Javaormbunkensrötter

#1 - 13 februari 2004 18:01
Hej

Detta är nog en dum fråga, men det står att om man ska plantera javaormbunken i sand/grus får man inte täcka roten med grus/sand. Hur ska man då få ner den i sanden. Eller är det den mörka mer trådliknande delen av roten som inte får täckas, för annars så har man ju inget att sticka ner den med i sanden. Har 2st javor på rötter men den tredje har jag sett ut ett perfekt ställe att sätta den på, men måste ju då sätta den i sanden (blästersand, biltema 0.1-0.7) och vill inte att den ska ruttna nerifrån och upp. Så undrar hur mycket som måste sticka upp över sanden av roten.

MVH Markus
#2 - 13 februari 2004 18:11
Det är rotstocken, eller rhizom som det heter igentligen, som inte ska vara under gruset. Men om jag förstår det rätt så går det bra att ha dom tunna "trådrötterna" under gruset.

/heeke
#3 - 13 februari 2004 18:13
Det är själva rotstocken som ej skall/får grävas ner, dom tunna rötterna går däremot bra. Annars är det populärt att fästa dom på en rot eller sten med hjälp av fiskelina, gummiband e.d.
#4 - 13 februari 2004 18:58
Varför inte sätta den på en tunn bit skiffer. Blir lätt att flytta om du senare vill det. Jag har gjort så med massor av dvärganubias. Kanonbehändigt när det är dags för en bottenstädning.
#5 - 13 februari 2004 23:11
Fäst den på en lite bit rot eller sten så flyter den inte upp. Roten eller stenen kan du sedan dölja i sanden.
#6 - 13 februari 2004 23:35
Blir nog att jag köper en sten och fäster den på stenen. Tack för tipset Klara.

MVH Markus

Annons