any installer from Google."

Fast om jag sen kör ArtRage så återinstalleras Google Updater.

Google har blivit malware. Vad hände med "Don't Be Evil"?
#35 - 19 mars 2009 05:04
Avinstalltion

Problemet när man avinstallera med Windows avinstallation som finns i kontrollpanelen är att det lämnar kvar en massa skräp i registret.

Det slipper man om man använder "Your uninstaller", jag använder version 2008. När programmet är avinstallerat så blir registret scannat och alla restfiler blir avinstallerade.

Funkar klockrent för mig.

Annons