Javaormbunke - skott

#1 - 14 september 2004 16:47
Hej!
Jag har ett antal Javaormbunkar som uppenbarligen trivs alldeles utmärkt. Nu har ett par av dem börjat få småplantor på bladen. Hur gör man för att plocka bort dem på bästa sätt? Utan att förstöra dem och bladen de sitter på?
Hoppas någon har nåt bra tips! [:-142]
#2 - 14 september 2004 16:56
Har för mig att det bara är att knippsa av dom och trycka ner dom i grusen
#3 - 14 september 2004 17:01
Låt dom växa på - det är väl det naturliga sättet...
När de börjar bli cirka hälften av orginalplantan kan man väl avlägsna dem och ha dem för sej själva.
#4 - 14 september 2004 17:18
jag brukar ta av dem när de ung. 5 cm stora, sen buntar jag ihop dem o sätter ner i gruset, funkar kalas för mig...=)
#5 - 15 september 2004 07:06
Min erfarenhet är att när "småplantorna" blir lite större så lossnar dom av sig själva. Kanske mest pga att "moderbladet" sjunger på sista versen.
#6 - 15 september 2004 07:07
Hos mig lossnar skotten av sig själva när de blir ett par cm men det är klart jag har rätt bra fart på vattnet (Malawikaret).
#7 - 15 september 2004 14:01

A, Det bladet adentivplantan sitter på förmultnar o dör. Antar att det är för att adentivplantan suger ur näringen ur moderbladet ( hypotes). I vilket fall som helst så lossnar moderbladet när det är så skabbigt så det inta kan hållas kvar längre. Då det i sin tur förmultnar med tiden.

Annons