Javaskott

#1 - 21 februari 2010 14:51
Hur ska man göra med javaormbunkens skott?
Dom kommer ju på bladen...ska man gräva ner bladen och låta skotten växa upp eller bara låta den vara?
#2 - 21 februari 2010 14:57
Speedo skrev:
Hur ska man göra med javaormbunkens skott?

Dom kommer ju på bladen...ska man gräva ner bladen och låta skotten växa upp eller bara låta den vara?

Javaormbunken gillar att växa på stenar och rötter. De nya skotten kan du låta sitta där de är och växa till sig. När du tycker att de är tillräckligt stora kan du fästa dem på en rot eller en sten.

//Roger
#3 - 21 februari 2010 15:44
Okej!
För jag försöker fäst min ena Anubias vid den liggande roten i hålrumm men den vill inte växa fast...
Men mår javan och Anubiasen dåligt ifall dom sitter i grus?
#4 - 21 februari 2010 15:58
Speedo skrev:
Okej!

För jag försöker fäst min ena Anubias vid den liggande roten i hålrumm men den vill inte växa fast...

Men mår javan och Anubiasen dåligt ifall dom sitter i grus?

När man planterar dem i grus så kan rotstocken ruttna. Trots detta har jag haft i varje fall haft anubias som har växt bra i grus. Javaormbunke har jag bara lyckats med när jag satt fast den på en rot.

Om man har svårt att fästa växten så kan man ta hjälp av fiskelina tills växten växt fast. Funkar oftast bra.:)

//Roger
#5 - 21 februari 2010 17:13
Ok, tack!!
Ska testa det!!
#6 - 21 februari 2010 17:19
Jag har faktiskt bara "lagt" min ormbunke på plats utan att binda fast den vid någon särskild rot. Den verkar trivas oförskämt bra trots att den hela tiden får vifta med fötterna i luften, så att säga.
Har en anubias av okänt slag som misshandlas på samma sätt och växer som ogräs så länge den inte får för mycket ljus.
Mycket tacksamma växter.
Samanfattningsvis verkar det som om man kan misshandla dem lite hur som helst, och om du ändå får gott om skott är det bara att prova sig fram!
#7 - 21 februari 2010 18:49
Pickles skrev:
Jag har faktiskt bara "lagt" min ormbunke på plats utan att binda fast den vid någon särskild rot. Den verkar trivas oförskämt bra trots att den hela tiden får vifta med fötterna i luften, så att säga.

Har en anubias av okänt slag som misshandlas på samma sätt och växer som ogräs så länge den inte får för mycket ljus.

Mycket tacksamma växter.

Samanfattningsvis verkar det som om man kan misshandla dem lite hur som helst, och om du ändå får gott om skott är det bara att prova sig fram!

Det går utmärkt att ha dem "frisimmande".:D Djupt nedstukna i sand är väl det man skall undvika.

//Roger
#8 - 21 februari 2010 19:09
Men kan man sätta fast lite längre rötter i gruset och låter dom kortare hänga löst...så får dom klänga sig fast på roten eller liknande!?
#9 - 21 februari 2010 19:17
Speedo skrev:
Men kan man sätta fast lite längre rötter i gruset och låter dom kortare hänga löst...så får dom klänga sig fast på roten eller liknande!?

Skulle kanske funka, det är ju rotstocken som är känslig.

//Roger
#10 - 21 februari 2010 19:28
ok :)
Flyttade Anubiasen och knipsa av ena skottbladet från javan så får vi se ifall den klarar sig eller ifall dom dör!?

Annons